Annons

Att sälja bild till fototapet, pris??

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Hej.

Är det någon som har tips på hur mycket man tar för att sälja en bild som ska bli en fototapet på ett hotell.

Har fått en förfrågan, men vet inte riktigt vad jag ska begära för pris...?
Jobbar mest med bröllop & porträtt normalt sett.

Mycket tacksam för hjälpmed hur jag ska tänka här.....
 

Zajko

Aktiv medlem
Hej!
För det första: Grattis! 😊
För det andra: Jag hade resonerat så här: Är det en stor hotell kedja med ett hotell som kommer vara ett "koncept" hotell (som posthotellet i Göteborg t.ex som ingår i Nordic Choice) så här de råd/viljan att betala för det. Hur stor yta ska täckas? Vad kostar en premium foto/mönster tapet per m2 i handeln? Det ger ett riktvärde - sen är ditt foto unikt och troligen därför de vill has just ditt foto - helt klart värt ett par procent till per m2.
Men är det ett mindre hotell, fristående, eller kanske rent av mer som ett vandrarhem/b&b. Ja.. då finns det kanske inte lika mycket pengar/vilja och deras anledning till att just vilja ha din bild som tapet kan vara den rakt motsatta mot att köpa ett substitut som finns färdigt: De hoppas att de kan få det lite billigare tack vare att du får en redig reklamplats.

På nedan sida kostar de 300-600kr/m2.
https://www.scandiwall.se/sv/fototapeter/?orderby=11

Jag hade nog lagt mig runt 800-1000kr/m2 med ovan som referens. Alternativt ett pris per m2 bara för bilden så att slutprodukten för hotellet landar på 800-1000kr/m2 (Om de bara vill köpa bilden och fixar trycket på tapet själva).

Så hade jag resonerat - och jag hade ringt/mött dem när jag pratar pris för att lättare kunna anpassa mig ner/ försvara priset om de känns som de kommer dra sig ur/tycker det är lite kanske i högsta laget men verkar kunna acceptera kostnaden med rätt argument.

Så lätt att missa en affär när man skyddar sig bakom sin e-post för att man inte riktigt ges möjlighet att läsa av sin förhandlingspart - för det är ju en förhandling som man vill åt om kunden tar priset på en gång. Men vi kan vara dåliga på det upplever jag (iaf i min bransch).

Oavsett - lycka till, och jag hoppas att mina tankar kan vara till stöd i dina funderingar! 👍
 

Lahn

Aktiv medlem
På nedan sida kostar de 300-600kr/m2.
https://www.scandiwall.se/sv/fototapeter/?orderby=11

Jag hade nog lagt mig runt 800-1000kr/m2 med ovan som referens. Alternativt ett pris per m2 bara för bilden så att slutprodukten för hotellet landar på 800-1000kr/m2 (Om de bara vill köpa bilden och fixar trycket på tapet själva).
Du vet att dessa priser gäller tapet tryckt i kanske en upplaga på 100 eller 1000st per foto, tryckt i Polen eller Kina? Realistiska priser för ett enda exemplar som skall tryckas få du i ett reklambyrå där du bor.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hon frågar väl inte hur mycket det kostar att göra en tapet utan vad rättigheten till en bild kan vara. Jag skulle gissa på en 5000:-
 

Lahn

Aktiv medlem
Hon frågar väl inte hur mycket det kostar att göra en tapet utan vad rättigheten till en bild kan vara. Jag skulle gissa på en 5000:-
Då måste det vara en väldigt unik motiv. En stockfoto eller en bild som man helt enkelt har hemma sparat på sin hårddisk och som bara skall användas vid ett enda tillfälle ligger nog i priset mellan 700 och 1000 kr. Om det var en uppdragets arbete ser priset ju anorlunda ut.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Då måste det vara en väldigt unik motiv. En stockfoto eller en bild som man helt enkelt har hemma sparat på sin hårddisk och som bara skall användas vid ett enda tillfälle ligger nog i priset mellan 700 och 1000 kr. Om det var en uppdragets arbete ser priset ju anorlunda ut.
Jag tänkte man kunde ta ut lite extra eftersom det nog är en stor kostnad att få den på tapet samt att sätta upp den om de ska betala ett antal 10-tal tusen för det så kanske 5000 inte är så dyrt för själva bildfilen? Tex om man jämför att ta den på en canvas som kostar 1000:-så hade kanske 1000:-för filen varit mer rimligt
 

Zajko

Aktiv medlem
Hej,

Har läst ovan inlägg och vill bara säga - våga ta betalt. 700kr-5000kr för en bild? Det är inga summor för ett hotell oavsett storlek.
 

Lahn

Aktiv medlem
Hej,

Har läst ovan inlägg och vill bara säga - våga ta betalt. 700kr-5000kr för en bild? Det är inga summor för ett hotell oavsett storlek.
För 5000:- kan du hyra en proffsfotograf i några timmar. Då måste bilden verkligen vara väldigt speciellt om du vill kräva en sådan pris för enbart ett foto.
 

Melmis

Aktiv medlem
Tack för en massa råd & tips!

Jag har själv ett bildarkiv där kunder kan köpa bilder för runt 1000:- bilden.
Skulle dem inte tala om för mig vad bilden ska användas till får dem ju den för det priset.
Men dem har inte egen rättighet på dessa bilder i mitt arkiv.

Men nu har hotellet frågat om jag har några naturbilder från närområdet som dem vill göra till foto tapet.
Jag har skickat ett 20-tal bilder från mitt bildarkiv & vet inte om de vill ha en eller flera än så länge.
Vi skulle höras efter nyårshelgen.

Jag har aldrig sålt bilder innan som ska användas till foto tapet (vad jag vet) & tänkte höra om ni vet om det "ska vara" prisskillnad på en sådan jämfört mot en som tex ska användas till marknadsföring....

Tack för alla tankar!!!
 

Lahn

Aktiv medlem
Jag har såld bilder till kommunen och de betala 700 kr per foto för att kunna använda bilden. Då gäller det ett enda tillfälle oberoende format (på skärm eller tryck). Prisskillnad blir det om bilden skall användas flera gånger som i en broschyr som trycks i flera exemplar eller en kampanj på nätet. Om du levetera hela tapeten kan du fötjäna lite extra genom att lägga på materialpriset 20 - 30%

Det är bara det jag har upplevt, så kanske finns det vissa kunder som är redå att betala mer...
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har själv ett bildarkiv där kunder kan köpa bilder för runt 1000:- bilden.
Skulle dem inte tala om för mig vad bilden ska användas till får dem ju den för det priset.
Men dem har inte egen rättighet på dessa bilder i mitt arkiv.
[...]
Vad menar du med att de kan köpa bilder för tusen kronor men saknar rättighet? Vad är det de köper?

Gissar att Hotellet har ungefär tusenlappen i tanken om det är via ditt bildarkiv de har hittat dig.

Du borde kunna lägga på lite extra för en bild som inte redan finns i arkivet. Men troligen inte så mycket mer.
 

Lahn

Aktiv medlem
Hur kännd är du egentligen? Är du den Emma Svensson som visas i Google först när man letar efter ditt namn? Försökte bara hitta ditt bildarkiv ;-) om det är du som jag har hittat, då vet du nog själv bäst hur mycket man kan tar betald för bilderna 😁
 

törnan

Aktiv medlem
Hur kännd är du egentligen? Är du den Emma Svensson som visas i Google först när man letar efter ditt namn? Försökte bara hitta ditt bildarkiv ;-) om det är du som jag har hittat, då vet du nog själv bäst hur mycket man kan tar betald för bilderna 😁

Den Emma har användarnamnet "rockfotoemma" här på FS.
 
ANNONS