timofej
Aktiv medlem
Har inte lyckats att hitta svaret i gamla trådar även om ämnet varit uppe ett antal gånger.
Här följer lite sammanfattning av informationen som jag lyckats att leta fram:
1. Man kan fakturera som privatperson till företag dock utan moms.
2. Man ska deklarera för inkomsten från hobbyverksamhet.
3. Man kan dra av utgifter från sina inkomster från hobbyverksamhet.
4. Skatteverkets regler finns beskrivna här: http://www.skatteverket.se/download/18.383cc9f31134f01c98a800092/34408.pdf.
Nu till frågorna:
1. Stämmer alla påståenden ovan?
2. Om man läser Skatteverkets dokument står det under "Kapital" avsnittet:
3. Innebär p.2 ovan att företaget som jag som privatperson säljer bilderna till inte ska dra av någon schablonskatt eller liknande från BLFs lista när de överför pengarna till mitt konto? Alltså bör jag erhålla hela summa enligt listan och behöver inte skatta för den så länge den understiger 50kkr/år?
Och snälla inga gissningar! Svara bara om ni vet hur det fungerar.
Här följer lite sammanfattning av informationen som jag lyckats att leta fram:
1. Man kan fakturera som privatperson till företag dock utan moms.
2. Man ska deklarera för inkomsten från hobbyverksamhet.
3. Man kan dra av utgifter från sina inkomster från hobbyverksamhet.
4. Skatteverkets regler finns beskrivna här: http://www.skatteverket.se/download/18.383cc9f31134f01c98a800092/34408.pdf.
Nu till frågorna:
1. Stämmer alla påståenden ovan?
2. Om man läser Skatteverkets dokument står det under "Kapital" avsnittet:
Tolkar jag det rätt att man inte behöver göra något om man tjänat under 50kkr/år? Dvs. kan man betrakta bilderna som "tillgångar för eget bruk" om det rör sig om arkivfoto (inget uppdrag alltså)?När det gäller enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk gäller att vinster upp till 50 000 kr per år är skattefria.
3. Innebär p.2 ovan att företaget som jag som privatperson säljer bilderna till inte ska dra av någon schablonskatt eller liknande från BLFs lista när de överför pengarna till mitt konto? Alltså bör jag erhålla hela summa enligt listan och behöver inte skatta för den så länge den understiger 50kkr/år?
Och snälla inga gissningar! Svara bara om ni vet hur det fungerar.