Annons

Att sälja bilder som privatperson

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Har inte lyckats att hitta svaret i gamla trådar även om ämnet varit uppe ett antal gånger.

Här följer lite sammanfattning av informationen som jag lyckats att leta fram:

1. Man kan fakturera som privatperson till företag dock utan moms.

2. Man ska deklarera för inkomsten från hobbyverksamhet.

3. Man kan dra av utgifter från sina inkomster från hobbyverksamhet.

4. Skatteverkets regler finns beskrivna här: http://www.skatteverket.se/download/18.383cc9f31134f01c98a800092/34408.pdf.

Nu till frågorna:

1. Stämmer alla påståenden ovan?

2. Om man läser Skatteverkets dokument står det under "Kapital" avsnittet:
När det gäller enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk gäller att vinster upp till 50 000 kr per år är skattefria.
Tolkar jag det rätt att man inte behöver göra något om man tjänat under 50kkr/år? Dvs. kan man betrakta bilderna som "tillgångar för eget bruk" om det rör sig om arkivfoto (inget uppdrag alltså)?

3. Innebär p.2 ovan att företaget som jag som privatperson säljer bilderna till inte ska dra av någon schablonskatt eller liknande från BLFs lista när de överför pengarna till mitt konto? Alltså bör jag erhålla hela summa enligt listan och behöver inte skatta för den så länge den understiger 50kkr/år?

Och snälla inga gissningar! Svara bara om ni vet hur det fungerar.

1. Ja.

2. Nej. Att sälja dina bilder är inkomst av tjänst (i detta fall "hobbyverksamhet"), inte inkomst av kapital.

3. Om du deklarerar för hobbyverksamhet ska du ange detta på fakturan, och då ska den som köpt dina bildr varken betala arbetsgivaravgift eller dra av preliminärskatt.

ErlandH skrev:
1. Ja.

2. Nej. Att sälja dina bilder är inkomst av tjänst (i detta fall "hobbyverksamhet"), inte inkomst av kapital.

3. Om du deklarerar för hobbyverksamhet ska du ange detta på fakturan, och då ska den som köpt dina bildr varken betala arbetsgivaravgift eller dra av preliminärskatt.
Tack för snabbt och sakligt svar, Erland! Jag är helt nöjd. :) Särskilt nöjd är jag med punkt 3. :-D

Finns det någon lämplig mall för fakturan som man kan låna tror ni? Vore smidigt, men man kan naturligtvis designa någonting själv.

En komplettering av Erlands svar på fråga 2.

Det skatteverkets information handlar om är ifall du skulle gå med vinst om du säljer kapitalvaror. T ex. om du säljer din kamera eller objektiv till ett högre pris än vad du gav när du köpte dem.

Hej
Kanske läge klargöra hur momsen hanteras i de olika fallen?

DVS om privatpetrson köper och om man säljer till näringsidkare.

ANNONS
Götaplatsens Foto