Annons

Att som 30+ ge sig in i journalistisktfoto/ dokumentärfoto.

Produkter
(logga in för att koppla)
"Jag tänkte höra med er mer erfarna hur pass realistisk den tanken är att som 31 åring börja studera dokumentärfoto och ge sig in i den svängen som frilansande till att börja med?"

Mitt råd. Brinner man för någonting, - gå för det. Livet kanske inte blir lättare men det kan kännas mer angeläget än bara safea och tänka på trygghet. Mitt andra råd, försök kolla på andra sidan myntet. Inget problem att leva hand ur mun vid 25, 30 eller till och med 40. En dag kanske andra saker trycker på, som familjebildning, kanske barn, om man vill kunna välja sitt boende. Då kan "hand ur mun" bli ett helvete, räkningar ska betalas och barn kostar. Många som lever "fria liv" väljer också bort barn.

Sverige är ett fint land på många sätt, men det är knepigt att köra ett race vid sidan om, att välja ett alternativt liv. Allt bygger på att man ingår i systemet, följer du inte spelreglerna riskerar du att bli tex fattigpensionär. Ingenting man kanske tänker på som 30-åring?

Brukar tänka. Sverige är ett fantastiskt land att födas i, men tråkigt att dö i.

Men trots alla ups and downs,, gå för det vad det än är.
Visst är det så, jag gillar citatet. Väl formulerat, om än något dystopiskt ;)

faktum är att jag alltid har varit lill-gammal som liten och det har suttit i hela livet så när jag var 18 så lade jag ner skateboardåkningen som jag tävlade i för att jag skulle bli vuxen och skaffade mig ett medelsvensson jobb. Adderade en enskildfirma (jag jobbade inom naturvård både som anställd men också privat). Men någonstans vid 25 gick jag in i väggen och jag tyckte då att jag kastat bort mitt liv på ”mallen” som jag ändå inte trivdes i och började komma tillbaka till mina rötter som konst, musik och fotointresserad. Jag började fota där vid 25 och har experimenterat med det mesta, fått en handfull bilder sålda och en publicerad av Pentax vars kameror jag använder själv.

Nu när jag är 30 så orkar jag inte Eva ett heltidsjobb och fota seriöst på sidan om. Har just gått ner till 50% för att utvärdera vad fan jag bör göra härnäst. 50% kommer man ganska långt på ändå iaf som singelhushåll och man har mycket tid att göra annat på. Idag så leker jag lite med journalistik tanken och fotar åt ett lokalt bageri och uppdaterar deras webbsida med dagliga bilder men också produktfoton med hela studioköret.

så jag har faktiskt rätt mycket fotografisk erfarenhet på 5 år och är bekväm med det mest förutom porträtt vilket jag aldrig pysslat med av någon anledning.

Men den främsta tröskeln för mig är att ta steget åt någon riktning lite mer helhjärtat.

Att ingå i systemet har jag alltid gjort hittills men inte socialt och det är väl lite där skon klämmer att man ska lämna det man blivit infostrad i. Man får tankar som ”kommer jag kunna ta mig tillbaka osv” men det är bara onödigt och dumt.

Tsck för ditt inlägg det var intressant att höra din syn på saken :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tycker verkligen att man ska satsa på det man brinner för. För egen del kan jag dock se charmen och fördelen med att ha ett tryggt jobb med en bra inkomst och rimliga arbetstider som möjliggör den utrustning och de utflykter som den typen av foto jag vill syssla med kräver. Jag tycker också det är skönt att kunna fota utan krav på att jag ska leverera en produkt som inte intresserar mig men som möjligen skulle kunna sälja bra. Å andra sidan sysslar jag med natur/fågelfoto och där är väl möjligheterna att göra sin hobby till sitt arbete rätt dåliga. Hade exempelvis bröllopsfoto varit min grej hade jag kanske sett på saken annorlunda.

Det här var nog snarare en egen reflektion från en trygghetsnarkoman som inte vågar pröva vingarna än råd till trådskaparen :)
Precis så har jag också resonerat och jag kunde välja att prioritera mina egna intressen så pass ofta och så pass fritt trots olika anställningar. Jag jobbade länge bara för att kunna resa. Jag var deltidsbackpacker under 15 år mellan 1971 och 1986 då jag var tvungen att stanna upp lite då vi fick vår son. Faktum är att jag började resa p.g.a. min anställning på Linjeflyg (1969 till 1972 tror jag) som var delvis ägt av SAS. Vi kunde flyga mer eller mindre gratis (man betalade bara flygplatsavgifterna med s.k. fri-två biljetter) och det var då 1972 som jag åkte första gången till Öst-Afrika och Syd-Amerika. På den tiden hade man ännu inte börjat fylla tomma säten på reguljärflyg med charterturister, så det var sällan man inte kunde komma med eller fick vänta. Det var en otrolig förmån.

Jag blev också väldigt inspirerad av de flygtekniker jag jobbade med som många varit i Kongo, Biafra, och Etiopien och flugit för FN och Röda Korset eller som jobbat med flygbesprutning i Sudan och Syd-Afrika. Så mitt stora afrikaintresse fick jag då och jag har återkommit till Afrika många gånger under åren. Afrika kommer jag alltid att bry mig om.

Jag var även jobbarkompis med Erik von Rosen som var son till Cart Gustav von Rosen som byggde upp Etiopiens flygvapen åt Haile Selassie och senare startade ett eget flygvapen i Biafra, med nedsmugglade små sportplan från MFI Malmö Flygindustri. Dessa försågs med raketkapslar och sattes in mot Nigerias ryska MIG-plan när de stod på marken. Carl Gustav lyckades nästan på egen hand slå ut deras flygvapen men till sist krossades Biafras utbrytningsförsök från Nigeria och västmakternas försök att lägga beslag på Nigerias olja, för det var tyvärr inte Biafra man egentligen brydde sig om utan oljan. Erik blev senare SAS-pilot efter att deltagit med sin pappa vid de berömda flygbombningarna med mat till de svältande under en av de svåra svältkatastroferna i Etiopien. Han kraschade dock svårt och fick åka hem och Carl Gustav blev till sist mördad nära gränsen mot Somalia.

Så man behöver ju inte bli journalist eller fotograf som exv. den rätt enastående Magda Gad för att besöka och studera Afghanistan t.ex. och så här långt efteråt är jag glad att jag inte valde foto som yrke. På denna tiden var Afghanistan ett fredligt, tryggt och helt fantastiskt land att resa i, bara man uppförde sig respektfullt och anständigt. De som inte iakktagit detta under tidigare århundraden och de senaste dryga 40 åren har afghanerna dock skoningslöst skyddat sig mot.

För mig och många andra har det nog varit mycket bättre ekonomiskt att kunna ha jobbat exv. med bra betald IT-utveckling de sista 25 åren av yrkeslivet och ha fotoreportage som hobby istället för yrke. Det är ju det som gjort det möjligt att lägga alla de pengar jag lagt på både resor och kameror genom åren. Med det sagt så är det möjligt att jag skulle valt att bli yrkesfotograf med resereportage som inriktning om jag bara varit det minsta intresserad att sälja dessa och leva på detta fullt ut men jag är så pass usel på sådant och i grunden ointresserad att göra saker enbart för pengar att det aldrig skulle funkat för mig tror jag.

Trots att jag hade det så otroligt förspänt på LIN så sade jag upp mig bara efter knappt tre år, eftersom jag inte kunde få tilkräckligt med ledigt för att resa. Jag vill resa både under längre perioder (vi pratar månader och halvår istället för veckor) och på andra sätt - mindre flyga och mer långresor över land. Så därför valde jag sämre jobb på verkstäder och i tryckerier istället för där kunde jag praktiskt taget komma och gå som jag ville. Då sågs detta som väldigt udda och något jag fick kämpa för en tid med stämpelklockor och 7 till 4 arbetstider innan flex ens fanns som ide. Idag däremot så råder ju helt omvända villkor och det skulle ju i mina ögon kunna vara ett drömscenario för någon som vill kunna komma och gå och resa när man vill. Med Internet överallt kan man t.o.m. tjäna pengar på distans under resandet. Gigekonomin är säkert skit för de flesta men för en ung fotograf med fotoreportage utomlands som intiktning borde den kunna ge stora möjligheter rätt använd. Det kan jag känna ett litet sting av avundsjuka över att jag aldrig fick testa. De tågen gick redan för mycket länge sedan för mig.

En stor nackdel är dock att hela Mellanöstern inklusive Iran och Afghanistan är en enda stor mess som är svår att resa i idag och så även Pakistan och norra Indien (exv. det fantastiska Kashmir). Burma eller Myanmar var dock ett slutet land redan då, vilket det tyvärr verkar vara även idag.
 
Senast ändrad:

MattiasL

Aktiv medlem
Håller med Sten-Åke: bilda nätverk. Tvärtemot vad många säger har jag sällan stött på så hjälpsamma människor som frilansjournalister och -fotografer. Vassa armbågar finns förstås också, men jag upplever snarast att det slår tillbaka medan de som klarar sig länge är de riktigt bussiga. Man tipsar om jobb man inte kan ta, byter korrekturläsning och urvalskritik, presenterar kollegor för varandra. Så får man en riktigt trevlig tillvaro i ett yrke som annars kan bli ensamt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Håller med Sten-Åke: bilda nätverk. Tvärtemot vad många säger har jag sällan stött på så hjälpsamma människor som frilansjournalister och -fotografer. Vassa armbågar finns förstås också, men jag upplever snarast att det slår tillbaka medan de som klarar sig länge är de riktigt bussiga. Man tipsar om jobb man inte kan ta, byter korrekturläsning och urvalskritik, presenterar kollegor för varandra. Så får man en riktigt trevlig tillvaro i ett yrke som annars kan bli ensamt.
Jag måste bara hålla med!
Jag fotar ju bara för nöjes skull och mest ungarnas fotboll. Då oftast ensam med kamera på plan (om vi inte räknar mobiler). Men några gånger har jag varit på ”riktig” match med kameran. Match där det finns både riktiga fotografer och tv. Varje gång har jag blivit vänligt bemött av ”kollegorna”. Pratsamma och delar med dig av tips. Det verkar vara en trivsam skara människor som trampat in på fotostigen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Håller med Sten-Åke: bilda nätverk. Tvärtemot vad många säger har jag sällan stött på så hjälpsamma människor som frilansjournalister och -fotografer. Vassa armbågar finns förstås också, men jag upplever snarast att det slår tillbaka medan de som klarar sig länge är de riktigt bussiga. Man tipsar om jobb man inte kan ta, byter korrekturläsning och urvalskritik, presenterar kollegor för varandra. Så får man en riktigt trevlig tillvaro i ett yrke som annars kan bli ensamt.
Det har faktiskt varit rätt intressant att se vad som hänt i Vaxholm under pandemikrisen. Jag vet att yrkesfotograferna haft det tufft men jag också att en del av dessa har annat att falla tillbaka på. Båttaxibosses fru har exv. även en trädgårdsfirma och hon är inte enda exemplet.

Vaxholms ekonomi VÄXTE märkligt nog helt otippat med 10% under pandemins första år 2020, vilket är näst bäst i länet. Även vi som inte kan göra av med så mycket pengar nu på annat handlar mer lokalt och köper hem mat oftare för att stöda våra krogar och butiker. Det är nästan lite Gnosjöanda.

Det finns krogar här som gått förvånansvärt bra när de i Stockholm gått under. Färgaffären Colorama har aldrig gått bättre då folk målar och bygger om som aldrig förr.

Så när folk hjälps åt så händer det bra saker även i kriser.
 
ANNONS