Annons

Auto ISO off vid manual mode på D80??

Produkter
(logga in för att koppla)

Spinner

Aktiv medlem
Jag har problem med att ställa om D80 till manuell ISO när jag kör i exponeringsläge M.

Om jag kör i point-and-click-lägena, kan jag trycka på ISO-knappen och välja mellan AUTO och hela listan av ISO-tal, och gör jag samma sak i läge M så är AUTO borta, men jag kan förstås välja bland alla ISO-talen.
Problemet är bara att när jag väl har valt t.ex. ISO 100 och släpper ISO-knappen - ja, då blinkar det i alla fall AUTO ISO i LCD-fönstret. Om jag då tar en bild så sätter kamernan mycket riktigt ISO-talet till det den själv behagar.

Jag måste ju göra något kapitalt fel antar jag, men resultatet av det är att kamernan just nu inte är mycket mera värd än en kompaktkamera för mig...

/K

Du får helt enkelt slå av auto-ISO i menyn för detta. Det är likadant på D200. Ganska korkat att man inte kan komma åt det med ISO-knappen, ja.

Ja - tack! Ser nu att om man slår av auto ISO helt, så kan man ändå slå på det via knappen när man är i point-and-click-lägena, så det bör gå att hitta ett arbetssätt som fungerar.

Märkligt är det dock att man kan lätt kan välja mellan auto ISO på/av i point-and-click-läge, men att det inte alls går i de mer manuella lägena! Det omvända hade ju varit mera naturligt! Måste helt enkelt vara en bug i firmware detta.

Spinner skrev:
Märkligt är det dock att man kan lätt kan välja mellan auto ISO på/av i point-and-click-läge, men att det inte alls går i de mer manuella lägena! Det omvända hade ju varit mera naturligt! Måste helt enkelt vara en bug i firmware detta.
Verkligen. Det är en av de få saker jag stör mig på med D200. Där finns ju inga motivprogram, så man måste in och rota i menyerna för att komma åt auto-ISO. Dödskorkat. Och man undrar ju varför man alls ska kunna ändra grundinställningen för ISO när auto är påslaget. Detta borde istället styra den högsta tillåtna känsligheten för auto-ISO, inte LÄGSTA som det verkar vara nu.

Jag får nästan för mig att de vridit på någon if-sats där, så att funktionaliteten för motiv-program/auto respektive de manuella lägena har blivit omvänd.
Om man ställer ISO Auto Off i avancerade menyn, så får man förvisso verkligen manuell ISO i de manuella exponeringslägena, men man kan ändå köra Auto-ISO i motivprogrammen. Risken är väl bara att man råkar stänga av Auto-ISO när man verkligen vill ha den i autolägena, och då försvinner finessen med att ha ett idiotläge/kyparläge eller vad man nu vill kalla det.

Kanhända kommer det en fix i en framtida firmware.

ANNONS
Götaplatsens Foto