Annons

Autofocus över bl 8 på canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Granetoft

Aktiv medlem
Hej jag är ägare av en 300/4,0 L IS.
Om jag på denna sätter en 2x converter så "skall" ju inte autofocus fungera om jag fattat det rätt.
Det funkar utmärkt med min 1,4x eftersom då blir ju största bländaren 5,6 ....
men nu till frågan:
Är det som så att autofocusen inte funkar helt hundra på mindre bländare än ca 8 även då 1,4x sitter på ??? dvs att autofucusen BARA fungerar "hundra" mellan 5,6 och 8. hoppas ni fattar hur jag menar....
svara helst inte "testa så får du se" för jag får det o funka känns det som ibland :)...... känns det som eller ja just det gör det verkligen det

/ Granetoft

Hej!

Nej, begränsningen avser största möjliga bländare. Med din 1.4x ger det ju 5.6 precis som du säger och då skall det funka över hela skalan. Om du däremot kommer upp på f/8 (ex. med en 2x)funkar det inte. Såvida du inte har ett 1D- eller 1Ds-hus då det funkar även på f/8. /Arne

Det brukar vara skillnad om du använder Canons konverter eller andra märken.

Canon har inbyggd spärr mot bländare 8 på sina.

Om du väljer bländare 11 på kameran kommer objektivet att blända ner först vid fotoögonblicket, inte när du tittar i sökaren och när kameran autofokuserar.
Prova att ställa in ett högt bländarvärde, kolla i sökaren och tryck på DOF-knappen (sitter under objektivfrigörarknappen). Du kommer se att sökarbilden blir mörk. Men som sagt, kameran ställer in fokus på största möjliga bländaröppning.

Jag har inte tid att förklara men sök på "tejp" i forumet för canonobjektiv så finns svaren där.

Läs även denna

Canon stängar av autofokusen om bländaren blir över 5.6 om du inte har Eos 1:eek:r för då tillåter den upp till 8.

Har en fråga som passar in lite på det här ämnet! Jag har ett Canon 300 f/4 USM den gamla versionen utan IS och även en Soligor 1,4* TC. När jag använder objektivet med konverter så ska ju minsta bländare bli 5,6! Så är det på mitt 70-200 f/4, men på 300:at så kan jag ställa in bländare 4:a fortfarande. Min fråga är nu:

Om jag ställer den på bländare 4 när konvertern är på, fotar den på bländare 4 då? Eller säger den bara att det är bländare 4 fast det egentligen är 5,6?

Tommy

ANNONS
Götaplatsens Foto