Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokus 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

sundis73

Aktiv medlem
Läste testet av 400D och Nikons D80 i nya Foto.
Canons kamera får kritik när det gäller autofokussystemet. När kameran är inställd på automatiskt val av AF-punkt så vill kameran ofta lägga skärpan på bakgrunden istället för på motivet oberoende av vilket objektiv de använde.

Jag upplever ju ibland samma problem på min 30D.
(vilket kanske inte är så konstigt eftersom 30D och 400D har samma autofokussystem)

Det är ju inte speciellt kul när man ska ta en bild av en situation och så blir motivet oskarpt utan möjlighet att ta om bilden.

Hur undviker man bäst det här fenomenet?

Jo förvisso men det kan ju vara ganska svårt att följa en person som tex springer och få motivet skarpt om jag bara använder en fokuspunkt.

Men jag antar att det är enda sättet.

Jag upplever samma sak som du. Autofokusen är i grunden mycket bra, men den har en dum tendens att föredra bakgrundskärpa. Kanske kan det förklaras med att bakgrunden ofta är lättare att fokusera på och att fotograferingen därför går snabbare med en sådan prioritering. Problemet är bara det att det ju är ytterst sällan man vill ha förgrunden oskarp - särskilt inte på snabba bilder. Ny programvara vore bra, för annars är jag mycket nöjd med 30D.

sundis73 skrev:
Hade funderingarna på det också.

Har inte jämfört om problemet uppstår mer sällan med AI Servo än med AI Focus.
Ska testa det.

Ja men då tvingas du lägga motivet centrerat på mittersta focuspunkten. Lite tråkigt kanske.

Får hoppas att Canon gör en mjukvaruuppdatering av autofokusen framöver.
Blev ju inget med den som släpptes nu.

Använder man AI servo så hoppar fokuseringen till bakgrunden ifall det rörliga objektet i förgrunden inte längre täcks av någon av fokuseringspunkterna. Speciellt vanligt förekommande fenomen om man försöker fotografera en flygande fågel med landskap i bakgrunden.
Har lite svårt att inse hur Canon skulle fixa detta på annat sätt än att man skulle kunna ställa in ett maximalt fokuseringsavstånd (vilket man tydligen kan göra på de långa teleobjektiven, max 10m tror jag).

En annan lösning är fler autofokuspunkter à la 1D-serien, så att det rörliga objektet alltid är täckt av en autofokuspunkt. Men det är heller inget man fixar med en programuppgradering.

//Ulf

Jag tror att Canon skulle komma en bra bit på väg genom att ha ett läge dar fokuseringen alltid läggs på en nära belägen punkt, om någon sådan finns. Ett sådant system skulle kunna fungera helt automatiskt och det borde gå att fixa med (om)programmering. Sedan är det klart att om ingen punkt hittar skärpan nära så funkar det ju inte. Jag har dock ibland upplevt att det funnits ett gäng punkter på det närliggande huvudmotivet som kameran hade kunnat "hugga" på, men där den "velat" annorlunda. Det kan vara frustrerande!

Jag tycker precis som du, att det vore en jättebra funktion ifall man kunde ställa in ett maximalt fokuseringsavstånd i kameran, t.ex. 20m. Men det finns kanske en anledning till varför denna funktion inte finns.
Tycker man att kameran fokuserar fel kan det löna sig att släppa upp avtryckaren och trycka ner den halvvägs igen. Gör man detta snabbt efter vartannat provar kameran en annan kombination av autofokuspunkter för att fokusera bilden.

Så har jag upplevt det flera gånger att man haft en eller flera fokuspunkter på motivet men ändå väljer kameran någon punkt långt bak i bakgrunden.

Där gör inte AF Servo någon skillnad eller?
Att kameran i första hand väljer den rörliga delen i sökaren?

Den centrala punkten dominerar nog över de andra. Kan kamerna fokusera med denna gör den det, oberoende om objektet är nära eller långt bort. Oftast är det man vill fokusera på mitt i sökaren, speciellt om det är ett rörligt objekt. Problemen uppstår när det rörliga objektet halkar iväg från den centrala punkten.

sundis73 skrev:
Jo förvisso men det kan ju vara ganska svårt att följa en person som tex springer och få motivet skarpt om jag bara använder en fokuspunkt.

Men jag antar att det är enda sättet.

Har svårt att se fördelen med automatisk vald AF-punkt. Man vill väl välja AF-punkt själv. Trist om kameran ska välja den åt en. I exemplet ovan med en person som springer är en vald AF-punkt det bästa om inte enda alternativet. Har svårt att tänka mig att t.ex. sportfotografer skulle låta kameran välja AF-punkt. Känns helt ologiskt. Automatiskt vald AF-punkt, känns som något man kanske använder den första inlärningsperioden innan man lär sig behärska sin kamera i val av AF-punkt. Tänk på att man inte är låst vid AF-punkterna heller. Just vid rörliga objekt kan det förstås vara enklare att fokusera utifrån punkterna, men annars blir man lätt låst vid dessa. Personligen tycker jag att kamerans automatiska val av AF-punkt mer hör hemma i kompaktkameran än i systemkameran, men det är jag det.

Mvh

David

Jag kör så här på 20D/30D:
1. AI Servo
2. Manuell fokuspunkt - Väljs direkt via joysticken, på så sätt kan jag snabbt byta punkt vid behov
3. Autofokusen aktiverar jag genom att hålla in *-knappen

I normalfallet (99 av 100) har jag mittpunkten som fokuspunkt.

Om jag plåtar en rörlig idrottare så sätter jag denne i mitten, följer dennes rörelse och med autofokusen aktiverad.

Om jag förväntar mig någon action på en punkt (slalomport, ishockemål, straffläggande handbollsspelare etc) så tar jag fokus på porten/målet innan det börjar hända och när det väl händer så är det bara att trycka av och skärpan sitter där.

Olsin skrev:
Jag kör så här på 20D/30D:
1. AI Servo
2. Manuell fokuspunkt - Väljs direkt via joysticken, på så sätt kan jag snabbt byta punkt vid behov
3. Autofokusen aktiverar jag genom att hålla in *-knappen

I normalfallet (99 av 100) har jag mittpunkten som fokuspunkt.

Om jag plåtar en rörlig idrottare så sätter jag denne i mitten, följer dennes rörelse och med autofokusen aktiverad.

Om jag förväntar mig någon action på en punkt (slalomport, ishockemål, straffläggande handbollsspelare etc) så tar jag fokus på porten/målet innan det börjar hända och när det väl händer så är det bara att trycka av och skärpan sitter där.

Det låter som en utmärkt teknik. Den täcker dock inte mina behov särskilt väl. Jag tänker på följande situationer:

Jag fotograferar ofta mina småkillar, när de kommer springande, gående,trillande, krypande på mycket kort avstånd (kanske någon meter). Det gäller att vara mycket snabb och inuitiv och det finns inte tid att välja punkter, ens för den mycket skicklige (gissar jag) - här vill jag ha hjälp av kameran.

Ibland tar jag också bilder från höften, utan att hinna ställa in ett visst avstånd på skärpan. Här behöver jag också en vettig automatik.

Självklart tar jag ofta lite lugnare bilder, men nu talar vi ju/väl inte om dem.
MVH
/JK

Att köra med manuellt vald fokuspunkt är ok hos objekt där det är någorlunda lätt att förutsäga objektets rörelser.
Plåtar man mindre objekt med väldigt oregelbundet rörelsemönster, som t.ex. flygande fåglar, är det för det mesta omöjligt att bara använda mittpunkten, man måste köra med automatisk fokusering på alla punkterna.

Mitt Nikon Cam2000 system har en väldigt bra funktion i AF-S läge, om man följer tex en fågel och något kommer i mellan tar autofokusen en paus tills objektet är i fokus igen, på det viset behöver man inte söka om, kameran låser automatiskt när objektet är i fokus igen, tiden som autofokusen skall vara i paus kan ställas in.

Sen kan jag ställa in tre breda korspunkter på både höjden och längden som täcker objektet (dynamisk fokus), säkert en tredjedel av sökaren, så det är en barnlek att tex följa en fågel i flykt.

Jag hade en 20D tidigare och dess autofokus system borde faktiskt förbättras för det är inte lika bra som kameran förtjänar, Nikon är faktiskt bättre än Canon på det här området.

/kent.

Senast ändrad:
använder oftast mitten fokuspunkten för att jag vil bestämma var fokusen hamnar, annars riskerar du att fokusen hamnar på fel ställe..

ANNONS
Götaplatsens Foto