Annons

Autofokus på 40D med live-view

Produkter
(logga in för att koppla)

Per N

Aktiv medlem
Jag har köpt mig en 40D och har testat live-view funktionen, men det verkar som om man bara kan fokusera manuellt då? Jag fick inte autofokusen att fungera överhuvudtaget och det blev bara en massa suddiga bilder. Har kollat i instruktionsboken men hittade inget om det där...???

Det stämmer att du inte kan ha autofokus när du kör live view, men finns väl en knapp som du trycker på så åker spegeln ner och den fokuserar och sen åker spegeln upp igen

hmm... ok det var lite som jag trodde. Spelar ingen roll egentligen eftersom jag bara använder vanliga sökaren ändå men tänkte mest på om någonting var sönder på den.
Knapp säger du... menar du knappen då som helt sätter på och sen stänger av live-view funktionen? Att man först komponerar bilden på skärmen i live-view läger, sedan stänger man av funktionen, håller kameran stilla och låter kameran köra sin AF och sedan sätter man på live-view igen och sedan tar man bilden?

hmm... ok det var lite som jag trodde. Spelar ingen roll egentligen eftersom jag bara använder vanliga sökaren ändå men tänkte mest på om någonting var sönder på den.
Knapp säger du... menar du knappen då som helt sätter på och sen stänger av live-view funktionen? Att man först komponerar bilden på skärmen i live-view läger, sedan stänger man av funktionen, håller kameran stilla och låter kameran köra sin AF och sedan sätter man på live-view igen och sedan tar man bilden?

Tänkte bara berätta hur jag använt live view när jag fotar månen.
Jag har kameran på stativ, kör objektivet manuellt, slår på Live view och zoomar med kameran 10X fokuserar och zoomar ut. Sedan är det bara att ta bilden. Fungerar alldeles utmärkt med andra objekt än månen så länge kameran är på stativ.

Om 40D fungerar som sina efterföljare så använder du knappen "AF-ON" för att aktivera autofokus i live view läget.

Du har inte växlat funktionen på knapparna "AF-ON" och "*" (görs med C.Fn IV-2)? Om du har växlat funktionen så skall du använda "*" för autofokus i live view läget. Annars, kan du berätta vad som händer när du försöker använda "AF-ON"?

(Jag kollade på DPreviews test av 40D och där bekräftades att det är "AF-ON" man använder för att fokusera i live view läget.)

HA! Nu funkar det! Tack Sara, Det var en inställning där i menyn som du beskrev! =)

Dock är väl själva idén med liveview att focusera manuellt med antigen macro eller gamla rena MF objektiv? Månbildsbeskrivningenn stämmer med hur jag användee liveview iaf.

Dock är väl själva idén med liveview att focusera manuellt med antigen macro eller gamla rena MF objektiv? Månbildsbeskrivningenn stämmer med hur jag användee liveview iaf.

Fungerar också klockrent om man spanar på djur på håll, man får mer koll med manuell fokus då än att låta AF jobba, iaf för mig.

ANNONS
Götaplatsens Foto