Annons

Autofokus på bländare F8, D300 & D700

Produkter
(logga in för att koppla)

Göran Åstebro

Aktiv medlem
Har uppdaterat min Firmware mjukvara till senaste versionen från 21/05/2013, nyligen på båda dessa kamerahus..

Testade dem, med mitt Nikon 300 / F4 + Nikon converter 2.0 version 3 = 600 mm / F8.

Autofokusen fungerade perfekt på båda husen med både Enkel AF-punkt samt Dynamisk AF-område med 51 -punkter.

Har inte läst någonstans att detta positiva skulle inträffa, så det blev en trevlig överraskning...

Mvh Göran

Om autofokus fungerar beror inte bara på vilken bländare som är inställd, det beror även på hur ljust och kontrastrikt ditt motiv är.

Inte inställd

Om autofokus fungerar beror inte bara på vilken bländare som är inställd, det beror även på hur ljust och kontrastrikt ditt motiv är.

Nej det beror på vilken ljusstyrka objektiv eller objektiv+ konverter har (inställd bländare kvittar eftersom kameran alltid mäter vid full öppning). Sedan så kan alltid AF bli säkrare och ha lättare att ställa fokus när det är mer kontrastrika motiv. AF genom sökaren är fasdetekterande och fokus ställs genom att kameran jämför fasen (när amplitudmax infaller) på ljusstrålar som kommer från ytterdelen av linserna med centrumljusstrålar från de samma. Strålar från ytterkanten har gått längre väg och därigenom är amplitudtoppen förskjuten en liten liten bit. Ett objektiv med dålig ljusstyrka (sämre än f/8 i detta fall) ger alltför dålig vinkel mellan ljusstrålarna för att kameran ska kunna detektera skillnader mellan topparna (fasförskjutningen) Det finns mer utförliga och vetenskapliga förklaringar på nätet (även med bilder),

Nej det beror på vilken ljusstyrka objektiv eller objektiv+ konverter har (inställd bländare kvittar eftersom kameran alltid mäter vid full öppning). Sedan så kan alltid AF bli säkrare och ha lättare att ställa fokus när det är mer kontrastrika motiv. AF genom sökaren är fasdetekterande och fokus ställs genom att kameran jämför fasen (när amplitudmax infaller) på ljusstrålar som kommer från ytterdelen av linserna med centrumljusstrålar från de samma. Strålar från ytterkanten har gått längre väg och därigenom är amplitudtoppen förskjuten en liten liten bit. Ett objektiv med dålig ljusstyrka (sämre än f/8 i detta fall) ger alltför dålig vinkel mellan ljusstrålarna för att kameran ska kunna detektera skillnader mellan topparna (fasförskjutningen) Det finns mer utförliga och vetenskapliga förklaringar på nätet (även med bilder),

Det stämmer inte. Jag har fått min D5100 att autofokusera med min Nikon 70-300 monterad på en 2x telekonverterter. Det ger f/9-11 vilket fungerar ibland, om man har tur. Med min Sigma 150-500 monterad på samma sätt fungerar inte autofokus. Kameran verkar begripa var fokusen ska sitta, men lyckas inte ställa in fokus utan den hoppar fram och tillbaka.

Det stämmer inte. Jag har fått min D5100 att autofokusera med min Nikon 70-300 monterad på en 2x telekonverterter. Det ger f/9-11 vilket fungerar ibland, om man har tur. Med min Sigma 150-500 monterad på samma sätt fungerar inte autofokus. Kameran verkar begripa var fokusen ska sitta, men lyckas inte ställa in fokus utan den hoppar fram och tillbaka.

Du missförstår vad han menar. Maxbländaren är inte detsamma som inställd bländare, det är maxbländaren som ändras till 9-11.

Olika

Givetvis är inte bl. 5,6, 8 eller annat en fast gräns. Det funkar i en fallande skala. Vissa tillverkare (t.ex Canon) har däremot en fast gräns på 5,6 eller 8 beroende på kameramodell där de programmerat kameran att slå av autofokusen ifall ljusstyrkan är lägre. Dock kan man lura kameran genom att tejpa några av kontakterna eller använda konvertrar som lurar kameran (t.ex Kenko). Nikon har ingen sådan programmering så AF fungerar i en fallande skala från 5,6 eller 8 beroende på modell. Bra ljus och kontrast kan leda till att det fungerar hjälpligt att autofokusera trots lägre ljusstyrka än vad AF är gjord för på nikonmodellerna. Och vad var det som inte stämde?

Jämförde du med hur det var innan du uppdaterade FW?

Tyvärr gjorde jag det inte :(

Har testat båda husen och ovan objektiv-kombo mot lite olika bakgrunder ljusa och mörka och allt fungerar bra.

Om jag har förstått saken så har denna funktion med autofokus på F8 endast tidigare fungerat på den nyaste generations kameror som ex D4, D800.

Mvh Göran

Har jag påstått något annat?

Ja:

Jag tror säkert att du vet skillnaden, men jag nämnde det för att det inte skulle bli några missförstånd.

Tyvärr gjorde jag det inte :(

Har testat båda husen och ovan objektiv-kombo mot lite olika bakgrunder ljusa och mörka och allt fungerar bra.

Om jag har förstått saken så har denna funktion med autofokus på F8 endast tidigare fungerat på den nyaste generations kameror som ex D4, D800.

Mvh Göran
Nej, AF med 300/4 och 2X konverter har alltid funkat på D300 och D700 även om det gått sakta och varit osäkert. Jag tror att den nya uppdateringen handlade om det nya 800 mm telet som släpptes och inte om några andra objektiv. Fast det kanske har blivit bättre på alla hus, någon som vet?

Tror ni pratar förbi varandra :)

Nikon har som sagt ingen fast gräns för när AF slutar fungera på samma sätt som Canon har. Däremot fungerar AF allt sämre desto ljussvagare objektiven är. Canon har kommit med FW-uppdateringar som ändrar gränsen från f/5,6 till f/8 på vissa modeller, vilket gör att kameran åtminstone försöker ställa in skärpan med ljussvaga objektiv (på samma sätt som Nikon) - om den lyckas ställa skärpan beror dock försts på hur ljust det är och om den hittar något att ställa in den på :

ANNONS
Götaplatsens Foto