Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokusproblem med Canon S2

Produkter
(logga in för att koppla)

Bakwetu

Aktiv medlem
Jag har precis köpt en Canon s2 från Digicom och får väldigt mycket oskarpa bilder. Det verkar som kameran inte försöker ställa in skärpan förrän avtryckarknappen trycks ner helt och bilden tas och då misslyckas den förstås ofta. På alla Canon-kameror jag haft så jagar autofokusen på kameran klart, visar en grön rektangel om den hittar skärpan och sedan tas bilden när avtryckaren trycks ner helt.

När jag pressar ner avtryckaren halvvägs på den nya S2:an sker ingen autofokusinställning alls förrän jag trycker såpass hårt att bilden tas, som det förefaller mitt under fokusjagning. Det var likadant både med i Autoläget, AF mode continous och single, oavsett motiv. Den är lika dålig oavsett om det är dagsljus eller inomhus, men det fungerar bättre när inställningsljuset med blixt är påslaget.

Någon som upplevt något liknande? Jag tror det är fel på kameran, men kan det vara en inställningsfråga så är jag jättetacksam för tips för det.

Hej
Jag har läst om detta felet nånstans på nätet men jag tror att det kan var en måndags ex du har så det bästa är att kräva en ny kamera i retur

tack för det, jag har varit i kontakt med dem och de vill att jag skickar in den till Canon för service. Lite dåligt att få behöva göra det med en ny kamera, jag borde få en ny med vändande post tycker jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto