Annons

Autoläge vs Manuellt

Produkter
(logga in för att koppla)
..
men för kreativt fotograferande är det i praktiken ett omständligare läge att använda än M-läget anser jag. Dels måste man först ställa i exponeringskompensation ...

Håller helt med. Har skrivit motsvarande ett antal gånget i tråden. Men senaste munhuggningen har handlat om huruvida man överhuvudtaget kan kontrolkera/styra slutresultatet i ett autoläge. Vilket jag hävdar. Medan andra hävdar motsatsen.

Petter ...
 
om du jobbar som sportfotograf på en stor arena där ljuset oftast kan skifte en hel del så tror du att du hinner ändra din exponering manuellt o få mer (rätt) exponerade bilder?
gäller det även 100 meters finalen? sätter du även skärpan manuellt då?

Var påstår jag detta att M är snabbare än Auto? Har jag även blandat in fokusering auto, M vs Auto och M-lägena på kameran? AF går oftast stänga av i auto-läget. Jag pratar om Auto kör alltid efter vad den tror den ska ha för "rätt exponering" och bestämma ALLA parametrarna själv. AF punkten var den träffar har en del i dess ekvationen huruvida "rätt exponering" är.

Manuell fokusering, grupperade AF-punker, singel fokuspunkt, servo, etc är en helt annan diskussion. På tal om utsvävningar som Ove försöker göra just nu.

Åter till M vs Auto lägena på kameran. Håll er på banan ;)

/Stefan
 
Håller helt med. Har skrivit motsvarande ett antal gånget i tråden. Men senaste munhuggningen har handlat om huruvida man överhuvudtaget kan kontrolkera/styra slutresultatet i ett autoläge. Vilket jag hävdar. Medan andra hävdar motsatsen.

Petter ...

Ja det är detta jag inte fattar. Hur styr och kontrollerar jag slutresultatet i autoläget utan att gå ur läget till annat läge? Autoläget är point and shoot läge. Rikta kameran och tryck av, resten sköter kameran.

/Stefan
 
Finns ju många käcka autolägen numera. TAv exempelvis som inte är helt enkelt att få till på en analog kamera. Där sätter jag själv slutartid och bländare, samt eventuell +- kompensation och kameran väljer ett lämpligt iso.

Mycket praktiskt i vissa situationer där det går undan och ljuset kan variera.
 
Finns ju många käcka autolägen numera. TAv exempelvis som inte är helt enkelt att få till på en analog kamera. Där sätter jag själv slutartid och bländare, samt eventuell +- kompensation och kameran väljer ett lämpligt iso.

Mycket praktiskt i vissa situationer där det går undan och ljuset kan variera.

visst finns det det. Men nu var det ju Auto aka gröna läget vs M och inte de semiautomatiska/manuella lägena det handlade om.

/Stefan
 
om du jobbar som sportfotograf på en stor arena där ljuset oftast kan skifte en hel del så tror du att du hinner ändra din exponering manuellt o få mer (rätt) exponerade bilder?
t.

I sportsammanhang brukar jag köra M-läget, låsa bländare och slutartid och köra AUTO-ISO. De flesta dystemkameror har Auto-iso i M.
Angågende fokusering så varierar det såklart. Mnn aldrig Manuellt där såvida jag inte ska fota när en person eller sak just når det läget jag vill att fokus sak sitta.

aha. du menar att gröna rutan är auto och alla andra lägen manuellt. Det var därför vi inte förstod varandra.


Petter ..

Nä jag har nog skrivit gröna rutan i ganska många inlägg, aka AUTO. De andra heter ju annat.

/Stefan
 
Jag såg i någonstans i denna tråd att någon efterfrågade en exponeringsmetod som lade histogrammet så långt åt höger som möjligt, utan att ge en utfrätt bild. Är det inte precis det som "highlight weighted metering mode" gör, eller har jag fattat detta fel? (Denna mätmetod finns på bland annat Nikon D750. Tyvärr har jag ingen kamera själv som har denna mätmetod).

En annan sak jag sett i denna tråd som förbryllar mig är att ETTR lovordas vid astrofotografering. Jag trodde att man skulle hålla slutartiden så kort som möjligt för att slippa "star trails", eller förutsätts det att man har ett motoriserat stativ?

Har endast skummat lite här och där i denna tråd så jag kanske har missat något i den...
 
Någon beskrev Tv, Av, A eller S på andra kameror som halvmanuella, det låter bra i mina öron.
Tidigt i tråden såg alla ut att vara överens om att M var bra vid konstant ljus, studiofotografering, och några exempel till som kom fram. Sedan kan det väl finnas utrymme för att vi som individer gör på lite olika sätt beroende på gammal vana eller någon kursledares förmaningar som han tyckte var det rätta sättet.


Fotografer vill att kameran skall vara startklar så snabbt som möjligt, det tror jag mig ha läst otaliga gånger som oerhört viktigt, samtidigt har jag alltid undrat vad dessa snabbskjutare har för förinställda lägen som i detta viktiga läge kan ge en bra exponering. vargen kanske springer in i djup skugga helt plötsligt, hur bär dom sig åt egentligen.


//Bengt.
 
Men det känns bra att vi nu fördtår varför vi pratade förbi varandra.



Petter ...



Yepp
En annan sak jag sett i denna tråd som förbryllar mig är att ETTR lovordas vid astrofotografering. Jag trodde att man skulle hålla slutartiden så kort som möjligt för att slippa "star trails", el.


Det gör det säkert, men det är olika läror. Jag förespråkar den fortfarande för nybörjare. Men inte för avancerade. Jag körde den ofta och faktiskt fortfarande ibland, men håller mig oftast till lite underexponerat än slutresutatets ljushet.
Tillägg: jag anser föresten att ettr inte har med iso att göra. Vad som anses med ettr för de flesta för just astroscape är att använda högre iso än vad som krävs och sedan sänka den i LR eller annat raw program. Jag kör
alltså inte längre så.

Betyder detta att ni varit överens hela tiden? :-D


Typ ;)
Kommunikation är A och O.

/Stefan
 
Nej Petter, jag säger enbart att auto inte ger någon kontroll alls över exponeringen. Inget mer.
Vanligen finns det en ratt för exponeringskompensation som man kan använda för att ha kontroll över exponeringen, men den kanske inte går att använda i gröna rutan-läget på många kameror? Den brukar dock fungera i A, S och P.
 
Det finns mycket automatik även i M.
Exponeringstiderna exempelvis. De är förprogrammerade.
Så enligt Stefan kanske det bara är B-läget som ger oss kontroll och möjlighet att styra kameran. I B- läget där vi manuellt styr över slutarens öppning och stängning.
Jag är tveksam till att kalla en slutare med "förprogrammerade" slutartider för automatik. En slutare utan slutartider förtjänar knappast att kallas slutare. Det är mer ett lock som går att öppna och stänga. (Som tidiga kameror hade).

När slutartiderna var helt mekanisk styrda var det väl ingen som kallade slutartiderna "förprogrammerade"? (Även de i någon mening faktiskt var det).

Att kameran i samband med att filmen/sensorn exponeras kan stänga bländaren till ett förvalt värde och sen öppna den igen har dock länge kallats för automatisk bländare. Förvirring uppstod när exponeringsautomatik med hjälp av justering av bländarens öppning infördes, och jag tror att det fortfarande kan uppstå missförstånd i det sammanhanget.

Automatisk bländare tror jag ingen vill byta mot gammal manuell. Fördelarna är stora och jag kan inte riktigt komma på någon nackdel (om kameran har en nedbländningsknapp eller -spak).
 
Jag såg i någonstans i denna tråd att någon efterfrågade en exponeringsmetod som lade histogrammet så långt åt höger som möjligt, utan att ge en utfrätt bild. Är det inte precis det som "highlight weighted metering mode" gör, eller har jag fattat detta fel? (Denna mätmetod finns på bland annat Nikon D750. Tyvärr har jag ingen kamera själv som har denna mätmetod).
Det tycks vara till för att se till att högdagrar inte överexponeras. Ungefär som Canons "highlight tone priority". Hur bra det fungerar för att ETTR beror på hur mycket marginal kameran väljer för att skydda pixlarna i högdagrarna från att bli helt mättade.

Går "highlight weigthed metering" att använda med RAW?
 
Hej!

Jag funderar på skillnaderna på att fota på Autoläge och Mauellt läge, och eller Bländarstyrt, Slutarstyrt.

Jag läser ofta att för att få ut så mycket som möjligt, så skall man aldrig fota i auto.

Sätter jag min kamera i manuellt läge och justerar in så att exponeringen är precis i mitten, så blir det exakt samma värden som kameran själv väljer i automatläge.....så vad är grejen?

Är man ute efter rörelseoskärpa, så förstår jag ju att man måste välja en lång slutartid.....och tvärtom, om man skall fota något med snabba rörelser. Men i övrigt så förstår jag inte grejen, om det ändå blir samma resultat som på autoläge. Om man nu inte är ute efter en över eller underexponerad bild...

/Amatören

Enligt trådstarten så gällde det inte bara gröna rutan som vissa hävdar.
 
Har inte sagt man ska köra eller förespråkar att man alltid ska köra M. Jag försöker lära Petter skillnaden mellan auto och M. Tror att TS redan fattat det då denne lämnat diskussionen.

Ska kontra dig Ove att säga att man i nästan alla situationer i M kan sätta parametrarna så att exponeringen blir det man vill. I auto finns det en mycket större mängd situationer som den alltid kommer misslyckas i hur man än gör.

Sen om man har tidsbrist har faktiskt ingen betydelse utom att man mer sannolikt har mindre chans i M att matcha kamerans automatik. Så är det i alla. Det går snabbare att räkna 11/34 i miniräknaren än att manuellt göra det för hand.

Problemet med en låsning med M är när du fotar på arenor i kvällsljus med olika ljus konstant kör du M är du rökt du hinner aldrig ändra. Kör du tex AV med bracketing med en kamera som matar 9 bilder per sekund då sitter bilden.

M är bra vid vissa få tillfällen oftast med blixtljus inblandat annars är halvautomatiska lägen oftast klart bättre. Jag fotade på analoga tiden med tex Pentax 6x7 o Hasselblad o körde allt manuellt att påstå att det är bättre än halvautomatiska lägen är bara tramsigt.
 
Jag är tveksam till att kalla en slutare med "förprogrammerade" slutartider för automatik. En slutare utan slutartider förtjänar knappast att kallas slutare.

Jag resonerade lite om ordet automatik i kameror för att förstå var gränsen för diskussionen gick.
Automatiskt återgående spegel finns inte på alla kameror. I vissa kameror drar man fram filmen i ett moment och spänner slutaren i ett annat. Medan slutaren spänns automatiskt vid filmframnatningen i andra. Det finns mycket automatik i kameror.

Men visst är vi överens om att vi i den här tråden pratar om exponeringsautomatik?
När systemkameror med exponeringsautomatik började bli vanligt så fanns inte 'gröna rutan' eller programautomatik. Däremot hade de antingen automatisk bländarstyrning eller automstisk tidsstyrning. Dessa kameror marknadsfördes som automatiska. Men i den här tråden har jag nu förstått att detta ska betraktas som manuellt.
Det är bara gröna rutan som är automatik. Allt annat är manuellt. Jag håller inte med. Men det behöver man ju inte göra, så länge vi åtminstone är överens om vad det är vi diskuterar.

Petter ...
 
ANNONS