Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Automatisera, samma utseende.

Produkter
(logga in för att koppla)

ingemarh

Aktiv medlem
PS CS3 fråga.

Hur automatiserar jag, gör lika som *exempelbild*.

När jag har ett större antal bilder som jag vill få samma känsla och ton i.
Tyvärr är det lite varierande temperatur och exponering i dessa; går det att
automatisera. Och finns det flera sätt att göra detta ?

Vilket är ditt favoritsätt ?

Tack på förhand
Ingemar H

Jag tror att det bästa sättet är att använda sig av "Match color", som du hittar under Image->Adjustments.

Arbetsgången för att automatisera blir då att skapa en Action/funktionsmakro där du väljer din referensbild i dialogen för "Match color", och sedan kör makrot på samtliga bilder med t.ex. Image Processor.

Edit: Jag tänkte att jag skulle ha visat hur man gör ungefär, men tyvärr så fungerar inte Print Screen på min dator idag. När jag ska klistra in bilden från Print Screen så blir det bara svart, så här:

screenshot.jpg

(Det ser lite lustigt ut för att jag kör 3 skärmar med olika upplösning. Bilden är nedskalad från 4640x1200 :)

Edit igen: Här är i alla fall ett par bildexempel på hur det kan bli. Jag körde med grundinställningarna.

Referensbild:

referens.jpg

Före Match Color:
before.jpg

Efter Match Color:
after.jpg

Senast ändrad:
Strålande Christoffer, ska prova den varianten.
Jag känner att jag fick lite hjärnstillestånd och kom inte ihåg procerduren.
Finns det något annat sätt ?

ANNONS
Götaplatsens Foto