Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Automatisk bildförminskning...

Produkter
(logga in för att koppla)

Xoffis

Aktiv medlem
Något jag saknar lite är automatisk bildförminskning på bilder man laddar upp, att behöva editera bilden mindre får iaf mig att strunta i det tyvär, och jag vet andra sidor som har funktionen, men den kanske kommer att dra för mycket datorkraft?

Det tål att tänkas på iaf...

Tack för synpunkten

De alla flesta som håller på lite aktivt med fotografering jobbar ju med sina bilder på datorn, eller iallafall arkiverar i något program, som också hjälper till med förminskning, så behovet är ganska litet - och vi slipper då tänka på att hantera större datamängder in och speciellt den extra CPU-kraft som behövs för att förminska megapixelbilder.

Har man nu inget bildprogram hemma så finns det tjänster online - sök på "shrink photo" så får du en mängd olika, tex http://www.shrinkpictures.com/

Oki! tack för svaret!

Jag har program till detta så det va mest bara en tanke, och kanske jag som är just för lat! =)

Men tack för responsen iaf!

Oki! tack för svaret!

Jag har program till detta så det va mest bara en tanke, och kanske jag som är just för lat! =)

Men tack för responsen iaf!

Jag är också lite skeptisk till idén, men av andra orsaker än de Christer nämner. Jag tycker det ska vara lite möda bakom att ladda upp bilder hit, så man verkligen ser till att ladda upp de allra bästa bilderna man tagit och inte varenda en som blivit rätt lyckad. Dessutom försämras oftast skärpan efter förminskning, så själv skärper jag undantagslöst upp alla förminskade bilder före uppladdning hit till FS. (Det här var en sak jag lärde mig ifjol efter ett par månader som fotointresserad, och det har verkligen stor inverkan på skärpan tycker jag!)

ANNONS
Götaplatsens Foto