Annons

automatisk bra jgpeg vs manuellt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Mange

Aktiv medlem
Hej

Jag e sugen på att köpa en systemkamera för att fota mest på fester/högtider/utflykter.
Vet inte om jag vill köra manuellt, vet dock att jag vill ha bra jpeg. Och kanske i framtiden köra manuellt, men bara kanske.

Kollade lite på DPreview och tydligen rekommenderade dom sony a5100 och a6000. Sen var Nikon d5500 en annan utmanare. Sen em10 2. Sen ska tydligen sony a7 vara prisvärd och då får man fullformat. Några andra?
Hur svårt är det att efterbehandla raw i program? Och ska man lära sig att köra manuellt för att få bästa bilderna? Är det svårt? Är det värt det? Nån som vet nått om slutare/bländare, vitbalans och nån webbsite eller bok som ni rekommenderar. Mycket frågor och som sagt vet inte hur stort intresse detta blir.

Tacksam för svar!
 
Jag vet inte riktigt vad du syftar på men att köra manuellt. Jag använder antingen bländarautomatik eller tidsautomatik beroende på vad som är viktigast att styra. Fotograferar jag fågel vill jag ha så kort slutartid som möjligt och fotograferar jag vattenfall vil jag ofta ha väldigt lång slutartid. Du behöver inte köra helt manuellt för detta även om några väljer att göra det.

Jag tror alla kameror idag ger bra jpeg för dina behov. Jag kan bara Nikonkameror och D5500 ger mycket bra bilder om du gör rätt och har ett skapligt objektiv. Du kommer nog inte att se någon skillnad i bildkvalitet beroende på vilket kamerahus du väljer. Dyra kameror har andra fördelar som man inte kan prioritera med en låg budget.

Gå in på moderskeppet.se och se deras gratiskurser. De har minst en kurs om att hantera sin systemkamera för nybörjare. Mycket bra kurser och gratiskurserna räcker säker det första året sen finns det många andar som kostar 100 kr månad.
 
Tack för svaret!

Kollade på amazon och tre böcker står ut bland dom andra.
The beginners photography, How to Create Stunning Digital Photography, Understanding Exposure.
Vilka av dess böcker är bäst för en nybörjare?
 
Håller med föregående talare; kolla http://www.moderskeppet.se kurser. Finns som sagt bra gratis kurser som lär dig både grunderna i fotografering och bildbehandling.

Manuellt ger inte bättre bilder utan är bara ett sätt att jobba.

Bildbehandling behöver absolut inte vara svårt
 
Du bör testa åtminstone att behandla en raw bild med valfri raw behandlare.
Det är oftast lättare att lära sig behandla en raw bild än att börja mixtra med jpg i Photoshop.
 
Håller med Ionian- RAW är mycket mera nybörjarvänligt eftersom man har mycket större slarvmarginal. Ett par bländarstegs felexponering, brukar kunna göras någorlunda tittbart om man kör RAW. Dessutom försämras kvaliteten inte varje gång man sparar en redigerad bild. Det går att göra flera varianter av samma bild utan att det tar upp nämnvärt mycket mer utrymme. Och nej det är inte svårt att göra. Är man normalbegåvad man lär sig tillräckligt för att slå de flesta kamerors jpeg bilder på en dag eller två. Finns dessutom massvis med video på youtube som hjälper dig att komma igång.

Enda anledningen till att gå jpegvägen är att man snabbare kan få upp bilderna på t.ex. facebook om man kör jpeg. De flesta kameror klarar dock att lagra både i jpeg och RAW samtidigt, ofta kan man då även ställa ned storleken på jpegbilderna så att de blir mera lämpade för att publicera på nätet
 
Hej

Jag e sugen på att köpa en systemkamera för att fota mest på fester/högtider/utflykter.
Vet inte om jag vill köra manuellt, vet dock att jag vill ha bra jpeg. Och kanske i framtiden köra manuellt, men bara kanske.

Kollade lite på DPreview och tydligen rekommenderade dom sony a5100 och a6000. Sen var Nikon d5500 en annan utmanare. Sen em10 2. Sen ska tydligen sony a7 vara prisvärd och då får man fullformat. Några andra?
Hur svårt är det att efterbehandla raw i program? Och ska man lära sig att köra manuellt för att få bästa bilderna? Är det svårt? Är det värt det? Nån som vet nått om slutare/bländare, vitbalans och nån webbsite eller bok som ni rekommenderar. Mycket frågor och som sagt vet inte hur stort intresse detta blir.

Tacksam för svar!

Jag vet egentligen inte riktigt varför jag vill svara på detta, men det är antagligen den sökande osäkerheten i din frågeställning som motiverar mig. (Tyvärr är fototekniska forum som fotosidans (eller dpreview) ofta inte nåt bra ställe för att söka råd. :-/ )

Nåväl. Som du presenterar det, vill du främst fotografera familj och umgänge, för framtida minnen och dokumentation. För det syftet är A6000 inte alls en dum kamera, precis som intrycket du fått från dpreview.

Däremot är du ganska körd när det gäller objektiv, och objektiv brukar ju vara en huvudgrej när man frågar efter en ”systemkamera”. I din situation är ju annars en duktig 1” kompaktkamera det naturliga valet. A6000 är förvisso bättre, tack vare att det är en ”större” kamera (APS-C), men det dyker automatiskt upp en massa saker att ta ställning till, främst objektivval.

Sen ställer du en luddig fråga angående ”manuell, jpeg och RAW”.
Så här ligger det till: Vad avser hur man fotograferar med kameran, så har alla moderna kameror två olika funktionsområden. Det första man väljer är vilket av dessa man vill använda. Det ena utesluter det andra. Det ena kan vi kalla motiv-inställningar, det andra kan vi kalla exponerings-inställningar.
Motivinställningar påminner om hur en mobilkamera fungerar. Kameran ställer in allting efter vad den tror blir bäst. Fullt automatiskt alltså. Men man kan också hjälpa den på traven genom att ange att det här är ett porträtt-motiv, sport-motiv, jag-vill-inte-ha-blixt, etc.
I motivinställningar kör kameran över alla detaljinställningar du försöker göra

Vill man ha kontroll över hur kameran arbetar (och då också hur bilden blir) måste man använda sig av exponerings-inställningar istället. Vana fotografer använder uteslutande exponerings-inställningar. En total nybörjare tror kanske ofta att det är detta som är ”manuellt”. På sätt och vis är det så, men i traditionell nomenklatur är ”manuell” bara en av dessa, just den mode där kameran inte bedömer exponeringen utan fotografen explicit ställer både slutartid och bländare. Manuellt använder jag bara när jag vill ha exakt samma exponering i många följande bilder. Annars använder jag nån av de halvautomatiska exponerings-inställningarna. För att använda exponerings-inställningar måste man dock kunna fotografera. Dvs man måste vara väl förtrogen med sambanden mellan ISO, bländare och slutartid, och hur dessa påverkar bilden.

Vad gäller jpeg och RAW så avser det hur kameran registrerar bilden. Jpeg är en färdig bild. RAW är inte ett bildformat. Bara data läst rakt ner från sensorn. Det måste fortfarande processas fram en bild ur RAW-filen, en bild som då exporteras och sparas som t.ex en jpeg. Tidigare svar i denna tråden har rätt: RAW är lättare. För att få en jpeg att bli sån som man vill ha den, och inte bara efter någon kompromissad normal-inställning, direkt i kameran, måste man fibbla med kamerans jpeg-kontroller innan man tar bilden. Dessa kontroller är dessutom djupt begravda i meny-systemet och tämligen obegripliga utom för experter. Med RAW gör man det i lugn och ro i datorn, efter man har tagit bilden och man kan direkt bedöma resultatet och backa och göra om. Det tar längre tid och mer arbete bara. Men det är enda sättet att få optimalt resultat.

Många kameror erbjuder möjligheten att registrera bilden både som jpeg och samtidigt spara RAW. Enda nackdelen med detta är att det påverkar buffert och hastighet i seriebildstagning. Annars har man det bästa från två världar: En färdig jpeg att visa upp och sprida, och möjligheten att göra nåt bättre av det senare.
 
Eftersom alla systemkameror kan leverera råformat behöver detta inte ha inflytande på val av kamera. JPEGåtergivningen skiljer mellan kameror men kommer ffa spela roll om man är kräsen (i vilket fall man nog ändå plåtar i råformat) eller skall förstora en del.

Automatik har två innebörder och båda finns på samtliga modeller: 1. Exponeringsautomatik 2. Automatiskt val av JPEGstil.
1. Exponeringsautomatik: P - program = kameran väljer slutartid och bländare. A = man väljar bländare och kameran väljer slutartid för att ge "rätt" exponering (kallas också för ett halvautomatiskt läge). S eller Tv = man väljer slutartid och kameran väljer bländare (halvautomatiskt). M = man väljer slutartid och bländare och exponeringen blir som man ställt in även om det blir "fel" - undantag är att vissa modller i autoISO läge då justerar ISO för att ändå ge exponeringsautomatik

2. I fullautoläge (ofta markerat grönt på programvalsratten) ställer kameran inte bara in P läge utan ändrar JPEGstil beroende på hur den uppfattar motivet. Tror den att det är ett porträtt gör den skärpan mjukare och ger lägre kontrast och nedtonade färger. Uppfattar den att det är ett landskap väljer den motsatsen.

Det är alltså möjligt att skilja på exponeringsautomatik och automatisk inställning av JPEG hantering. T ex i P läge kommer exponering skötas automatiskt men man är fri att välja JPEGstil själv.

Om man inte tänka förstora och inte är säker på att man vill leka med halvautomatiska inställningat eller manuellt kommer det inte spela någon större roll vilken kamera eller vilket objektiv man väljer. Jag skulle t ex inte välja Sony A6000 eller A5100 p g a kitgluggen 16-50 ger dålig kantskärpa och deras bättre 16-70 är dyr i relation till prestanda hos konkurrenter. Skall man inte köra i A läge eller M kommer man heller inte nyttja möjlighet till kort skärpedjup hos fullformat som A7 varför denna blir onödig.

Detta sagt tror jag att A6000 (med sökare) eller A5100 (utan sökare - måste använda TFT skärmen som på en mobil) är väldigt bra som familjekameror då de är små, relativt billiga och fokuserar väldigt snabbt för att vara spegellösa (snabbare än alla andra f u Samsung NX1 ochbNX500) och därmed sannolikt är bland de bästa valen för det angivna syftet. Det är inte en kamera för mina ändamål som diskuteras.
 
Eftersom alla systemkameror kan leverera råformat behöver detta inte ha inflytande på val av kamera. JPEGåtergivningen skiljer mellan kameror men kommer ffa spela roll om man är kräsen (i vilket fall man nog ändå plåtar i råformat) eller skall förstora en del.

Automatik har två innebörder och båda finns på samtliga modeller: 1. Exponeringsautomatik 2. Automatiskt val av JPEGstil.
1. Exponeringsautomatik: P - program = kameran väljer slutartid och bländare. A = man väljar bländare och kameran väljer slutartid för att ge "rätt" exponering (kallas också för ett halvautomatiskt läge). S eller Tv = man väljer slutartid och kameran väljer bländare (halvautomatiskt). M = man väljer slutartid och bländare och exponeringen blir som man ställt in även om det blir "fel" - undantag är att vissa modller i autoISO läge då justerar ISO för att ändå ge exponeringsautomatik

2. I fullautoläge (ofta markerat grönt på programvalsratten) ställer kameran inte bara in P läge utan ändrar JPEGstil beroende på hur den uppfattar motivet. Tror den att det är ett porträtt gör den skärpan mjukare och ger lägre kontrast och nedtonade färger. Uppfattar den att det är ett landskap väljer den motsatsen.

Det är alltså möjligt att skilja på exponeringsautomatik och automatisk inställning av JPEG hantering. T ex i P läge kommer exponering skötas automatiskt men man är fri att välja JPEGstil själv.

Om man inte tänka förstora och inte är säker på att man vill leka med halvautomatiska inställningat eller manuellt kommer det inte spela någon större roll vilken kamera eller vilket objektiv man väljer. Jag skulle t ex inte välja Sony A6000 eller A5100 p g a kitgluggen 16-50 ger dålig kantskärpa och deras bättre 16-70 är dyr i relation till prestanda hos konkurrenter. Skall man inte köra i A läge eller M kommer man heller inte nyttja möjlighet till kort skärpedjup hos fullformat som A7 varför denna blir onödig.

Detta sagt tror jag att A6000 (med sökare) eller A5100 (utan sökare - måste använda TFT skärmen som på en mobil) är väldigt bra som familjekameror då de är små, relativt billiga och fokuserar väldigt snabbt för att vara spegellösa (snabbare än alla andra f u Samsung NX1 ochbNX500) och därmed sannolikt är bland de bästa valen för det angivna syftet. Det är inte en kamera för mina ändamål som diskuteras.

Välj bort kameror utan sökare. Det är lättare att hålla kameran stilla om man kan ta stöd med kameran mot huvudet. Man störs heller inte av starkt solljus som kan göra displayen på baksidan svår att läsa.
 
ANNONS