Annons

Automatisk utskrift av datum?

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Ibland vill jag att datumet när bilden togs skall "skrivas ut" på bilden - precis som när man lämnade analog film till labbet.

Jag använder Photoshop CS. Finns det någon som har en lösning med ett makro? Annan lösning?

Om jag använder Canons programvara (har en Canonskrivare) Canon PhotoPlus så finns funktionen i form av en knapp. (Datum synligt i högra nedre hörnet v.s. inget datum) Skulle vilja ha samma funktion eller liknande fast från PS.

Ingen som vågar sticka ut hakan och komma med några tankar hur man skulle kunna komma en bit på vägen?

Minita skrev:
Ibland vill jag att datumet när bilden togs skall "skrivas ut" på bilden - precis som när man lämnade analog film till labbet.

Jag använder Photoshop CS. Finns det någon som har en lösning med ett makro? Annan lösning?

Om jag använder Canons programvara (har en Canonskrivare) Canon PhotoPlus så finns funktionen i form av en knapp. (Datum synligt i högra nedre hörnet v.s. inget datum) Skulle vilja ha samma funktion eller liknande fast från PS.

Det är en funktion jag är övertygad om aldrig kommer att "byggas" in i Photo shop.

Helt enkelt för att det knappast finns något allmänt intresse för detta.

Du får nog skriva dit datumet manuellt i så fall.

Tror säkert att du har helt rätt. Efterfrågan att få ett datum med automatik genom att klicka på en knapp eller dylikt hör liksom inte hemma i PS CS kundkrets.

Likväl har jag stundtals behovet att klämma dit ett datum på kortet men är inte tillräckligt kunnig för att kunna lösa funktionen med ett makro.

Tar gärna emot fler synpunkter eller helst tips.

ANNONS
Götaplatsens Foto