Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Automatiskt lägga ihop skarpa delarna av två versioner av samma bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Wahlgren

Aktiv medlem
Som rubriken säger:
Om jag tar två bilder av samma motiv (t ex en med skärpa i förgrunden och en med skärpa i bakgrunden) och sedan lägger dem som olika lager i samma bilddokument i PS, kan jag då få PS att känna av "skärpan" (kontrasten?) och och s a s släppa igenom den bakre bilden när den är skarpast osv?

Eller måste jag göra det manuellt? Någon som provat?

Trodde först du menade som en dubbelexponering, men du vill alltså bara ha det skarpaste. Det är jag ganska säker på att PS inte klarar av, i såfall måste man göra det manuellt..och det är förmodligen mycket pillig. Om det är långt skärpedjup du är ute efter så är det enklare att köpa ett T/S-objektiv.

det går tyvärr inte, du får göra det med hjälp av en lagermask eller sudda ut dom delar på lagret som du inte vill behålla.

Magnus Wahlgren skrev:
Som rubriken säger:
Om jag tar två bilder av samma motiv (t ex en med skärpa i förgrunden och en med skärpa i bakgrunden) och sedan lägger dem som olika lager i samma bilddokument i PS, kan jag då få PS att känna av "skärpan" (kontrasten?) och och s a s släppa igenom den bakre bilden när den är skarpast osv?

Eller måste jag göra det manuellt? Någon som provat?
Hej Magnus!
Lite avh. av motivet. Men du kan forsöka med ett stitching-program. Autostitch eller aller helst PanaVue Image Assembler. AS är ett gratisprogram; PVIA har en 30dg. demoversion som kan lastas ned.
mvh Erik J

Kul idé och spännande problem!
Om man bara kan komma på något sätt att få photoshop att filtrera fram något sorts lokalt variansmått, så borde man kunna använda en glättad variant av detta för att bestämma hur pass skarp bilden är och sedan blanda lagren utifrån detta.

Jag har pysslat en del med mikroskopi och där har man ofta problem om man vill fotografera lite "större" saker pga det mycket korta skärpedjupet. Det program jag använt har en funktion som kallas "Z-stacking" där man kan ta ett antal bilder på olika skärpeplan varpå programmet lägger ihop dessa till en enda skarp bild.

Så visst går det att automatisera!

som sagt så finns det program som gör detta, men tyvärr är de jag har sett svindyra. Nån som känner till något billigt sådant program eller rentav shareware?

edit: Helicon var ju överkomligt, jag ska ta och ladda ner demon och testa

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto