Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Avbruten blixtsko på en D80

Produkter
(logga in för att koppla)

jofawe

Aktiv medlem
Hej!
Var lite oförsiktig med min D80 i helgen vilket slutade med att blixtskon på kameran är avbruten (Tappade kameran i marken med blixten neråt).
Någon som vet om man måste lämna in den på snordyr reparation, eller om det går att hitta reservdelar någonstans?

Jag förstår att det är hyfsat komplicerat, men det borde väl inte vara omöjligt?

Tycker att kameran ändå börjar bli lite sliten, och att det är dags för ny snart och att lägga ner ett antal tusen på en reparation kanske inte är det bästa.

Någon mer som varit med om detta på sin kamera?

Alltså det är blixtskon på kameran som gott sönder, känns ju lite dyrare än om det vore blixtskon på blixten. Kan ju vara bra å få se ngn bild kanske.

Annars hör med ngn Nikon orienterad repartör för prisförslag, eller om du kanske kan byta det själv...

Funkar den?

Då skulle jag plasta ihop den själv. Superlim i springorna, rugga upp ytorna runtomkring med grovt sandpapper och smacka på glasfiberplasticpadding. Kanske dra i ett par småskruvar först som ankare.

En riktig reparation involverar förmodligen rätt mycket delar. Till att börja med måste ju hela toppkåpan bytas vilket lär involvera isärtagning av precis hela kameran.

Kör trådlöst med blixten då? Jag har slutat använda blixten PÅ kameran när jag märkte hur mycket grymmare bilder jag tar med blixten trådlöst =)

Jag hade försökt limma å dona ihop den om det inte var så att skon är helt ur funktion.

På bilden vet jag inte om det syns, men det är några stift som inte riktigt är i kontakt med skon :|

Jag har funderingar på att köra den trådlöst, den inbyggda blixten funkar ju som den ska, lika så sb800:n.
Men det funkar ju som sagt inte med skyporten å liknande :(

Usch, såg inge vidare roligt ut. Det känns ju som det blir riktigt dyrt å laga, men ett litet plus är ju att man kan köra den trådlöst med Nikon, om man vimmelfotar inomhus tex. Annars känns det ju som det är ett ruggigt fint andrahus då du inte behöver radiotriggning.

Men det är alltså blixtsko på metall på SB-800. Oroat mig lite över att det är metall på 580EX II'an, när 580 I åkte i golvet så var det ju blixtskon som vek säg eftersom den är av plast, å kalaset kostade 25 kronor.

Beklagar, riktigt trisst, men försöka å få upp alla stifften genom plattan.

ANNONS
Götaplatsens Foto