Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Avslöjad med brallorna nere

Produkter
(logga in för att koppla)

Börje V

Aktiv medlem
Pinsamt, men jag får skylla på min amatörmässiga erfarenhet. Köpte i vintras en extern hårddisk, en LaCie med serienummer NL6ED7QN. Nu kan jag inte nå den från min MacBook Air. När jag kopplar in den i USB-porten så ger den bara ifrån sig en kort ton varannan sekund.
1. Finns någon idé därute hur jag ska rädda mina nedladdade foton?
2. Hur ska jag bäst spara mina foton framöver?

Tacksam för varje tips!! / Börje
 

Viewmaster

Aktiv medlem
1) Om det är fastställt att problemet beror på diskhaveri och inte på inkompatibilitet mellan filsystem... Hade det varit min disk så hade jag direkt lämnat den till en professionell hårddiskräddningsfirma och inte försökt på egen hand med olika slags freeware mm. Beroende på vad som havererat i disken finns risken att varje ytterligare åtgärd förstör diskyta och försämrar förutsättningarna för återställning av filerna. Numera finns aktörer som har mer konsumenttillvänd prisprofil än för 10-15 år sedan. PM:a om du vill ha förslag.

2) Mitt förslag är en kombination av moln och en eller två lösa hårddiskar. Den ena i en brandsäker box hemma och den andra t ex på jobbet eller hos en vän.
 

Börje V

Aktiv medlem
1) Om det är fastställt att problemet beror på diskhaveri och inte på inkompatibilitet mellan filsystem... Hade det varit min disk så hade jag direkt lämnat den till en professionell hårddiskräddningsfirma och inte försökt på egen hand med olika slags freeware mm. Beroende på vad som havererat i disken finns risken att varje ytterligare åtgärd förstör diskyta och försämrar förutsättningarna för återställning av filerna. Numera finns aktörer som har mer konsumenttillvänd prisprofil än för 10-15 år sedan. PM:a om du vill ha förslag.

2) Mitt förslag är en kombination av moln och en eller två lösa hårddiskar. Den ena i en brandsäker box hemma och den andra t ex på jobbet eller hos en vän.
Jag har även testat hårddisken på min gamla Dell-dator, med samma resultat. Jag bor i Kungsbacka utanför Göteborg. Känner du till någon bra hårddiskräddningsfirma i närheten?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Pinsamt, men jag får skylla på min amatörmässiga erfarenhet. Köpte i vintras en extern hårddisk, en LaCie med serienummer NL6ED7QN. Nu kan jag inte nå den från min MacBook Air. När jag kopplar in den i USB-porten så ger den bara ifrån sig en kort ton varannan sekund.
1. Finns någon idé därute hur jag ska rädda mina nedladdade foton?
2. Hur ska jag bäst spara mina foton framöver?

Tacksam för varje tips!! / Börje
Svar på 2: Ha två diskar minst.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Två kopior i datorn och ytterligare en disk på annan ort. Skulle hemmet brinna ned eller ett blixtnedslag slå ut datorn är man annars rökt.

Är man rädd att någon på annan ort skulle snoka får man se till att kryptera disken. Det har väl alla moderna operativsystem stöd för i dag...
 

HenryB

Aktiv medlem
Pinsamt, men jag får skylla på min amatörmässiga erfarenhet. Köpte i vintras en extern hårddisk, en LaCie med serienummer NL6ED7QN. Nu kan jag inte nå den från min MacBook Air. När jag kopplar in den i USB-porten så ger den bara ifrån sig en kort ton varannan sekund.
1. Finns någon idé därute hur jag ska rädda mina nedladdade foton?
2. Hur ska jag bäst spara mina foton framöver?

Tacksam för varje tips!! / Börje
Det kan vara kabinettet som är trasigt. Du kan flytta disken till ett annat kabinett eller dator. Är disken oläslig även där så får du vända dig till en specialfirma (läs IBAS). En lösning för framtiden är två diskar som efter säkerhetskopiering förvaras i separata byggnader.
 

Micromundus

Aktiv medlem
Pinsamt, men jag får skylla på min amatörmässiga erfarenhet. Köpte i vintras en extern hårddisk, en LaCie med serienummer NL6ED7QN. Nu kan jag inte nå den från min MacBook Air. När jag kopplar in den i USB-porten så ger den bara ifrån sig en kort ton varannan sekund.
1. Finns någon idé därute hur jag ska rädda mina nedladdade foton?
2. Hur ska jag bäst spara mina foton framöver?

Tacksam för varje tips!! / Börje
Hej Börje,

Om det är en Lacie som du köpte i vintras så har den antagligen garanti från Seagate (Lacie). Då ingår "filräddning" från tillverkaren. Jag hade en Lacie som gick sönder i våras och ringde Lacie support. De hämtade disken (4TB orange disk) med Fedex och skickade den till Luxemburg. Där räddades den och tillbaka kom en ny Lacie-disk (4 TB) med alla filerna återskapade. Det kostade ingenting. Jag betalade inte ens portot fram och tillbaka.
 

PMD

Aktiv medlem
Pinsamt, men jag får skylla på min amatörmässiga erfarenhet. Köpte i vintras en extern hårddisk, en LaCie med serienummer NL6ED7QN. Nu kan jag inte nå den från min MacBook Air. När jag kopplar in den i USB-porten så ger den bara ifrån sig en kort ton varannan sekund.
1. Finns någon idé därute hur jag ska rädda mina nedladdade foton?
2. Hur ska jag bäst spara mina foton framöver?

Tacksam för varje tips!! / Börje
Prova med en annan (ny) USB-sladd. Det är troligen inte sladden som är trasig, men det är enkelt att testa med en annan sladd för att se om det hjälper.

Syns disken i "Disk Utility"? I så fall kan man klicka på "First Aid" och hoppas på att det hjälper.
Om du har ett svenskspråkigt system så har förstås både programmet och knappen namn på svenska.
 

Börje V

Aktiv medlem
Så här gick det!
Först och främst, tack för alla tips och råd!! Jag kunde utnyttja garantin som inte hunnit gå ut. Fick posta hårddisken till Seagate i Holland, på Seagates bekostnad. De tar 30 arbetsdagar på sig att hantera skadan (i mitt fall tog det väl halva tiden). I garantin ingår att få en ny hårddisk av samma sort som skadats (2TB). Det tog väl en dryg vecka att få. Filerna kunde räddas och lades på en ytterligare extern hårddisk som jag också fick behålla (1TB) . Alltså, ingen kostnad men lång väntetid.
 

vifra

Aktiv medlem
En NAS är svaret!
Själv har jag en Synology (som jag starkt rekommenderar) med 5 diskar i. Har stått och snurrat i bortåt 10 år nu. Under den perioden har jag bytt 2 hårddiskar i den.

Det är inte helt enkelt att alltid ha en säker backup
Det där med att ha en backup på annan ort är smart om man har en dataförbindelse till backupen. Annars kommer den aldrig att innehålla det senaste.

Själv har jag en backup i ett brandsäkert skåp i andra änden av huset. Den backupen lider av att inte bli uppdaterad så ofta som vore önskvärt.

Molnet är ju enkelt, men hur säkert är det?

Det är en intressant fråga!
 

F_lken

Aktiv medlem
NAS (där två diskar speglar varandra) och en molntjänst. Skiter det sig med NASen har du kvar filerna i molnet.
Ja, det är det bästa och mest ekonomiska... visst man får ha 2 st ** TB i RAID som i sin tur skapa 1 disk men om en disk rasar så är det bara att ersätta den och filerna återskapas.

Hårddiskar är inte så dyra längre så en NAS eller egen server hemma är det bästa. Sen kan man göra köra back up mot polaren och han mot din server. Då har man ju ett eget "moln". Det som kostar är ju programvarorna i sig (och bygget av server) men sen rullar det på.
 
ANNONS