Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Avståndsskala

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Min Canonzoom (70-200/4L) går att fokusera "bortom oändligheten" och har en liten L-formad markering för avståndsskalan. Vad är det? Markeringar för IR-film kanske?

Många zoomar, speciellt telezoomar går att fokusera bortom oändligheten. Det är för att tillåta temeperaturvariationer i materialet som annars skulle kunna göra det omöjligt att fokusera på oändligt under vissa förhållanden.

Undrar hur det egentligen ser ut, där bortom oändligheten...

Någon som tror sig kunna ta en bild, och lägga ut här..?

*filosofisk*

Sprit ?

Efter min studentfest så jag ljuset i tunneln.....rättare sagt gångtunneln under dalaplan i Malmö !!!
hur fan jag lyckats somna där, är idag ett mysterium som inte ens MIPERT kan svara på....

När diskussionen ändå ballat ur...

De som har läst lite matte på högskolan vet ju att det finns olika stora oändligheter.:)

Det var ju nu det blev en kul diskussion.
Jag undrar om oändligheterna möts dvs + och - oädligheten är samma sak. Finns det någon matematik kunnig som kan reda ut det hela.

/Stefan

Linmajon skrev:
Min Canonzoom (70-200/4L) går att fokusera "bortom oändligheten" och har en liten L-formad markering för avståndsskalan. Vad är det? Markeringar för IR-film kanske?
Det L-formade märket markerar oändligheten. Ställ fokusringen där om du fokuserar manuellt på "oändligheten". Anledningen till L och inte den normala liggande åttan eller konsumkringlan är att det är lättare att se exakt var man ska ställa in.

ANNONS
Götaplatsens Foto