Annons

Avtonat gråfilter till 80-200/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Malgomaj

Medlem
Jag letar efter ett runt (som skruvas på objektivet) avtonat gråfilter med filter gänga 77mm. Har kollat på Scand. photo, yfo mm och det finns inte. Varför?
Har jag letat för dåligt?

Vill du verkligen ha ett avtonat filter som skruvas på? Trodde knappt att det fanns ett sånt.

De flesta fotografer önskar nog ett avtonat gråfilter som är av typ cokintyp. Ett rektangulärt filter som du antingen bara håller med fingrarna framför objektivet eller i en speciell cokinhållare.

Fördelen med att hålla filtren med fingrarna är ju att du kan variera placeringen av övergången/tonerna.

Om du har ett påskruvat så känns det som att det bara roterar och avtonar i mitten.. Och där vill man ju inte alltid ha övergången enligt mig erfarenhet.

Kolla efter cokin.

MVH Niclas,

hät köpte jag mitt..
http://www.bhphotovideo.com/bnh/con...Q=*&bhs=t&shs=grey+filter&image.x=0&image.y=0

Senast ändrad:
Ja, du har nog rätt i det. Kändes bara så besvärligt med filterhållare och så men det blir nog bäst resultat med det ändå.
Mina bilder blir oftast utbrända i överkant så ett annat sätt är väl att hålla kameran upp och ned, utan filter, då borde ju inte himlen bli utbränd utan bara marken lite ljusare....;D
Mja...

Jag tror att många med mig bara håller det med handen, då regulerar man det lätt exakt där effekten passar.

MVH Niclas,

Malgomaj skrev:
Ja, du har nog rätt i det. Kändes bara så besvärligt med filterhållare och så men det blir nog bäst resultat med det ändå.
Mina bilder blir oftast utbrända i överkant så ett annat sätt är väl att hålla kameran upp och ned, utan filter, då borde ju inte himlen bli utbränd utan bara marken lite ljusare....;D
Mja...

Hehe ja eller exponera efter himmelen helt enkelt. Anledningen till att himmelen blir utbränd är för att kameran exponerar efter den mörkare förgrunden, och då bränns den ljusare himmelen ut. Detta då du antagligen har med mer förgrund än himmel. Skulle du ha mer himmel än förgrund skulle kamerna nog exponera efter himmelen istället. Så istället för att hålla kameran "upp-och-ner" som du säger, så testa spotmäta himmelen, kolla värderna och ställ in dem manuelt sen och fota det du vill ha. Visst förgrunden blir lite mörkare, men hellre det än en utrfrätt kritvit himmel i min mening.

Eller! Så köper du bara ett gråfilter så är allt löst :p

Då du kör Nikon kan du ju exponera efter himlen och ljusa upp förgrunden i Capture NX med en eller flera färgkontrollpunkter.

kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto