Annons

Bära med sig alla dessa !#@^*$@^£ prylarna

Produkter
(logga in för att koppla)

barret

Aktiv medlem
Har kollat lite i forumen och hittar inget som täcker in min fråga.

När jag promenerar ut ur huset för att fota står jag en halvtimme och fibblar med varje objektiv, blixt, filter, minnen m.m. Ska jag ta enbenaren bara eller kommer jag behöva trebenaren o.s.v. Jag menar, för en promenad med hunden t.ex. där jag vet att jag är rörelsehindrad av Tyko(hunden) behöver jag inte en Mini Trekker på ryggen. Den känns inte så mini när den sitter på ryggen full med utrustning....

Andra måste ha liknande dilemma. Man vill ha med sig alla viktiga saker, men man vill inte släpa rund med allt på ryggen där man inte snabbt kan nå grejorna. En vanlig mindre axelväska blir man bara sned av. Eller?

Har funderat(mycket kort) på t.ex. street & field-systemets sele. Vem vill se ut som nån combat freak när man rastar hunden???

Ibland fyller jag bara fickorna på min fina HH-jacka, men då skramlar allt omkring i fickorna.

Vad har ni andra för fina lösningar? Finns det nå bra och billiga fotojackor som ser "civila" ut??

Jag tar med det mest sannolika i den gamla väskan över axeln.

Stativ... Ja om jag vet att jag kommer ta den tid som behövs till det.

Dagens I-landsproblem :)

Men jag är benägen att hålla med. Jag har helt enkelt kommit fram till att jag får begränsa mig och bestämma i förväg vilken sorts bilder jag tänker ta, iallafall när jag går med hunden på promenader.

Annars är det ryggsäcken med allt jag äger som gäller.

//F

Jag har funderat en del kring detta och kommit fram till att man ofta får bättre bilder med mindre utrustning.

Problemet med att ha med sig en massa prylar är att man får för stora möjligheter. Man blir helt enkelt blind. Har man istället med sig ett objektiv bara tvingas man hela tiden se som det objektivet gör och då hittar man massor av motiv som passar till det objektivet. Man måste släpp rädslan för att missa nått.

Roger Thuresson (då på Expressen) berättar i ett nummer av FOTO från 1998 att det krävs rutin för att våga ta med sig en liten utrustning, men att den ökade rörligheten gör att man orkar mer och då får bättre bilder.

Jag har utarbetat ganska bra vad jag vill ha med mig när jag ger mig ut på olika saker.

Ska jag bara ha med kameran till och från något annat eller bara på promenad så tar jag oftast bara en kamera och ett objektiv - oftast en 28-70/2,8 som täcker det mesta. Men ibland blir den bara en 28:a eller ett macroobjektiv.

På uppdrag eller egna projekt krävs det mer.
Plåtar jag ute i det fira på läger och liknande brukar jag ha 28-70 på det ena huset och ett 70-200/2,8 med en 1,4x på det andra.

När jag gör jobb med D60:n brukar jag ha 16-35, 50/1,8 och 85/1,8 det räcker lång.

Jag har aldrig allting med mig.

Jag bär en mindre toppmatad väska med remmen tvärs över överkroppen. I den har jag nära till kameran som har kort fast objektiv och ett till kort objektiv i väskbotten (alt.kamera med kort zoom).
I en vanlig 40 liters ryggsäck bär jag extra objektiv i mjuka påsar, termos, fikabröd, småprylar, sittunderlägg och eventuellt en extra tröja. Stativet bär jag i handen.
På resor gäller nedbantad utrustning.

Jag har en Domke F-4X när jag ska ha lite prylar. En rygga när jag ska ha mycket och en Aquila Expressen-väska när jag ska på arrangerade plåtningar typ bröllop.

Jag har också ett domke-midje system som är extremt smidigt. jag kan verkligen rekommendera det. grejorna sitter som gjutna och man märker knappt av dem. Ska man bara ha ett extra objektiv och kanske bara nått mer är det ett väldigt enkelt och diskret sätt att bära på.

Det finns inget jag hatar mer än att man ständigt måste dra upp axelremmen på axeln. Att ha remmen snett över kroppen är helt uteslutit. Får kvävningskänslor.

froderberg skrev:

Det finns inget jag hatar mer än att man ständigt måste dra upp axelremmen på axeln. Att ha remmen snett över kroppen är helt uteslutit. Får kvävningskänslor.

Jag förstår. Det hela får inte väga mera än 1 kg.

Men tänk på följande arrangemang (för resor och gatufotografering):
En LeicaM6 med 35:an under jackan och en 90:a i fickan. Det är mycket man kan göra med detta ekipage. :<)

Wolfgang skrev:

Mina Eos 1v väger ett kilo utan objektiv och utan motor...

Jag går ibland bara ut med min Ricoh GR-1v som är ruskigt bra. Men lite väl vidvinkig ibland.

Jag har lurat på en Contax G2, men man kan ju inte köpa på sig hur mycket som helst.

När kommer Leica M7 eller Contax G2 som digital...

Köp en Holga. Den varken skramlar eller är tung;)

Nä, allvarligt så känner man ju igen problemet. Ska jag bara ut med ungarna eller nåt (har ju ingen hund)så blir det oftast en Nova 1 snett över kroppen. Eller Holga i handväskan. Novan är liten men man får faktiskt i både hus och några objektiv, filter och blixt efter ombyggnad av väskan. Stativet fäster jag vid axelbanden.

En annan lite "nördig" grej jag gjorde i fjol var att sy innerfickor för utrustning på skidjackan. Perfekt i pulka/slalombacken om man står ut med att halvöppna jackan ibland.
/Lotta (som nu ska kånka iväg på stora väskan i stället med novan i andra packningen ifall att..)

Senast ändrad:
---"Den som lite har lite bär"...

Själv så tänker jag så här,,
Hur ofta blir jag hämmad av 12kg på ryggen,, sällan! Man kan ju faktiskt ta av sig bagen om så.
Jag förvarar det jag äger av fotoprylar i en Phototrekker AW just nu och den sväljer ganska mycket,, tänk på att en liten säck som är fullpackad känns ofta lika tung som en mindre fullpackad större säck som väger mer!!

Har man dessutom stativet med sig så kan man om man stannar ofta ställa säcken ifrån sig och ha kameran på stativet, då kan man inte klaga vare sig på att bära mycket på ryggen eller i händerna!

Enligt min egen filosofi skall man inte bära för lite vikt heller, jag har med mig det jag äger nästan ovasett vart, tanken är ju att man skall använda det man äger! Att bära mycket är en vanesak och inget man skall klaga över tycker jag!

Tänk på Mr Herkules som när han var grabb bar en kalv på ryggen,, han "växte" lika snabbt som kalven och bar den nästan tills den blev en stor tjur,,
Detta är förståss fiktion och bör tas med en nypa salt men jag menar att det ligger mycket i det:)!

Fotojacker och västar har jag aldrig haft behov för, jag har civila/diskreta/praktiska kläder för tillfällets behov. Film bär jag ofta i en midjeväska som jag når hela tiden--även med säcken på ryggen. Andra småsaker i bagen, aldrig mer än kanske ett objektivlock eller batteripack i fickan, sånt skapar enbart ouppmärksamhet och alldrig bilder..

Kom också ihåg att man förbreder sig hemma innan man går ut,, då blir det inget onödigt fipplande när motivet befinner sig framför en!

En professionell fotograf och god vän till mig har alltid med sig massor med prylar och han använder dem, Jag har sett honom använda storformat-panorama Linhof på frihand, eos1n+hs+500mm i knät och en manuell Hasselblad liggande i gräset bredvid eller på stativet! Jag lovar att han till fullo utnyttjade allt till perfektion. En aktiv fotograf lämnar inte mycket hemma av det han har att tillgå! Visst finns det undantag, men i mitt fall personligen så inträffar det mkt mkt mkt mkt mkt mkt mkt sällan!
Mvh Niclas.

Senast ändrad:
Jag är tämligen okänslig för att bära mycket. Upp till 15 kilo tycker jag är normal för en dagstur och inte alls störande.

Men för mig är det inte vikten det handlar om. Det finns kreativa fördelar av att begränsa sig. Som yrkesfotograf har man kunnat träna upp sitt seende men för de flesta blir det lätt en soppa om man har med sig för mycket.

Tvingas man använda en begränsad utrustning kan man också tvingas till nyskapande bildlösningar som man inte hade tänkt på annars då man lätt fastnar i en rutin - ett visst objektiv för en viss kategori bilder.

En annan viktig sak är ju faktiskt att man har med sig kameran. Det är en sak att packa ryggan full på söndagsutflykten - en helt annan sak att ha med sig kameran nästan jämt. Det blir ju inga bilder utan kamera... Att finns lösningar för hur man alltid kan ha med kamera utan att storkan är viktigt.

Ett hus med en 28-70 på axeln kan man ju ha med sig nästan alltid.

Senast ändrad:
Jag har nästan alltid med mig allt jag äger i kameraväg. Det är å andra sidan inte mycket. Ett EOS 3-hus, objektiven 28,50 och 100 och en liten blixt. Jo, stativen lämnar jag oftast hemma (syndigt, jag vet) och någon gång blixten. Med liten utrustning är det som Magnus F skriver lättare att koncentrera sig (jag tycker också att bilderna blir bättre så) och ryggen blir gladare. Behovet av ryggsäckar och megaspecialultrajätteväskor minskar också.

Wolfgang skrev:

Men tänk på följande arrangemang (för resor och gatufotografering):
En LeicaM6 med 35:an under jackan och en 90:a i fickan. Det är mycket man kan göra med detta ekipage. :<)

---Detta glömde jag att skriva tidigare, jag har ingen Leica M6 men liten Konica Hexar, den svarta modellen när jag av någon anldening fotar "osynligt" och är utom alla möjliheter att ta med mig mer,,/Mvh Niclas.

Om jag forsätter tråden..

..med att fråga er hur ni gör med stativet. Klart man kan bära det i handen men om man vill ha händerna fria.. Finns det särskilda väskor till enbart stativ eller nån hållare man kan knäppa på en ryggsäck att ha det på??
Hur gör ni själva? Kanske tillverkat en egen hållare just för detta på ryggan,,?

ANNONS
Götaplatsens Foto