froderberg
Aktiv medlem
vad jag var ute efter var förmågan att öva upp detta seende utan att titta i kameran. Vissa påstår sig ju kunna tänka sig detta för varje brännvidd som finns.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
sagan skrev:
Okej.
Jag väljer ju perspektivet utan att ta upp kameran först..och uppskattar vilket brännviddsområde som krävs (exempelvis 28-75) sen kollar jag genom sökaren för att välja exakt det utsnitt jag önskar.
Men visst har jag ett bra hum om (ungfär) vilken brännvidd jag kommer använda innan jag tar upp kameran.
sagan skrev:
Okej.
"Men visst har jag ett bra hum om (ungefär) vilken brännvidd jag kommer använda innan jag tar upp kameran".
froderberg skrev:
Om jag ägnar hela mitt seende till att leta motiv som passar till ett begränsat brännviddsområde - säg mellan 28 och 100 mm - är jag övertygad om att jag hittar fler motiv inom det området än om jag dessutom skulle leta efter motiv som passade för macro, fisheye och supertele´.
sagan skrev:
Så jobbar jag ju indirekt, jag har ju ett objektiv som sitter på kamerahuset vilket avgörs av vilken typ av bilder jag är ute efter.
På vägen genom skogen kanske jag har 28-75:an på eller 17-35:an..så kommer jag ut på en äng och vill ta macrobilder där (blommor/insekter)..och väljer 105:an..senare kommer jag ned till sjön och vill plåta fågel och tar fram 100-400:an.
Wolfgang skrev:
Terje har ett exempel på att man kan ta fågelbilder med vidvinkel. Det blir förstås annorlunda bilder än sådana man är van vid med långa tele. Men det är ju ett spännande grepp. Man tvingas att tänka annorlunda.
Ta en fågelbild i naturen med vidvinkel! Snacka om kreativ fotografering!
froderberg skrev:
Jag är faktiskt mer imponerad även en fotograf som vågar ha med sig bara två fasta gluggar än en som har en hel vagn lastad med prylar. Den föstnämde fotografen har säkert jobbat en del med sin personliga utveckling som fotograf för att komma fram till vad han behöver.
Jag har kommit fram till att jag nästan aldrig behöver långa teleobjektiv förutom till sport. telebilder blir lätt mer intetsägande. Giovetvis finns det undantag, som denna som är tagen med 600mm:
---Måste bara komma in här hehe
Visst skall man ha (och får) respekt för en fotograf som kanske klarar att livnära sig med två fasta gluggar men varför måste begränsingen ligga i att ha med sig mindre saker om man menar sig lika bra hantera 10 linser fasta och zoomar + kanske en storformatspanorama runt nacken,,, Jag menar nog att en tränad fotograf inte blir automatiskt begränsad med en zoom just eftersom denna fotograf just är, det= Tränad.
Att långa telen inte passa bra för er i många sammanhang betyder ju inte att dessa linser inte med vissa fördelar kan användas som kreativa katalysatorer vid tex landskap, macro osv..att man kan använda nästan alla linser till nästan all fotografering är vi nog alla överens om MEN att man inte klarar att nära maaaaaximalt (utifrån sina egna indivuduella f,u,sättningar) utnyttja en rad linser är för mig fullständigt helt och hållet obegripligt. Tycker att några i denna diskrs sätter liksom begränsningar för sin egen negativa vinning (björntjänst.).....
Jag tror nog att "den personliga utvecklingen"/insikten i det långa loppet kan styra in en fotograf i att utnyttja en liten arsenal grejer men av andra orsaker än att han inte förstår nyttan av "versitality"---Jag hopppas och tror att min "pers, utv.." ger mig erfarenhet och insikt nog att utnyttja maaaximalt det som jag har förutsättningar att bära med mig på location....../100% säker-Niclas.
Mvh Niclas.
Jan vdV skrev:
Robert Capa med en 600/4 hade varit lika med självmord, skulle ju se ut som han gled runt med en bazooka![]()
Begränsningar? Jag ser det snarare som förenklande prioriteringar; till exempel med tanke på hur jag bär min utrustning. Personligen anser jag att jag skulle göra mig själv en björntjänst om jag skulle dra med mig all min utrustning varje gång som jag tar med mig en kamera.Niclasfoto skrev:
Tycker att några i denna diskrs sätter liksom begränsningar för sin egen negativa vinning (björntjänst.).....
jpersson skrev:
Begränsningar? Jag ser det snarare som förenklande prioriteringar; till exempel med tanke på hur jag bär min utrustning. Personligen anser jag att jag skulle göra mig själv en björntjänst om jag skulle dra med mig all min utrustning varje gång som jag tar med mig en kamera.
Björntjänst förresten -- det var en passande liknelse. Ett kilo fotoutrustning väger ju lika mycket som ett kilo sten.
...jag bryr mig inte för ditt fall. Du får lov att gör som du vill.Niclasfoto skrev:
Som jag skrivt mer än en gång under denna tråd så menar jag att jag i mitt fall
barret skrev:
.....men svar på förfrågan uteblev...