Annons

Bära med sig alla dessa !#@^*$@^£ prylarna

Produkter
(logga in för att koppla)
vad jag var ute efter var förmågan att öva upp detta seende utan att titta i kameran. Vissa påstår sig ju kunna tänka sig detta för varje brännvidd som finns.

Okej.

Jag väljer ju perspektivet utan att ta upp kameran först..och uppskattar vilket brännviddsområde som krävs (exempelvis 28-75) sen kollar jag genom sökaren för att välja exakt det utsnitt jag önskar.

Men visst har jag ett bra hum om (ungefär) vilken brännvidd jag kommer använda innan jag tar upp kameran.

Senast ändrad:
sagan skrev:
Okej.

Jag väljer ju perspektivet utan att ta upp kameran först..och uppskattar vilket brännviddsområde som krävs (exempelvis 28-75) sen kollar jag genom sökaren för att välja exakt det utsnitt jag önskar.

Men visst har jag ett bra hum om (ungfär) vilken brännvidd jag kommer använda innan jag tar upp kameran.

Jepp, så gör jag också och det funkar ju ganska bra. Men det är inte alla sidorna av myntet.

För att nu krångla till det lite så går jag tillbaka till vad vi diskuterade i början av denna tråd - och det var hur det påverkar krativiteten och seendet av att ha massor av prylar.
Jag är fortfarande övertygad om att man blir lite blind av att ha med sig prylar för att plåta allt. Med mindra utrustning kan man ta lika många bra bilder även om de inte är samma bilder. Många tror jag dessutom tar fler bra bilder med mindre prylar.

Om jag ägnar hela mitt seende till att leta motiv som passar till ett begränsat brännviddsområde - säg mellan 28 och 100 mm - är jag övertygad om att jag hittar fler motiv inom det området än om jag dessutom skulle leta efter motiv som passade för macro, fisheye och supertele´.

sagan skrev:
Okej.
"Men visst har jag ett bra hum om (ungefär) vilken brännvidd jag kommer använda innan jag tar upp kameran".

---Ja visst är det så att det är på ett ungefär! Jag menar inte att jag på något vis har full kontroll på "detta seende" men att det är till hjälp i dem flesta lägen är ju ganska logiskt,,, Sen hittar man ju individuellt sina "favorit"-b,vidder som man kanske tar till extra ofta men detta är ju också ett selektivt val omedvetet, medvetet och säkerligen mycket komplext..

---Detta "hum" som Kim nämner är mycket viktigt eftersom det ger väldigt mycket gratis för ökad aldrig negativ flexibilitet,,

Niclas.

froderberg skrev:
Om jag ägnar hela mitt seende till att leta motiv som passar till ett begränsat brännviddsområde - säg mellan 28 och 100 mm - är jag övertygad om att jag hittar fler motiv inom det området än om jag dessutom skulle leta efter motiv som passade för macro, fisheye och supertele´.

Så jobbar jag ju indirekt, jag har ju ett objektiv som sitter på kamerahuset vilket avgörs av vilken typ av bilder jag är ute efter.

På vägen genom skogen kanske jag har 28-75:an på eller 17-35:an..så kommer jag ut på en äng och vill ta macrobilder där (blommor/insekter)..och väljer 105:an..senare kommer jag ned till sjön och vill plåta fågel och tar fram 100-400:an...så kanske jag hittar en intressant blomma där om fåglarna "sviker" och tar fram 105:an igen...o.s.v

Plåtar jag i stadsmiljö blir det troligen 17-35 resp. 28-75:an hela tiden.."rätt" objektiv för rätt tillfälle..

Senast ändrad:
sagan skrev:
Så jobbar jag ju indirekt, jag har ju ett objektiv som sitter på kamerahuset vilket avgörs av vilken typ av bilder jag är ute efter.

På vägen genom skogen kanske jag har 28-75:an på eller 17-35:an..så kommer jag ut på en äng och vill ta macrobilder där (blommor/insekter)..och väljer 105:an..senare kommer jag ned till sjön och vill plåta fågel och tar fram 100-400:an.

---Ja, skrämmande enig med Kim här, vi har ju vart en del oeniga hehe:)!
Flexibilitet och kritiskt seende utifrån den eventuella ideen, dem förutsättningar man har fysiskt (både kropp och kamera...:) generellt!
Inte skall vi vel begränsa oss när vi inte måste,, "om jag går i skogen och blir pissnödig så begränsar jag mig inte att enbart pissa på myrstackar..(om jag inte har den fetichen såklart hehe) Finns förutsättningarna så beter man sig därefter!" --Se detta sissta som en digrition:)

Mvh Niclas.

Ps, Kim -den redigerade versionen låter bra den också:)ds.

Wolfgang skrev:
Terje har ett exempel på att man kan ta fågelbilder med vidvinkel. Det blir förstås annorlunda bilder än sådana man är van vid med långa tele. Men det är ju ett spännande grepp. Man tvingas att tänka annorlunda.
Ta en fågelbild i naturen med vidvinkel! Snacka om kreativ fotografering!

Jo, det är ju en intressant projekt Terje hade där..skulle kunna tänka mig att använda två hus samtidigt när jag plåtar fågel, en med 100-400:an och en med 17-35:an..för att se om jag kunde få till någon intressant fågelbild med vindvinkeln..har dock tagit en redan :)

http://www.wallung.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=27282

froderberg skrev:

Jag är faktiskt mer imponerad även en fotograf som vågar ha med sig bara två fasta gluggar än en som har en hel vagn lastad med prylar. Den föstnämde fotografen har säkert jobbat en del med sin personliga utveckling som fotograf för att komma fram till vad han behöver.

Jag har kommit fram till att jag nästan aldrig behöver långa teleobjektiv förutom till sport. telebilder blir lätt mer intetsägande. Giovetvis finns det undantag, som denna som är tagen med 600mm:

---Måste bara komma in här hehe:)

Visst skall man ha (och får) respekt för en fotograf som kanske klarar att livnära sig med två fasta gluggar men varför måste begränsingen ligga i att ha med sig mindre saker om man menar sig lika bra hantera 10 linser fasta och zoomar + kanske en storformatspanorama runt nacken,,, Jag menar nog att en tränad fotograf inte blir automatiskt begränsad med en zoom just eftersom denna fotograf just är, det= Tränad.

Att långa telen inte passa bra för er i många sammanhang betyder ju inte att dessa linser inte med vissa fördelar kan användas som kreativa katalysatorer vid tex landskap, macro osv..att man kan använda nästan alla linser till nästan all fotografering är vi nog alla överens om MEN att man inte klarar att nära maaaaaximalt (utifrån sina egna indivuduella f,u,sättningar) utnyttja en rad linser är för mig fullständigt helt och hållet obegripligt. Tycker att några i denna diskrs sätter liksom begränsningar för sin egen negativa vinning (björntjänst.).....

Jag tror nog att "den personliga utvecklingen"/insikten i det långa loppet kan styra in en fotograf i att utnyttja en liten arsenal grejer men av andra orsaker än att han inte förstår nyttan av "versitality"---Jag hopppas och tror att min "pers, utv.." ger mig erfarenhet och insikt nog att utnyttja maaaximalt det som jag har förutsättningar att bära med mig på location....../100% säker-Niclas.
Mvh Niclas.

Senast ändrad:
Forts...:)

Ps, Om vi säger som så... Robert Capa som fotograferade krig mm och enbart hade en 35, 50 och kanske en 90,ia hade ju liksom hittat sitt "gebit", denne man med många andra fotograferade helt säkert många olika typer av motiv med samma utr.stn men dem hade inte heller möjlighet att konsentrerat fotografera intima porträtt på ex,vis parande havsörnar med stor fullmåne i bakgrunden.. ett litet tajt exempel men det belyser min mening.
Idag har vi för en ganska billig penning möjligheten att ta till oss alla dessa motiv, visuella och kreativa ideer...
Som sagt så är jag 100% SÄKER på att den männskliga järnan rellativt enkelt klarar att lära sig utnyttja dessa "nya" förutsättningar och INTE att dem blir till begränsningar, det tillåter i alla fall inte jag!/Niclas.

Robert Capa med en 600/4 hade varit lika med självmord, skulle ju se ut som han gled runt med en bazooka;)

Jan vdV skrev:
Robert Capa med en 600/4 hade varit lika med självmord, skulle ju se ut som han gled runt med en bazooka;)

---Ja, sant som bara den:)!

Idag så fotar många av oss mer seriösa fotografer en stooor mängd olika motiv i mååånga olika situationer, detta ställer klart väldigt stora krav på fotografen men visst klarar en hängiven och aktiv fotograf det, så länge han klarar av att röra sig under omständigheterna som det individuella läget ger.....inte skall vi underskatta oss själva som många gör här, nej o nej!

Niclas.

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
Tycker att några i denna diskrs sätter liksom begränsningar för sin egen negativa vinning (björntjänst.).....
Begränsningar? Jag ser det snarare som förenklande prioriteringar; till exempel med tanke på hur jag bär min utrustning. Personligen anser jag att jag skulle göra mig själv en björntjänst om jag skulle dra med mig all min utrustning varje gång som jag tar med mig en kamera.

Björntjänst förresten -- det var en passande liknelse. Ett kilo fotoutrustning väger ju lika mycket som ett kilo sten.

jpersson skrev:
Begränsningar? Jag ser det snarare som förenklande prioriteringar; till exempel med tanke på hur jag bär min utrustning. Personligen anser jag att jag skulle göra mig själv en björntjänst om jag skulle dra med mig all min utrustning varje gång som jag tar med mig en kamera.

Björntjänst förresten -- det var en passande liknelse. Ett kilo fotoutrustning väger ju lika mycket som ett kilo sten.

Hallojsan:)!

---Som jag skrivt mer än en gång under denna tråd så menar jag att jag i mitt fall så länge jag inte i den aktuella situationen blir hämmad tar med mig det jag känner mig smidig med=det jag äger...
Jag vandrar oftast dagsturer (ev,, utifrån basecamp...) med ca13kg i säcken och hade inte gått längre i jakt på motiven om säcken hade varit lättare. Här ligger min personligen satta begränsning,=Jag äger inte heller mer än jag klarar av att bära vid mina normala fotograferingstillfällen, med andra ord så har jag mkt mkt små problem gällande detta ämne.....+ att jag menar att jag utifrån dem olika behoven som jag har utnyttjar mina prylar maximalt.......:)/Niclas.

Ps, Stativet känns som en klar börda ibland (som sagt) men oftast så åker ju det med också...
Jag hade aldrig köpt prylar om jag inte kände ett mkt starkt behov samt att jag verkligen kunde ta det med mig och på plats utnyttja sakerna maaaximalt....ds

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
Som jag skrivt mer än en gång under denna tråd så menar jag att jag i mitt fall
...jag bryr mig inte för ditt fall. Du får lov att gör som du vill.

Istället försökte jag mig på överföra dina åsikter till mina förutsättningar. Det var ju precis det du gjorde när du drog slutsatsen om björntjänsten. Du vill inte att utrustningen ska begränsa dig. Det kan jag förstå. Att inte ha utrustningen tillgänglig är en form av begränsning och således måste jag ta med mig all utrustning. Jag har inte så mycket prylar men det är fortfarande för mycket att släpa på för att jag ska tycka att det är värt det. Jag vet ofta ungefär hur jag kommer att fotografera och då väljer jag utrustning därefter. Visst kommer det att innebära att jag lämna bra saker bakom mig men jag har inget problem med det.

---Fint då upplever jag det som om att vi står i enighet med varandra då, i alla fall till den största delen:)!

Mkt handlar alltså om vad man anser vara värt för den (enskillda situationen) att ta med sig och anser sig kunna utnyttja.../Niclas.

Jo som vanligt är vi nog rätt överrens allihop. I praktiken gör vi rätt lika och det är beundransvärt oavsett om man lyckas begränsa sig till bara en glugg eller lyckas hantera femtioelva.

Men det bli ju ingen kul diskussion om alla tycker lika... :)

/Magnus (som ibland har ett objektiv med sig och ibland femtioelva)

:)

ANNONS
Götaplatsens Foto