Annons

Bära med sig alla dessa !#@^*$@^£ prylarna

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag använder mig av en väst, iaf när jag spankulerar på stan, lite combat feeling men den rymmer ett extrahus och två objektiv, nära till hands. Man kan ju ha en jacka ovanför om man vill vara lite undercover så att säga..

Jan vdV skrev:
Jag använder mig av en väst, iaf när jag spankulerar på stan, lite combat feeling men den rymmer ett extrahus och två objektiv, nära till hands.

Uga... Jag skulle aldrig ha fotoväst på stan. jag vill se så lite ut som en fotograf som möjligt. brukar ha en kamera på var axel hängande inåt gömd bakom armarna. Folk man möter ser inte kamerorna och ändå är man fullt skjutklar.

Fotovästen har jag bara på speciella tillställningar som festivaler, karnevaler och scoutläger där det inte spelar någon roll hur knasigt man är klädd.

Vad spelar det för roll om man ser ut som en fotograf om man ändå är en? Eller försöker:)

Ok, kanske inte det vackraste plagget man kan ha på sig men bättre än nätstrumpor, iaf på mig;)

En öppen jacka döljer ju som sagt. En kamera kan jag har hängandes på mig men med två blir man så begränsad i rörelserna, iaf jag. Lite robotvarning;)

froderberg skrev:
.
Jag är fortfarande övertygad om att man blir lite blind av att ha med sig prylar för att plåta allt. Med mindra utrustning kan man ta lika många bra bilder även om de inte är samma bilder. Många tror jag dessutom tar fler bra bilder med mindre prylar.

Om jag ägnar hela mitt seende till att leta motiv som passar till ett begränsat brännviddsområde - säg mellan 28 och 100 mm - är jag övertygad om att jag hittar fler motiv inom det området än om jag dessutom skulle leta efter motiv som passade för macro, fisheye och supertele´.

Det är ju just detta jag menar! Bra uttryckt, Magnus.

Niclasfoto skrev:
Forts...:)

Ps, Om vi säger som så... Robert Capa som fotograferade krig mm och enbart hade en 35, 50 och kanske en 90,ia hade ju liksom hittat sitt "gebit", denne man med många andra fotograferade helt säkert många olika typer av motiv med samma utr.stn men dem hade inte heller möjlighet att konsentrerat fotografera intima porträtt på ex,vis parande havsörnar med stor fullmåne i bakgrunden.. ett litet tajt exempel men det belyser min mening.
Idag har vi för en ganska billig penning möjligheten att ta till oss alla dessa motiv, visuella och kreativa ideer...
Som sagt så är jag 100% SÄKER på att den männskliga järnan rellativt enkelt klarar att lära sig utnyttja dessa "nya" förutsättningar och INTE att dem blir till begränsningar, det tillåter i alla fall inte jag!/Niclas.

---Visst är det säkerligen många där ute som tänker så och inget fel med det (tänker på citatet i inlägg ovan), såklart!
Men tillåt mig också att jag tar mig friheten att säga att detta inte stämmer med mig. Denna erfarehet har inte ramlat över mig på väg från Domus och inte heller kommit in med katten. Enligt mig (och det citerande av mig själv ovan) så är jag 100% säker att det ligger inom den männskliga järnans kapacitet att lika effektivt kunna jobba parallellt med olika objektiv och kanske dessutom format!
Jag menar absolut (detta är inte skryt även om det kanske låter så) att jag inte blir hämmad/"blind" med en större och koplex utr,stn...Jag bär aldrig mer än att jag flexibelt och ohämmat kan röra mig i svår terräng.....kanske eftersom jag helt enkelt inte äger mer....:)

---Härmed detta droppar jag nog med största säkerhet av denna utdragna debatt som jag menar nu är ganska tömd på sitt innehåll av kompletterande meningar...

Tack för ordväxlingen!/Niclas.

Ps, Vi tänker nog mer likt än vad vi tror,,,,,det skrivna ordet kan minst sagt vara överskattat i sin uttryckskapacitet ibland..:)..ds

Senast ändrad:
Jan vdV skrev:
Vad spelar det för roll om man ser ut som en fotograf om man ändå är en?

För att återgå till Cartier-Bresson, så hade han alltid gråaktiga kläder på och Leican i handen bakom sin rygg för att inte väcka uppmärksamhet och för att kunna komma folk så nära som möjligt för att plåta "det avgörande ögonblicket" och på så sätt förmedlar hans bilder närhet till händelsen, som man aldrig kan få med ett tele från längre håll.

En väst blir dessutom tung hela dagen. Från ryggsäckens tyngd kan man ju vila när det behövs. Det är ju litet svårare med en väst som har omtåliga fotoprylar i.

Hej.
Tråden har växt en del sen jag skrev mitt inlägg. Nu har jag bara skummat igenom lite grann, men kom och tänka på en sak...

Häromåret när jag skulle åka till Knutstorp för och titta på och plåta STCC (inte alls akrediterad/jobb utan bara för nöjes skull) så skulle jag plocka ihop lite kamera grejjer inför racinghelgen. Jag såg täta bilder på snabba STCC bilar som trängs i kurvorna och dyl framför mej.... Långa telen och stativ och sånt alltså.

Men om någon av er har varit på Knutstorp, och allra helst då suttit på naturläktaren, vet att det innebär en viss transport-sträcka till fots. Okej okej, visst är jag väl kanske bekväm av mej. För det enda jag tog med mej var min Hexar (35 mm objektiv). Jag skrattade lite åt min egen lättja/dumhet på vägen dit. Men efter helgen hade jag en hel del fina bilder ändå. Inte såna som jag hade tänkt mej från början i och för sej. Men en tur bakom depån bland alla "garagen" gav mej en hel del racingbilder ändå. Uppifrån prisutelnings platsen fanns en lite kul vinkel. I princip rakt ovanför race banan.

Jaa, man kan faktiskt klara sej med det lilla ibland.

Gör det mej till en bättre fotograf?
Antagligen inte.
Möjligtvis en mer anpassningsbar.

/Jacob vP

Wolfgang skrev:
För att återgå till Cartier-Bresson, så hade han alltid gråaktiga kläder på och Leican i handen bakom sin rygg för att inte väcka uppmärksamhet och för att kunna komma folk så nära som möjligt för att plåta "det avgörande ögonblicket" och på så sätt förmedlar hans bilder närhet till händelsen, som man aldrig kan få med ett tele från längre håll.

En väst blir dessutom tung hela dagen. Från ryggsäckens tyngd kan man ju vila när det behövs. Det är ju litet svårare med en väst som har omtåliga fotoprylar i.

---Om ngn i under denna tråd har sagt/uttalat att det behövs tele för att komma nära människor eller är förstavalet vid dessa situationer så håller jag såklart också med att det är helt fel!/Niclas.

Ps, men nu har väl ingen sagt nåt sånt eller misstar jag mig??

Wolfgang skrev:
För att återgå till Cartier-Bresson, så hade han alltid gråaktiga kläder på och Leican i handen
...som den gamla sanningen om att man inte tar några bilder om inte kameran är framme. Det är bästa sättet att transportera dem på. Själv har jag alltid kameran i handen vid ''spontanfoto''. Det går till och med hyggligt bra med en mindre systemkamera och ett normalobjektiv utan att väcka alltför stor uppmärksamhet.

Niclasfoto skrev:
---Om ngn i under denna tråd har sagt/uttalat att det behövs tele för att komma nära människor eller är förstavalet vid dessa situationer så håller jag såklart också med att det är helt fel!/Niclas.

Ps, men nu har väl ingen sagt nåt sånt eller misstar jag mig??

Du har rätt, men vi har pratat en hel del om normalgluggen och om en lätt utrustning. Och diskret betr klädsel och kamerautrustning.
Och underförstått att man skall vara rörlig, vilket man är med en kamera i handen istället för en hel ryggsäck full med gluggar.

Man anpassar ju utrustingen efter situationen..att plåta gatubilder med massa folk på gatorna med en 100-400:a och en stor ryggsäck på ryggen är väl inte helt rekommendabelt exempelvis.

Därimot fungerar det utmärkt på alla ställen där det inte är massor av folk och där man inte behöver smyga med grejerna.

---Tänkte bara komma med en vinkling till ett eget problem i utkanten av "trådstartarens" första författande, om ngn orkar att fortsätta under denna rubrik såklart..:)

-Det är nämligen så att jag oftast fotograferar under endagsturer där jag kan prioritera utr,stn lite kex, flaska vatten och kanske lite andra småsaker som sittunderlag etc..

-Annars har jag också varit på lite "campingturer" både med och utan bild och längre och kortare tid...MEN jag har inte lämnat "BaseCamp" ngn längre tid med "allt" man behöver + fotoutr,stn.

EX= Jag åker till höga kusten för att vandra 4dagar efter en led, jag behöver ta med mig, sovsäck, torrmat, vatten, knivar, karta, kompass optimusköket, bränslet, lite extrakläder (kanske droppar teltet eftersom jag oftast sover i vindskydd på sommaren, för att spara vikt) etc,, Allt detta plus stativ och hus med normalzoom + ett större tele, med film o batt såklart.....

---Jag anser nog att allt får plats i min stora 90L fjällsäck med liggunderlaget och stativet på säcken men hur gör jag för att bära dem elektroniska prylarna utan att dem slänger och skadas i säcken,,,

---Jag planerar en veckotur där jag behöver liknande utr,stn men vet inte hur jag gör för att trasportera kameran (fotograferingen/ideen bygger på telefotande nämligen),, Bäst hade ju varit att bära fotobagen i handen men det går ju bara nån km det.....
Hur hade ni gjort?
Niclas.

Ps, Förstår om inte ngn orkar läsa allt detta svabbel...:))

Senast ändrad:
Inte helt angenämt problem, känner igen det till viss del även om mina turer inte är så långa.

Använder mig av Lowe Pro lens case 5 som sväljer en 300/2.8 eller en 400/3.5.
Väl vadderad och den fäster jag på framsidan av väskan, alltså på axelremmen på min Photo trekker AW. Fungerar lite som motvikt och kompenserar tyngden på ryggen på ett bra sätt även om totalvikten blir högre.

Nu löser ju inte det problemen då man ofta har mer utrustning med sig men ett tele blir man ju iaf "av" med, tyvärr inte en 500:a.

Inte mycket till hjälp kanske men en bit på vägen kanske...

---Tack för ert tips!
Hmmm ja, nej ingen lätt nöt att knäcka inte. Men din idee gav mig ngr nya ideer, kanske en separat väska (typ stor linsväska + ett påsittande hus) som kan färstas utanpå den stora fjällsäcken. Liggunderlaget kan man ju fästa på toppen och stativet på sidan...
---Får fixa en ljudlös, liten, smidig och aldrig klagande assistent som inte äter eller har vittring (nog med min:) som kan bära. Då tar jag min kära fotorygga med en lite vattenflaska i, + kanske en Kexshocklad däri ..:)

Skämt åsido...jag har brottats med detta problem en stund, men har nog kommit en liten bit längre på vägen nu...

Niclas.

Senast ändrad:
Bära med sig alla dessa .....

Gör det enkelt för Dig!
Ett kamerahus, samt ett normalobjektiv, hängande över axeln!
Fickorna fulla med film!
Det räcker, för att få utmärkta bilder!
Vid motortävlingar, om Du frågar, kanske det går att gå in i depån, tag närbilder!
Titta inte på de situationer, där Du kanske,
eventuellt, skulle ha haft ett lämpligt teleobjektiv!
Varför?
Du blir bara galen och frustrerad, springer hem för att hämta de där extra prylarna, snubblar på vägen hem, utrustningen går i bitar, Du slutar med Din hobby, förbannad, börjar att köpa vykort istället!
Kanske Du då vågar Dig på en engångskamera, bättre än ingenting tänker Du, ha-ha!

Re: Bära med sig alla dessa .....

larsborg skrev:
Gör det enkelt för Dig!
Ett kamerahus, samt ett normalobjektiv, hängande över axeln!
Fickorna fulla med film!
Det räcker, för att få utmärkta bilder!
Vid motortävlingar, om Du frågar, kanske det går att gå in i depån, tag närbilder!
Titta inte på de situationer, där Du kanske,
eventuellt, skulle ha haft ett lämpligt teleobjektiv!
Varför?
Du blir bara galen och frustrerad, springer hem för att hämta de där extra prylarna, snubblar på vägen hem, utrustningen går i bitar, Du slutar med Din hobby, förbannad, börjar att köpa vykort istället!
Kanske Du då vågar Dig på en engångskamera, bättre än ingenting tänker Du, ha-ha!

Visst ligger det mycket sanning i era ord! (MEN:)

---Vissa bilder är såklart omöjliga att kreatera med en normal och vissa (bilder) motiv önskar man inte att komma nära heller enligt ideen man som i mitt fall har (samt av ibland etiska/moraliska skäl).. Ibland är dessa viktiga faktorer just det = faktorer, som kan vara så viktiga att dem helt enkelt blir avgörande......
---Visst kommer jag iväg med den minimala prioriterade utr,stn även om det väger mycket. Problemet är ju att man måste överleva på kuppen:)
---Enligt mig så finns inget alternativ när det gäller motivet och mina ideer som kräver detta. Inget så viktigt som detta genomför jag halvhjärtat..(kostar ju dessutom både tid och pengar...:)
---Normalzoomen åker alltid med eftersom den ju väger lite och är nyttig för andra uppkommande bilder samt för att ge projektet en bredd i det slutliga materialet, liksom rundar hörnen i bildmaterialet även om den inte tillhörde den ursprungliga och huvudsakliga ideen...

Jag finner helt klart en lösning och jag tror jag är ganska nära att finna den nu,.../Niclas.

Ps, Mina projekt bygger oftast på bilderna som jag tänker mig kreatera där ute och eftersom dem blir till "i teknisk utr,snt" så betyder den såklart en del. Jag firar aldrig på en bra idee för att så komma halvägs dit jag vill. Antingen helhjärtat engagement eller så hittar jag nya och då genomförbara ideer....Ds

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto