Annons

Bärbar dator med bra skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ronnie Edlund

Aktiv medlem
Ska köpa en ny bärbar dator med win xpp för jobbet, behöver lite hjälp med info om vilka som har bra skärmar för bildbehandling. Sony Vaio verkade fin när jag såg den i affären. HP som jag har nu är bra, men kanske inte alla HP är bra?
Räcker Centrino M740 med 1Gig minne för CS2?
Har Centrino nu med 512MB och det funkar förutom Bridge.
Budget 10000-15000 svenska kronor.

Vet inte vilka paneler de olika företagen använder, kanske kan någon panelexpert berätta vilka som använder bäst paneler. Hårdvarumässigt för övrigt tycker jag du för den budgeten skall satsa på bärbar med Intels Core2Duo (C2D) och 2GB RAM. Kanske kan man klara sig med 1.5GB men det känns bara dumt att INTE gå på 2GB direkt om du ändå köper nytt. Alternativt är att du säkerställer att det finns utrymme för uppgradering (lediga minnesplatser) så att du själv enkelt kan lägga till mer om så behövs).
För övrigt bör du kanske fundera på hur mobil datorn skall vara. SKall den vara "släpbar" eller "bärbar". Skall den främst står still? Går du upp på en 17-tums skärm väger den mer. För min egen del är mobilitet viktigt så 15-tum fick räcka (anvväbder inte som primär dator för bildbehandling dock). Jag kör en HP nc6400 som väger ca 2kg medan en annan med bättre prestabnda och större skärm kanske väger 3.5-4kg. Så man måste göra an avvägning med hänsyn till hur man kommer at använda datorn.

ok, tack för info! Den ska vara lätt och batteritid skall vara lång. Kommer att bäras ett par gånger varje dag. Primärt är det inte för bildbehandling, men det är ju trevligt om det flyter på fint med det också.

Var i samma läge i somras. Portabiliteten var prio ett. Ville egentligen ha en Vaio SZ3 på grund av skärmen, men hade inte 25 lök.

Det fick bli en sån här:
http://www.dustin.se/dacsaportal/cu...wf_show_product_detail.aspx?prodid=5010097499
FujitsuSiemens Amilo SI 1520.

Det bästa jag kunde hitta då för min budget på c:a 12.000:- . Kanske har kommit nåt bättre nu.
Skärmen inte lika bra som Vaio, men bättre än det mesta i den prisklassen och storleken, och den har dvi-i utgång för skärm.
Enda riktiga nackdelen som jag ser det är att det inte finns nån dockningsstation till den.

Glömde tillägga att den har riktigt bra batteritid.

/J

ANNONS
Götaplatsens Foto