Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bärbar med bra skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Laimaginari

Ny medlem
Jag måste köpa en ny dator ganska snart och eftersom jag i vissa sammanhang behöver en bärbar är det vad jag tänkt satsa på. Så småningom har jag tänkt köpa till en ny stationär skärm, men detta har jag inte råd med på länge ännnu, så jag vill att den bärbara ska vara bra nog att använda så länge. Helst vill jag ha en PC.

Datorn ska inte användast till spel. Jag sysslar med grafisk design och webbdesign och ganska mycket med fotoredigering även om det mest är för privat bruk (och bilder tagna med en ganska dålig kamera).

Vad ska jag tänka på vid valet av bärbar förutom skärm?

Jag har läst tråden om Bildskärmar för bildbehandling och förstått att de flesta bärbara tyvärr har TN-paneler. Men vilka bärbara datorer som INTE har TN-paneler har jag inte lyckats hitta.

Någon som har lite tips på bärbara med bra bildskärm?

Frågan är ju om dessa kanske är så dyra så att det ändå skulle löna sig med en bärbar med sämre skärm och en extern bättre skärm?
 
Jag gick förbi ett datorvaruhus igår. Där stod de bärbara datorerna på en lång rad. Det var en skärm som utmärkte sig bland de andra. MacBook Air. Vad det sitter för panel i den vet jag inte, men den hade mångdubbelt bättre betraktningsvinklar än övriga datorer. Inklusive MacBook Pro.
 
Nja, helst vill jag ha PC även om jag funderar lite på Mac. Men det blir så dyrt om man ska skaffa alla program på nytt samtidigt. Sedan är just den datorn du föreslog dyrare än vanligt. Isåfall skulle jag nog lika gärna köpa en mkt billigare dator och ändå ha råd med en bra skärm för samma pris...
Fast visst verkar MacBook air lockande :)

Några fler förslag?
 
ANNONS