Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bärbar lagring av RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas K

Aktiv medlem
Har läst igenom otaliga poster rörande bärbar lagringsmedia som man kan tanka ner CF kort till.
Det rör sig ständigt på den marknaden så man blir väldigt lätt förvirrad (som mig själv t.ex).

Jag fotograferar med en Nikon D70 och börjar mer och mer vänja mig vid RAW formatet men jag behöver en mobil enhet som jag kan tanka över bilderna till.

Någon som har någon produkt som är lätthanterlig och klarar av att visa Nikon's NEF RAW på displayen?

Mvh

/Andreas

Epson P 2000 har den klart bästa skärmen av de lagringsenheterna som nu finns. Den har lite stökig struktur på vissa delar av filstrukturen, men inget man inte kan leva med. Ganska dyr dock och med mer än ganska dyra extrabatterier. Den visar iofs inte rawfilen "på riktigt" utan en liten inbäddad jpg, vilket innebär att man inte kan zooma rawbilden. Jag vet inte om coolwalkern kan det. Jag brukar fota raw+jpg och använda jpgarna att zooma i.

Tack Bengt.

Jo jag lutar nog åt att köpa en Epson P 2000 också.
10GB mer lagring och bättre över lag än Coolwalk , i alla fall vad det gäller specifikationer som jag sett.
Tack för tipset att fota NEF + JPG , det skiljer ju bara 4 bilder på ett 512 MB kort mellan RAW och RAW + JPG.

Eftersom skärmen är såpass bra, kan du faktiskt sortera ganska hårt redan i Epsonen. Det innebär att det inte är något större problem platsmässigt att även lägga till jpgen, eftersom man sparar massor med plats genom att man kan slänga en ganska stor andel av sumpbilderna direkt. På min första resa med Epsonen hadde jag cirka hälften så mycket gb bilder med mig hem som vanligt, trots att jag fotade friskt. Så de 40 gb räcker faktiskt väldigt långt om man bara hittar tid att sortera.

Bengt , tack än en gång för informationen. Verkar vara det som jag behöver.

Mats , tack för informationen. Jag har tittat lite på gmini och den verkar intressant.

Att de inte finns en "filhanterare" i kameran, så är de bara koppla någon form av lagringsmedia, t.ex en USB minne eller USB HDD rakt in i kameran, föra över, vips backup. Eftersom det tydligen finns mjukvaruändringar till 300D så borde en duktig programmerare kanske kunna ordna någon form av intergrerad filhanterar med externt usb disk stöd? Skulle vara GULD värt!

Jo jag håller med , en kabel ner i fickan med en koppling från en extern lagrings enhet vore guld värd.
40 Gb lagring t.ex och bara att fota för glatta livet.
Visst lite knöligt med kabeln , men det skulle jag gladeligen ta.

sebastianti skrev:
Ingen modig programmerare/fotograf som vågar ge sig på utmaningen? :)

Om du har en 300D finns det lite godsaker:

• Enter Flash Exposure Compensation using SET button
  • SET button function when shooting
  • Shutter release w/o CF card
  • Flash sync speed in Av mode
  • RAW+JPEG rec. Sets the quality of embedded JPEG
  • Mirror Lock up
  • Selects the autofocus mode: AIfocusAF, ONEShot
  • ISO 3200

http://satinfo.narod.ru/en/

ANNONS
Götaplatsens Foto