Annons

Bärbar - söker tips om bra märke

Produkter
(logga in för att koppla)
Sjælv satsade jag på en HP den hær gången, min Laptop skall ændå mest agera avlastning før semester och resor. Har dock vart noga med att kika på vikt/Specifikationerna før att hotta något som passar.

Speciellt estetisk eller stryktålig tror jag dock inte de ær, men som sagt gør køpet efter behovet.

Macbook pro datorerna ær relativt stryktåliga(misshandla inte stackarn ændå dock), menjag anser att den inte helt gør skæl fær sitt pris.

Tittar man på bærbara så ær det en ganska stor djungel med produkter eftersom det ær ænnu mer saker att tænka på infør sitt køp æn bara vilket anvændningsområde man skall ha den till som man gærna tænker på en stationær.

Nu får man ta hænsyn till saker som batteritid, vikt och tålighet.

Men kikar man runt lite så hittar man alltis något man ønskar! :)
 
Linux? (Ubuntu + Gimp)

Har i dagarna laddat ner nya Ubuntu versionen och testat på en gammal sunkig dell stationär och det verkar fungera mkt bättre än jag trodde.

Nu till frågan: Tror ni att det skulle fungera bra att köpa en budget laptop (typ sibas 5-6000:- versioner) och köra Ubuntu + Gimp på den?

Antar att skärmarna i dessa modeller inte är allt för bra men för oss "färgblinda" kanske det går att leva med? Har inte sett så många som skrivit om Gimp här på FS (har iofs inte letat) men jag antar att det finns några som har erfarenhet av programmet?

//peter
 
Jag gillar skarpt IBMs/Lenovos bärbara. De går dessutom att få begagnade till riktigt bra priser med ett års garanti från http://www.smalandsborsen.se/ som vi brukar köpa från på jobbet. Priset brukar ligga på 3600+moms för en riktigt OK dator som är mindre än ett år gammal ibland.
 
Gunnar D skrev:
Vem har talat om 2 âr?

Oj taggarna utåt ? hehe !
Skämt och sido. Jag tolkade väl bara det du skrev till två år. Kom inte ihåg att du skrev "tenderar att bli gula efter något år".. menar att jag läste "två år". jaja..

MVH Niclas,
 
Går själv och tittar på en bärbar och det här är vad jag kommit fram till. Macbook samt Fujitsu Siemens Si1520 och V3205 verkar vara de enda under 14" som har DVI-port direkt i datorn, vilket jag tror är bättre än VGA för exaktare färgmatchning mot externa skärmar. FS-burkarna verkar dock klara max 1600x1200 på externa skärmar (finns iaf med i specen för den väldigt V3205-modellen), kanske gäller samma för Macbooken eftersom båda använder samma skräpiga inbyggda grafiklösning från Intel. Något att fundera på om man går i tankarna på 24+"-skärm med 1900x1200.

Macbooken väger dock 2,3 kg, och kring den vikten och Maccarnas pris finns det ju 14"-burkar från t.ex. Asus som är klart bättre (Asus är också enligt vissa företaget som tillverkar Macbooken åt Apple). På 2,3 kg finns även Sonys Vaio CZ2 13,3"-burk med bättre specar till ett lägre pris än Macbooken och som verkar klara DVI om man skaffar dockningsstation, nackdelen med Sonyn är dock batteritiden som är sämre eftersom den har ett riktigt grafikkort, samt byggkvaliten som inte kändes lika stabil som Macen. Dessutom blir ju Macen dyrare om du vill köra Windows eftersom det inte följer med.

En intressant utveckling är att Asus har sagt att de nu i Q2 ska släppa en extern grafikkortslåda, XG Station, som man kopplar in på en Expresscardslot vilket borde ge alla bärbara med Expresscard digital bildöverföring och bättre grafikprestanda än Intels inbyggda grafikkrets.

LG har en del intressanta ultraportabla burkar i sin Z1 serie men tyvärr har de varken DVI eller Expresscard. Acer verkar också ha ploppat ut en välspecad modell till lågt pris nyligen Travelmate 6292, men tyvärr finns väldigt lite info om den (12", T7100 CPU, 2Gb minne för runt 12k... har den DVI låter den som en vinnare).
 
Senast ändrad:
Ja det är mycket tråkigt att macbooken (tänker inte på pro.modellen..) är så stor. Ja jag menar den är stor för att vara en 13,3" skärm. Hade nästan fått plats med en 15" i samma chassi/ram. . . .

ASUS gör mycket fina maskiner. ASUS S6Fm 11" WXGA lockade mig men jag ville ju ha mac ändå i slutändan.

Pc lockar mig med alla valmöjligheterna som finns !!!
Men med alla blinkande dioder på pcmaskiner så ramlar de helt ut ur bilden..

MVH Niclas,
 
macrobild skrev:
Det finns ju en hel tråd om hur olika datorer klarar ett PS filter.
Jag körde den testen med min mac book pro 2.33 på 32 sek vilken tydligtvis är mycket bra. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=47351&perpage=15&pagenumber=29

Jeppe har en stationär Win intel med Core2Duo E6400 2.13 GHz @ 3.0GHz
4GB DDR PC6400 Dual Channel
MSI GeForce 9600GT
CS2 Under Vista 64
= 36 sek

Så nya macbook pro verkar inte så slö eller hur.
Mikael

Fast, då antar jag att du använt CS3. Med den så kommer jag ner i 20 sekunder blankt. Det verkar vara hyffsad skillnad mellan CS2 och CS3. Vad nu detta har med datorval att göra. Men jag håller med. Titta på macen som ett alternativ. Jag är mycket nöjd med min relativt enkla MacBook 1.83GHz DualCore och 1GB RAM. Hyffsat prisvärd får man nog säga att den är.
 
Niclasfoto skrev:
Ja det är mycket tråkigt att macbooken (tänker inte på pro.modellen..) är så stor. Ja jag menar den är stor för att vara en 13,3" skärm. Hade nästan fått plats med en 15" i samma chassi/ram. . . .
¨

Hur tänker du nu?

15,4" Promodellen är tre cm bredare, eller översatt i diagonalt bildmått 1,4" Dvs inte så långt ifrån de två tum som skiljer de båda skärmarna åt.

En 15,4" skärm kräver minst 35cm i bredd, däremot kan jag ibland uppleva upplösningen som lite för låg, men det är ju ändå en bärbar.

Jag kollade på Dells XPS1210, Fujitsu-Siemens Amilo Si1520 och Toshibas Satellite Pro U200-198 innan jag bestämde mig för en MacBook 1.83GHz med 1GB Minne

http://www.prisjakt.se/produkt.php?j=138831,167425,91132,133994

Dessutom hittar man MacBooken för 9000 kr just nu...Billigt!
 
Jeppe! För din del så betyder det bara att du kan adressera mera minne, dvs tilldela mer minne med CS3 och Vista än vad du kunnat tidigare med XP och CS2. Jag tror inte själva Photoshop cs3 är snabbare dvs mer optimerat till Win än tidigare förutom "buggen" med minnestilldelning.
Mikael
 
Tja hur jag tänker.. om jag lägger mitt ena tucano second skin (för 15") på bordet och mitt andra tucano second skin (för 13") ovanpå så är de nästan lika (nära exakt..) stora.

Det var så jag upptäckte det först, hehe !

Skärmen på min 15" går helt ut i kanten och det gör den ju inte på en macbook... så logiken säger ju att den med 13" i sin fysiska storlek inte är så långt ifrån en 15" powerbook i strl.

Kanske är det webkameran som behöver så mycket ram där uppe..
Jaja, det spelar ju väldans liten roll, även om man ju reagerar om man ägt en powerbook innan.

MVH Niclas,
 
EDIT:
Om det står 15,4" eller 13" i specifikationerna så säger väl inte det så mycket om datorns fysiska storlek. Jag menar en 12" skulle ju i teorin kunna vara 19" i skalet..

En 13" är i verkligheten inte många mm mer mobil än en powerbook 15,4". Helt likvärdiga att bära med sig rent praktiskt skulle jag bilja säga.

MVH Niclas,
 
IBM

Jag vill rekommendera IBM. Har själv en T42P (ett par år gammal). Främsta fördelen är skärmen, som är är väldigt bra för bildbehandling (tror den bygger på SIPS-tekniken), vet dock ej om nyare modeller har liknande skärmar eller om de gått över på billigare varianter.

Dessutom gillar jag den lilla styrspaken i mitten av tangentbordet, klart överlägsen en vanlig styrplatta.
 
macrobild skrev:
Jeppe! För din del så betyder det bara att du kan adressera mera minne, dvs tilldela mer minne med CS3 och Vista än vad du kunnat tidigare med XP och CS2. Jag tror inte själva Photoshop cs3 är snabbare dvs mer optimerat till Win än tidigare förutom "buggen" med minnestilldelning.
Mikael

Lite OT, men jag har alltså kört samma setup.. Dvs Vista x64 och får 36 sekunder oavsett om jag har 2 eller 4GB RAM i burken. Photoshop allokerar 133MB som mest under behandlingstiden. I CS3 får jag 20 sek blankt med 136MB allokerat (CS3 allokerar aningen mer i sig). Mängden RAM-minnet har föga betydelse.

Men vi kan diskutera detta vidare i prestanda-tråden.
 
Re: Macbook pro - köra XP/Vista?

Anders P Hansson skrev:
Någon har erfarenhet av att köra XP/Vista på en MacBook Pro?
Xp är inga problem, hade det tidigare för att kunna köra vissa rawprogram exv Rawshooter.
Numera är Xp borttaget.
Mikael
 
Är själv inne på att skaffa en MacBook snart, räcker 1Gb ram då eller bör man satsa på 2Gb?
Och är det stor skillnad mellan 2GHz och 2,16GHz?
(Skall användas till Photoshop, Dreamweaver etc.)
 
_Michael_ skrev:
Är själv inne på att skaffa en MacBook snart, räcker 1Gb ram då eller bör man satsa på 2Gb?
Och är det stor skillnad mellan 2GHz och 2,16GHz?
(Skall användas till Photoshop, Dreamweaver etc.)

Ska du använda den med PS så håller jag med Mikael. Jag har 1GB i min och skillnaden mot 512kb är enorm. Skillnaden mellan 1-2 GB är inte lika häftig, men den finns där. RAM-minne är dessutom så billigt idag att det inte är någon diskussion. Skillnaden mellan 2 och 2.16GHz är försumbar.

För 2000:- får du 40GB med HD, DVD-brännare och 0.16GHz. Det tycker inte jag att det är värt. Jag hade köpt basmodellen och lagt till 1GB minne, dock inte genom apple (1640:).
Köp basmodellen och sälj minnet (2x512) för en 3-400:- och köp 2GB (2x1) på Komplett för ca 900:-.
 
ANNONS