Annons

Bäst allround-objektiv för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linus Talltjärn

Aktiv medlem
Hejsan!

Planerar att införskaffa den kritikerrosade Canon EOS 350D inom en snar framtid.

Det blir min första digitala systemkamera efter att ha gått runt med en liten Powershot A95 det senaste året. Har under den här tiden fått intresse för fotografering och skulle nu gärna vilja veta vad som är lämpligast för att komma igång med fotandet på hobbynivå?

Har hört många som sagt att kit-objektivet som Canon skickar med kameran inte är någon höjdare, så jag tänkte köpa själva huset och komplettera med ett bra allround-objektiv.

Och det är här min fråga kommer in i bilden. Vilket objektiv är mest passande för en nybörjare?

Jag sitter just nu och tittar på dessa:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31807

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=84590

Någon som har synpunkter på någon av dessa två eller förslag på bättre? Gärna i prisklassen under 4 000.

Jag är i samma läga som du. Kommer att köpa en 350d men vill inte ha kit-objektivet. Just nu lutar det åt ett Sigma 17-70/2,8-4,5 för min del. Kostar 3175 kr hos Cyberphoto.

Kitobjektivet har fått oförtjänt dåligt rykte tycker jag. Kör med kittet ett tag och se sen vad du inte är nöjd med (ljusstyrka? omfång? CA? osv). Vid bländare 8 är det rätt så skarpt tex. Det kostar trots allt nån hundring mer bara, så pris/prestanda slår det mesta faktiskt.

Om inte annat så skulle jag hellre rekommendera Tamron 17-50 om du har pengarna.

Disregarding brands: WHAT is your photographic subject? Remember the crop factor: the 24mm will give you the same field of view on a digital camera as a 38mm lens on a film camera - no wide angle! This will be ok for e.g. portraits which you normally take with longer lenses, but if you want to do landscapes, interious or other things that require a wide view and a "deep perspective", you will soon realize this limitation.

So the first criterium should be WHAT you want to photograph (in order to find the necessary angle of view), then you should think about brands and manufactureres. Currently you are comparing "apples and peaches"!

ANNONS
Götaplatsens Foto