Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa återuppladdningsbara AA & snabbladdare?

Produkter
(logga in för att koppla)
HDFS) (KGS skrev:
Kodaks batterier var mina favoriter på AA-tiden, fungerade klart bättre än GP... köpte även en sats dyra Uniross i förhoppningen om att dyrt skulle vara bättre, men icke!

Jag har inte påstått allt allt annat är skit. Min, och många andras, erfarenhet av GP är mycket bra. De har även fått bra omdöme i tester:

http://www.gpbatteries.se/gulliver/documents/gpbatteries.se/batteriladertest.pdf

Jag skrev också "troligen" för jag vet det finns andra som är mycket bra.

Undrar om Kodak verkligen gör batterier? De kanske gör som Nikon, Nokia, Erikson mfl. men vad spelar det för roll bara de är bra.

/AnWi

P.S. Förstör man batterier för 129kr på 10 laddningar är det också rätt dyrt. D.S.

Jo, men jag tror det handlar om kanske 500-600 uppladdningar istället för de 1000 som det brukar talas om. Eftersom jag hade sex satser kodak, tre GP, Uniross o Panasonic därtill och en del andra sorter bl a en som jag köpte på Lidl för 129:- inkl laddare och 8 batterier! så dröjer det läääänge innan alla de batterierna fått 500 laddningar.

Mycket riktigt hann jag byta kamera innan ett enda batteri slutat fungera. Numera tjänstgör de i blixten o där räcker alla batterierna hur länge som helst känns det som...

Kör laddbart i husets fjärrkontroller o cykellyktor också o då märks det att de tar slut fortare än vanliga batterier...

AnWi skrev:
Jag har inte påstått allt allt annat är skit. Min, och många andras, erfarenhet av GP är mycket bra. De har även fått bra omdöme i tester:

http://www.gpbatteries.se/gulliver/documents/gpbatteries.se/batteriladertest.pdf

Jag skrev också "troligen" för jag vet det finns andra som är mycket bra.

Undrar om Kodak verkligen gör batterier? De kanske gör som Nikon, Nokia, Erikson mfl. men vad spelar det för roll bara de är bra.

/AnWi

P.S. Förstör man batterier för 129kr på 10 laddningar är det också rätt dyrt. D.S.

Inte lika dyrt som att förstöra batterier för 50kr på en laddning...

Normalt håller batterierna för upp till 1000 laddningar.
Även om vi pga vanskötsel halverar livslängden så har vi 500 laddningar vilket ger 150 000 blixtbilder i genomsnitt.

Batterier som bara håller 10 laddnignar är trasiga och ska reklameras.

Dajo skrev:
Inte lika dyrt som att förstöra batterier för 50kr på en laddning...

Normalt håller batterierna för upp till 1000 laddningar.
Även om vi pga vanskötsel halverar livslängden så har vi 500 laddningar vilket ger 150 000 blixtbilder i genomsnitt.

Batterier som bara håller 10 laddnignar är trasiga och ska reklameras.

Försök få dom bytta för att du förstört dom i en dålig laddare.
Alla NiMh går att förstöra mycket snabbt om man snabbladdar dem utan att kolla temperaturen. De ändrar inte cellspänning på slutet av laddkurvan utan stiger i temperatur. Reagerar laddaren på detta och stoppar innan cellen kommit över 50 grader är allt frid och fröjd, annars kan cellen skadas permanent.

NiMH ändrar visst sin cellspänning i slutet av laddkurvan. Den sjunker en aning , precis som med NiCd.

Så batterier över 2300 mAh skall man kolla efter. Samt en uppdelad laddare. Sen vilket märke det är kvittar egentligen, då alla har olika åsikter och erfarenheter. Man får helt enkelt välja själv med tanke på sin egna plånbok. Kanske skall välja de batterier jag tycker är snyggast? ;) Eller inte......

/Karin

dumbo skrev:
NiMH ändrar visst sin cellspänning i slutet av laddkurvan. Den sjunker en aning , precis som med NiCd.

Precis som Robert skriver så ändras Cell spänningen även på NiMh, men inte lika markant som på NiCd.
Det är därför viktigt att köpa en bra laddare.
Det kan vara skillnad som natt och dag på hur batterier presterar med olika laddare.
När det gäller batterimärken så tror jag att prestandan är ganska oberoende av märke, så länge man undviker NoNamne eller Husets Special (Biltema och dyl.)

Om du vill satsa på ett "säkert kort" så köp batterier från något av de större kända märkena. GP är helt okej tex.
Om du ändå ska skaffa GP-grejer så kah du lika gärna köpa laddare åxå från dem, då får man juj laddare och 4 batterier i samma paket.
Annars skulle jag tro att en 38-241 från biltema och valfria batterier till den gör ett utmärkt jobb åxå.

Det beror lite på vilken modell man väljer.

Powerbank U-Smart, Smart 2 och Travel har separata kanaler för respektive batteri.

Köp dig ett paket med laddare och 4 batterier av välkänt fabrikat (Tex GP, Varta, Kodak) samt så många extra batterier så du har 3-4 omgångar att ladda kameran med. Ju starkare batterier desto bättre håller dom.
Har du 3-4 uppsättningar med batterier behöver man knappast snabbladdare utan man kan nöja sig med en vanlig laddare

Jag har använt följande fabrikat utan några som helst problem i en Vartaladdare.
GP
Varta
Kodak
Friwo
Panasonic

Du ska nog ha kameran i bra många år om du ska kunna slita ut dom batterierna.
Det är väl snarare så att man väljer att slänga sina gamla 1800mAh batterier den dag då det finns dubbelt så kraftiga för rimliga pengar men batterierna förbrukar man inte i första taget.

Ok, TACK för era svar!

Eftersom jag inte kommer fotografera så hiskeligt mycket så börjar jag med 2 uppsättningar. Verkar som att min kamera tar tillvara på batterierna väldigt väl så jag vet faktiskt ännu inte hur lång tid jag kan köra på en uppsättning. :)

/Karin

Det räcker med 2.

Tricket är att du inte skall ladda dem samtidigt. För då tar det slut samtidigt (om kameran inte används).

Erik Schalin skrev:
Det räcker med 2.

Tricket är att du inte skall ladda dem samtidigt. För då tar det slut samtidigt (om kameran inte används).

Självklart inte, laddar ju dem "varannan gång". När de i kameran är slut så laddar jag dem och använder de som är laddade.

snysop skrev:
Självklart inte, laddar ju dem "varannan gång". När de i kameran är slut så laddar jag dem och använder de som är laddade.

Då kommer du ju i princip aldrig ha riktigt fulladdade batterier.
Det bästa är:
- Ett par, du riskerar att batterierna tar slut, då kan man köra på alkaline
- Två par. då skall du ladda strax innan de använda tar slut. (Svårt att beräkna)

/AnWi

Man kommer ju på själv vilka rutiner som passar bäst för laddning. Med min A70 laddade jag direkt efter en uppsättning tagit slut och satte den som låg i kameraväskan i kameran. Om kameran legat oanvänd ett tag så fräschade jag upp batterierna lite genom att sätta dem i laddaren. Tar inte så lång tid att fräscha till dem lite, beroende på hur länge de legat.
Numera använder jag den så sällan att jag laddar upp batterierna när jag planerar att kameran ska komma till användning (om jag ska iväg nånstan och inte orkar släpa på D70:n tex).

Tack för svaret, men det är inte så "komplicerat" för mig. Vid resor och andra speciella tillfällen så får man se över dem bättre, samt ladda väskan med några/någon uppsättning/ar icke-rechargeable.

Har läst på forumet om ett litet problem med just *ist DS (och iofs många andra batteridrivna saker), och det är att den håller lääänge tills batteriet blir halvfullt. Men tiden efter det halvfulla går mycket snabbare att göra slut på.

OT: Som på min iPAQ, när batteriet närmar sig mitten så är det bråttom med att ladda det, annars står man utan en synkad iPAQ resten av det 4 dagar långa seminariet............................................

Det är det stora problemet med dagens batterier! Spänningen sjunker väldigt lite till strax innan batteriet är slut, då rasar den fort som attan.
För att riktigt kunna bedöma återstående kapacitet skall man veta strömuttag och batterikapacitet. Därefter räkna fram status.
Då måste kameran veta vad för batterier som sitter i och om du byter måste den veta om de är fulladdade eller ej. Detta är inte praktiskt genomförbart.

/AnWi

ANNONS
Götaplatsens Foto