Annons

Bästa Canon "kompakt"

Produkter
(logga in för att koppla)

Kronbergs

Avslutat medlemskap
Tänkte köpa en Canon kompakt av något slag till frugan. Jag undrar således vilken som har absolut bäst bildkvalitet och brusegenskaper?

Har kikat lite på G10 och G11 men dess brusegenskaper under mörkare förhållanden är mediokra.

Någon som har tips?

Systemkamera tänkte jag först, men det vill hon inte ha, då hon vill få plats med kameran i jackfickan, typ.

Det blir nog svårt att hitta en Canon kompakt som hanterar brus bättre än G11, eller S90 för den saken.
Dom är ju top-of-the-line och bör ju rimligtvis vara bäst bland canons kompakter...

G11 har fler finesser, men S90 är enklare att ta med sig. Behöver man inte finesserna så blir bilderna likvärdiga.
Brus på höga ISO ger alla sådana här kameror mycket mer av än vad systemkamerorna ger. Det får man leva med, eller så får man bära åtminstone på en 1000D.

Tack igen.

Jag har en 5D MkII och det går inte jämföra, det är jag med på.

Hur är hastigheten från avtryck till bilden registreras? Seriebildstagning? Har S90 blixtsko?

Hur är hastigheten från avtryck till bilden registreras? Seriebildstagning? Har S90 blixtsko?

http://www.dpreview.com/reviews/canons90/

Om det inte absolut måste vara canon så kanske någon av micro four thirds kompakterna kan vara något? Olympus PEN E-P1/PL1/P2 eller Panasonic GF1. Eller möjligen någon av de nya aps-c kompakterna från Sony. Då börjar brusprestanda bli jämförbart med vissa DSLR åtminstone. :)

Konstigt. G10 har bättre review än G11. Bättre brusegenskaper och högre upplösning. Är den billigare tro?

Jag läste fel. Low ISO settings.

Men den verkar helt klart vara ett alternativ. Den är nog billig också. Ganska gammal på marknaden

G10 har 14-15 MP medan G11 "bara" har 10. Denna minskning av upplösningen gjorde Canon just för att minska bruset.

Jag har en G11 som jag är mycket nöjd med. Har också en gammal,relativt billig, PowerShot A 85 som jag också är mycket nöjd med. Dessa har gett mig stort förtroende för just Canon vad gäller förmågan att exponera och vitbalansera rätt. Min digitala systemkamera Nikon D80 är helt kass i jämförelse.

Likaså är mitt Nikon 18-135/3,5-5,5 objektiv kasst i jämförelse med de båda Canon-kompakterna. Båda Canon-kompakterna ger bra skärpa ända ut till bildens hörn på alla brännvidder.
Att inte ge skärpa i hörnen tycks vara standard på digitala systemkamera-zoomar i amatörprisklassen. - Jag kan tänka mig att en zooom-glugg för över 20 000 kan vara skarp ända ut i hörnen. - Jag har verkligen letat efter en användbar zoom till min Nikon D80 och tittat på massor av fullformatsbilder tagna med olika zoomar men ingen zoom håller hela vägen så som mina Canon-kompakter. Därför fotograferar jag uteslutande med min G11.

Senast ändrad:
Jag läste fel. Low ISO settings.

Men den verkar helt klart vara ett alternativ. Den är nog billig också. Ganska gammal på marknaden

Canon Digital Ixus 300 HS är väldigt liten och har CMOS sensor, som borde ha 1-2 steg bättre hög-isoegenskaper än CCD.

Annars är det värd att titta på LUMIX LX3 också det är en pärla, och ganska liten, och zoom från 24 mm.

Om du vill ha längre zoom så har jag en Pansonic Lumix DM TZ10 som jag är väldigt nöjd med.

Kanske kan vara något att prova men det har du säkert redan gjort,hade tidigare en Canon G10 men
Panasonic tar mycket bättre bilder.Har haft den med till Paris nyligen och tog massor med bra bilder i många olika miljöer och ljusförhållanden.

Senast ändrad:
Jag har verkligen letat efter en användbar zoom till min Nikon D80 och tittat på massor av fullformatsbilder tagna med olika zoomar men ingen zoom håller hela vägen så som mina Canon-kompakter.
Den korta brännvidden hos kompakterna ger ett skärpedjup som även överbryggar oskärpa orsakad av vissa optiska ofullkomligheter. Din kompakt klarar helt enkelt inte av att återge optikens fel, men det klarar din systemkamera.

ANNONS
Götaplatsens Foto