Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa engångskameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Prolenus

Medlem
Hej!

Undrar om någon på forumet har testat lite olika engångskameror?

Vilken ger bäst bilder?

(Hade tänkt använda den inomhus på en fest.)

Har iofs inte testat mer än Kodak och Fuji, men av dessa gillade jag fujin mer. Superia 800 är ju ingen dålig film.

Clas Ohlssons för 49:-, med blixt. Sist jag provade en sån satt det Agfa 400 film i. Skalen ser ju lika ut på alla kamerorna så någon större skillnad är det väl knappast på dem.

Själva kameran återvins så det är i stort sett samma. Det som skiljer är vad det är för film som används.
I reglel används naturligvis Fuji och Kodak film i respektive kameror. Classe O, Rusta, mm. brukar använda Agfa 200 eller 400 eller nån tysk obskyr 200asa.

Prolenus skrev:

(Hade tänkt använda den inomhus på en fest.)

Är det festdeltagarna som skall använda kamrorna så tror jag inte att det är kamran och filmen som är det som gör att bilderna blir dåliga ;-).

Ärligt talat så är väl kvaliteten på dessa kamror jämndålig, men det jag har sett ger de festbilder som är OK. Det är ju inga mästerverk som skall tas.

På mitt bröllop hade vi några olika engångskameror:
1st med Kodak 800 ASA (gav bäst bilder)
5st med Agfa 400 ASA (gav OK bilder)
2st med omärkt film, (gav dåliga bilder)

Så min slutsats är att det nog är bäst att använda de kameror där en fabrikant vågar skriva ut sitt namn... Och ju högre ASA desto bättre.

ANNONS
Götaplatsens Foto