Annons

Bästa kameran för självporträtt i landskap?

Produkter
(logga in för att koppla)
Samt Leica, Olympus (ej s.k. "fullformat" precis som Fujifilm) och Panasonic (kanske fler?)

Leica för naturfoto borde ju egentligen vara optimalt. Med tanke på att det är små, men mycket bra objektiv och att vikten och volymen totalt blir förhållandevis låg.Nackdelar, ingen AF, IS eller IBIS, egentligen mycket ingenting. Och definitivt inget för snabbskjutaren. Åsså förståss prislappen!

I TS fall skulle jag välja framtida system, köpa ett bra begagnat hus och lägga resten på bra objektiv.
 
Om du vill ha ner vikten så bör du ju satsa på spegellöst. Det finns ju både Nikon Z, Canon EOS R, Sony och Fujifilm.

Sen bör du ju även såklart kolla på objektiv då det är där det mesta av bildkvalitén ligger. Vet iofs. inte vad du har för objektiv i dagsläget.

Och sen undrar jag om du måste ha just fullformat? Visst, till just t.ex landskap kan det ju vara en fördel då man får lite mer dynamiskt omfång jämfört med APS-C, men även APS-C funkar utmärkt till landskap. De senaste APS-C sensorerna lär ha bättre dynamiskt omfång än din 5DmkII tom. Jag fotar själv landskap och kör APS-C(Fuji X). Fördelen med APS-C är ju också att du kan få ett mer lätt och kompakt system.

I dagsläget har jag i stort sett bara ett Sigma 24-70 samt ett fast Canon 50, ingen av dem är så bra att jag kommer bygga något system runt dem. Sålde allt för några år sen och ska verkligen börja bygga från grunden igen - och det har hänt mkt på kameramarknaden de senaste 6 åren:) Både fullformat och Canon är "gamla vanor" som jag förvisso trivs med, men lätt byter ut om det visar sig att något annat passar bättre just nu! Ska kolla lite bredare mot APS-C också, tack för tips!!
 
Leica för naturfoto borde ju egentligen vara optimalt. Med tanke på att det är små, men mycket bra objektiv och att vikten och volymen totalt blir förhållandevis låg.Nackdelar, ingen AF, IS eller IBIS, egentligen mycket ingenting. Och definitivt inget för snabbskjutaren. Åsså förståss prislappen!
Förutom M-systemet så gör Leica även ett spegelfritt (med EVF) småbildssystem som har autofokus och IBIS. Prislappen är inte liten.
 
Jag gissar att du inte är så intresserad av teleobjektiv eftersom att du själv ska gå in i bilden och placera dig med tillräcklig precision.
Du har ett 24-70mm, är du nöjd med det brännviddsomfånget, även om du inte vill behålla specifikt det objektivet?
Om du bytte till APC så motsvaras det av ett 18-55mm objektiv.

Jag föreslår att du tar en titt på Fujifilm X-E3 med 18-55. Ett kompakt och lätt kit utan att vara dyrt. Den liksom flera andra kamerahus från Fujifilm har intervallexponering så att du kan ställa in startfördröjning, intervalltid samt antal exponeringar. Vill du ha större sökare och en annan formfaktor så kanske ett begagnat X-T2.

Sen om du har bytt till lättare kamera och objektiv så kan du fortsätta optimeringen med nytt kompakt och lätt kolfiberstativ.
 
Det som väger mest är väl antagligen objektiven. De blir lättare om man väljer ljussvaga, och/eller mindre sensorstorlek. (Eller helt enkelt färre objektiv!)

Som vanligt är alla krav man brukar ha på ett kamerasystem helt motstridiga :)

Det har släppts en del avancerade fjärrkontroller på senare år, har jag för mig. Någon kan säkert mer om dem.
 
Jag har både Canon 5D MKIV och ett tiotal objektiv samt Fuji X-H1 och X-PRO2 med nästan lika många objektiv.

För landskapsfoto väljer jag oftast en Fujikamera för de är så trevliga att fota med, snabbjobbade och ger en utrustning som tar mindre plats och väger mindre. Det är också det märke som har det bredaste objektivutbudet för APS-C

DEt är nu ganska många landskapsfotografer som skaffat Fuji för att använda som vlog-kamera men upptäcker att bildkvalitén är så bra att de också börjar fota sina landskapsbilder med Fuji och lämnar sina FF-kameror hemma i många fall.

Nu fotar man ju sällan bara inom en kategori utan det blir ju gärna också vilda djur, fåglar, lekande barn porträtt mm.

Därför skulle jag rekommendera att välja endera en X-H1 eller X-T4 för att få IBIS vilket ger stabilisering av alla objektiv.
För landskap tycker jag man bör börja med en normalzoom samt ett objektiv som motsvarar 70-200 på en FF kamera.

Thomas Heaton är en av de kända fotografer som upptäckt att Fuji X-T3 i hans fall ofta kan ersätta hans FF kamera.
 
Jag gissar att du inte är så intresserad av teleobjektiv eftersom att du själv ska gå in i bilden och placera dig med tillräcklig precision.
Du har ett 24-70mm, är du nöjd med det brännviddsomfånget, även om du inte vill behålla specifikt det objektivet?
Om du bytte till APC så motsvaras det av ett 18-55mm objektiv.

Jag föreslår att du tar en titt på Fujifilm X-E3 med 18-55. Ett kompakt och lätt kit utan att vara dyrt. Den liksom flera andra kamerahus från Fujifilm har intervallexponering så att du kan ställa in startfördröjning, intervalltid samt antal exponeringar. Vill du ha större sökare och en annan formfaktor så kanske ett begagnat X-T2.

Sen om du har bytt till lättare kamera och objektiv så kan du fortsätta optimeringen med nytt kompakt och lätt kolfiberstativ.

Intressant... ja, jag är nöjd med det omfånget på objektivet, även om jag av någon anledning ofta längtar efter lite mer tele.. men mest för att komma åt 85 mm. Fujifilm har jag inte ens övervägt tidigare, men hört mycket gott om - ska definitivt spana in dessa! Kolfiberstativ står på önskelistan!! Tack:)
 
Jag har både Canon 5D MKIV och ett tiotal objektiv samt Fuji X-H1 och X-PRO2 med nästan lika många objektiv.

För landskapsfoto väljer jag oftast en Fujikamera för de är så trevliga att fota med, snabbjobbade och ger en utrustning som tar mindre plats och väger mindre. Det är också det märke som har det bredaste objektivutbudet för APS-C

DEt är nu ganska många landskapsfotografer som skaffat Fuji för att använda som vlog-kamera men upptäcker att bildkvalitén är så bra att de också börjar fota sina landskapsbilder med Fuji och lämnar sina FF-kameror hemma i många fall.

Nu fotar man ju sällan bara inom en kategori utan det blir ju gärna också vilda djur, fåglar, lekande barn porträtt mm.

Därför skulle jag rekommendera att välja endera en X-H1 eller X-T4 för att få IBIS vilket ger stabilisering av alla objektiv.
För landskap tycker jag man bör börja med en normalzoom samt ett objektiv som motsvarar 70-200 på en FF kamera.

Thomas Heaton är en av de kända fotografer som upptäckt att Fuji X-T3 i hans fall ofta kan ersätta hans FF kamera.

Tack för utförligt svar!! Har faktiskt sett den filmen med Thomas och tänkt att det inte är så intressant för mig som ändå alltid kommer välja Canon.. men nu är jag inte så säker längre:) Ska kolla den igen, gillar ändå alla hans filmer!
 
ANNONS