Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa/skarpaste fasta 35:an för Canon FF..?

J O Härnström

Aktiv medlem
Men jag har haft mindre problem med Sigma ART objektiv på Canons spegelhus än med Canons objektiv.
ART objektiven kan man enkelt kalibrera själv men det går inte med Canons.
Vill man bagatellisera att det finns problem med felfokus med Canons spegelhus får man väl göra det, men det gör inte jag. Inte heller andra som har drabbats. Men det är nog en liten del av alla.
 

PMD

Aktiv medlem
Men det viktigaste och mest avgörande kände jag ändå var att Sigmat inte var lika kul att använda som Canon 40/2.8 STM.
Jag håller med om att det är det viktigaste. Om det inte är kul att fotografera får man inte lika många bra bilder med sig hem.

Annars tror jag att du eventuellt hade kunnat få bättre verkningsgrad på autofokusen genom att använda Sigmas programmeringsdocka för att justera AF. Den är lite mer kompetent än kamerans justeringsförmåga.
 

forstheim

Aktiv medlem
Jag håller med om att det är det viktigaste. Om det inte är kul att fotografera får man inte lika många bra bilder med sig hem.

Annars tror jag att du eventuellt hade kunnat få bättre verkningsgrad på autofokusen genom att använda Sigmas programmeringsdocka för att justera AF. Den är lite mer kompetent än kamerans justeringsförmåga.
Ja, det tror jag också att jag hade kunnat få. Sigmat var fint och AF träffade rätt för det mesta på stillastående motiv om än inte 100-procentigt. Skärpemässigt var den verkligen ett steg upp mot mina båda canon-objektiv och den manuella fokuseringsringen var underbar.

I mitt projekt med dörrar och portar där jag ville ha ett objektiv som var skarpt ända ut i kant, hade bra kontrast och en brännvidd på 35-40mm så var egentligen Sigmat helt perfekt. Att det var stort för att vara en fast 40:a samt också relativt tungt gjorde inte så mycket egentligen. Åtminstone inte om jag skulle fotografera här på hemmaplan och hade varit 100% fokuserad på projektfotograferandet. Men tanken på att släpa med objektivet på resor där jag även kommer ha andra objektiv med mig gjorde att jag kände att storlek och vikt ändå spelar en viss roll.

Rent praktiskt kan det också bli lite frustrerande med en fast 40:a på resor där man vill kunna fotografera lite allt möjligt mellan projektbilderna man skapar. Tänkte tanken att kanske begränsa mig helt till att enbart använda Sigma 40/1.4 till allt mitt fotograferande, men det kan förstås bli lite tråkigt i längden.

Men den tanken jag har landat i just nu är att faktiskt använda mitt Canon 24-70/4L IS USM till "allt"..mina projektbilder på dörrar och portar, för arkitekturbilder där vidvinkel behövs samt till allmänfoto av människor i staden man promenerar omkring i.

Den andra tanken jag har landat i är att skaffa ytterligare ett Canon 6D-hus som jag kan ha som ett andrahus med ett monterat 70-200/4L USM på. Perfekt för att skapa lite mer abstrakta arkitekturbilder. Med en 6D + 24-70/4L IS USM och en 6D + 70-200/4L USM täcker man således in brännvidderna 24-200mm utan att man behöver skifta några objektiv. Mitt lilla fasta 40/2.8 STM tar knappt ingen plats och väger minimalt, vilket gör att man kan ta med det som ett extra objektiv. Dels som reserv ifall något skulle hända med 24-70/4 och dels ifall man någon dag vill ha en smidig utrustning för lite mer renodlad gatufotografering.

Idag har jag faktiskt varit i stan (Karlskrona) och projektfotograferat med 24-70:an. Jag tror att den kan fungera hyggligt även för mina projektbilder. Den är nog inte riktigt lika skarp i centrum som 40/2.8 STM och har nog också något svagare kantskärpa, men det skiljer inte jättemycket mellan dem. Däremot tycker jag nog att 24-70:an har lite mustigare färger än 40:an.

Det är också tacksamt att kunna zooma i vissa lägen eftersom det inte är alltid man kan stå på exakt avstånd från en vägg att det passar 40mm. Att man kan zooma ut en aning är också bra när man väl har satt sin komposition..för då finns det marginaler i bildbehandlingsprogrammet att vrida eller perspektivförändra bilderna en aning för att få kompositionen helt rätt.

Bifogar två projektbilder från idag - båda tagna med 24-70/4L IS USM. Den första bilden på tegelväggen är en variant på den bild jag gjorde med 40/2.8:an för ett antal dagar sedan, men denna dörr finns på andra sidan av samma byggnad kan man säga.

Den andra bilden med spegelglasen ska jag förmodligen göra om när vägarbetsskylten är borta. Funderade på flytta den i samband med att jag skulle ta bilden, men har alldeles nyligen (i onsdags) opererats för ljumskbråck och kände inte för att lyfta något tyngre.. :) Så den bilden ska tas om tänker jag..gärna då med en flygande fågel bakom mig som speglas i fönsterglasen! I och med operationen av ljumskbråcket blir jag nu sjukskriven i 4 veckor framöver, så att ta om den där bilden och vänta på fågeln ska jag väl ha tid med tänker jag... :giggle:
 

Bilagor

Senast ändrad:

Tibor

Aktiv medlem
Om du microjusterar AF med 6D så görs det endast på ett avstånd. Det kan slå fel på andra avstånd. Du bör skaffa Sigmas USB-docka och kalibrera objektivet ordentligt.
Jag fick hem Sigma 40 /1.4 idag. Kraftig bakfokus på båda 5D III husen och 1D IV. Med microjustering får jag ganska bra men kräver olika justering på olika avstånd. Dvs i praktiken oanvändbart. Kan detta korrigeras med Sigma USB dockan? Jag är helt novis på Sigma...
Behöver hjälp snabbt då jag måste bestämma om jag ska returnera eller behålla. "Problemet" är att objektivet är en dröm med EOS R5 och jag vill gärna ha samma prestanda med mina spegel hus. Annars kan jag gå på RF 50.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag fick hem Sigma 40 /1.4 idag. Kraftig bakfokus på båda 5D III husen och 1D IV. Med microjustering får jag ganska bra men kräver olika justering på olika avstånd. Dvs i praktiken oanvändbart. Kan detta korrigeras med Sigma USB dockan? Jag är helt novis på Sigma...
Behöver hjälp snabbt då jag måste bestämma om jag ska returnera eller behålla. "Problemet" är att objektivet är en dröm med EOS R5 och jag vill gärna ha samma prestanda med mina spegel hus. Annars kan jag gå på RF 50.
Det bör gå.
Med dockan kalibrerar man på flera avstånd (fyra om jag inte minns fel), från närgränsen till långt avstånd. Hur det går med olika hus vet jag inte.
Mina ART 24 och 50mm fungerade klockrent på 5D3 efter kalibrering.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag har slutat att våga lita på Sigmas autofokus på mina spegelreflexer, funkar bara med den spegellösa R6. Kör manuell fokus med Milvus 35/1.4, lite knepigare men blir bättre än något annat jag vet.
 

Tibor

Aktiv medlem
Det bör gå.
Med dockan kalibrerar man på flera avstånd (fyra om jag inte minns fel), från närgränsen till långt avstånd. Hur det går med olika hus vet jag inte.
Mina ART 24 och 50mm fungerade klockrent på 5D3 efter kalibrering.
Fått hem dockan nu och justerat Sigma 40 mm ART. Det är lite meckigt att få till men när väl klart så är objektivet helt skarpt och fantastiskt kontrast. Detta på ett av mina två 5D III hus. På det andra är det fortfarande bakfokus. Jag tycker inte det borde vara kopplat till huset, men verkar vara så. Jag får försöka hitta en inställning som fungerar på flera hus, men egentligen är det inte så viktigt. Jag kan leva med att ha ett objektiv för halva priset jämfört med EF 35 II och med prestanda i skärpa och kontrast som är i paritet med Otus 55 mm för fem gånger pengarna och utan AF. Detta även om det bara fungerar på ett av husen. Dessutom är det dröm på R5!
 
Senast ändrad:

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag är precis i uppstarten av ett nytt projekt som lär pågå i flera/många år (kanske t.o.m. ett livsprojekt) där möjligheten att kunna få fram dem minsta detaljerna i bilderna är viktigt. För tillfället håller jag på att utvärdera vilka objektiv i min nuvarande arsenal som lämpar sig bäst för ändamålet och har kommit fram till att en brännvidd runt 35-40 mm är optimalt.

Just nu har jag tillgång till det gamla Canon 35/2 (utan IS), Canon 40/2.8 STM samt Canon 24-70/4L IS USM. Zoomen är ett trevligt objektiv och optiskt bra på många sätt, men de två fasta objektiven upplever jag som skarpare. Dessutom vill jag helst ha ett fast objektiv eftersom jag ändå vill använda samma brännvidd genom hela projektet.

35:an kan ge riktigt skarpa bilder, men 40:an är överlag ännu skarpare över hela bilden. Med 35:an hjälper det inte att blända ner till f5.6 då kanterna/hörnen fortfarande blir rejält oskarpa. Tror inte ens man blir av med den oskärpan vid f8. Av den anledningen är den gamla 35:an inget alternativ att använda till projektet. Överlag upplever jag 40:an som optiskt bättre än 35:an också. Ska sägas att jag alltid kommer att blända ner några steg..till runt f5.6-f8 eftersom stativ kommer behöva användas till samtliga bilder.

Vilka fasta objektiv med brännvidd 35-40mm på en Canon 6D skulle ni säga skulle bli ett riktigt lyft för mig gentemot den 35:a och 40:a jag har idag? Den lilla extra vidvinkligheten man får jämfört med 40mm föredrar jag för den här typen av bilder jag ska göra. Har också märkt att 35mm rent praktiskt blir lättare att arbeta med eftersom man kan ta ett steg närmare motivet och därmed slipper stå lika långt ut på trafikerade gator som man får göra med ett 40mm-objektiv...

Jag är intresserad av att höra synpunkter på allt ifrån Canons 35/2 IS USM för typ 5000 och objektiv med högre priser än så. Min 6D riskerar väl antagligen att begränsa nyttan med dem allra vassaste fasta 35orna antar jag?!

Bifogar ett par projekttestbilder tagna med Canon 6D och det gamla 35/2 (utan IS) respektive med Canon 40/2.8 STM. Toalettbilden är tagen med 35:an och garageporten är tagen med 40:an.
Tråden är kanske inaktuell för dig nu, men ett alternativ till skulle väl kunna vara den här?
dvs. Zeiss Distagon 35 mm f/1,4
/B
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Fått hem dockan nu och justerat Sigma 40 mm ART. Det är lite meckigt att få till men när väl klart så är objektivet helt skarpt och fantastiskt kontrast. Detta på ett av mina två 5D III hus. På det andra är det fortfarande bakfokus. Jag tycker inte det borde vara kopplat till huset, men verkar vara så. Jag får försöka hitta en inställning som fungerar på flera hus, men egentligen är det inte så viktigt. Jag kan leva med att ha ett objektiv för halva priset jämfört med EF 35 II och med prestanda i skärpa och kontrast som är i paritet med Otus 55 mm för fem gånger pengarna och utan AF. Detta även om det bara fungerar på ett av husen. Dessutom är det dröm på R5!
Bra att du fick till det på ett av spegelhusen.
Det ÄR spegellöst som gäller.
 
ANNONS