Annons

Bästa Zoomobjektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

paulasimons

Ny medlem
Hej ! Jag fyller 19 år snart och jag vill önska mig ett zoomobjektiv till min Canon EOS 1000D.
Jag undrar nu, har ni några tips på något bra objektiv? Helst inte för dyrt för då kommer jag aldrig få det. Hehe.
Jag är nybörjarfotograf och förstår nästan ingening när det kommer till objektiv och alla snackar om olika millimetrar osv. Så om någon vill förklara den biten för mig också så skulle det vara underbart!
Sen förstår jag inte riktigt skillnaden på de olika typer av zoomobjektiv som finns heller...
Någon som är villig att föklara det på ett icke "foto-språkigt" sätt?

Men som sagt; Ett bra zoomobjektiv, (gärna med mycket zoom och bra skärpa) men som inte är alltför dyrt.
Har ni något ni kan rekommendera?

Tack på förhand!
/Paula Simons

Hej ! Har du redan kitobjektivet så är ju Canon 55-250 IS ett bra alternativ,kostar strax under 3000kr och det är nog det bästa du kan få till det priset,sen tillkommer några hundra för motljusskyddet om du vill ha det ( lämpligt )
Tänk på att på din kamera måste du ha ett objektiv med inbyggd motor samt bildstabilisering, IS på Canonspråket ! MVH.

Behöver inte

Hej ! Har du redan kitobjektivet så är ju Canon 55-250 IS ett bra alternativ,kostar strax under 3000kr och det är nog det bästa du kan få till det priset,sen tillkommer några hundra för motljusskyddet om du vill ha det ( lämpligt )
Tänk på att på din kamera måste du ha ett objektiv med inbyggd motor samt bildstabilisering, IS på Canonspråket ! MVH.

Det behöver hon inte tänka på eftersom alla EOS-objektiv har det! IS är inte heller nödvändigt (men bra).

Angående millimetrarna som står på objektivet:

Om du har en vanlig kitzoom idag som går från 18-55mm (=objektivets brännviddsomfång), och kompletterar med ett objektiv som går från 55-250mm, så kommer det senare att börja från samma bildvinkel som det förra slutar vid. En viss brännvidd står alltså för en viss bildvinkel. 250mm brännvidd ger alltså en väldigt snäv bildvinkel som passar för att fotografera t.ex. fåglar.

(Överkurs: En viss brännvidd, t.ex. 35 mm, kan dock se lite olika ut på olika kameror om de har olika stora sensorer, men det är knappast nåt du behöver bekymra dig för om du inte planerat införskaffa en proffskamera för över 20000kr inom en snar framtid).

ANNONS
Götaplatsens Foto