Annons

Den omöjliga frågan - vilka kameror ska man titta på?

Produkter
(logga in för att koppla)

jemostrom

Aktiv medlem
Jag har börjat fundera på att köpa en ny mindre kamera eftersom jag inte är helt nöjd med den G16 som jag har och vill se vilka tips ni andra har. Det kan ju dock sluta med att jag behåller Canonen och lär mig leva med dess brister :D

Längre förklaring: Jag har tre kameror: en iPhone som jag tar rätt mycket bilder med och som ligger i fickan hela tiden, en D700 med diverse objektiv som jag använder när jag vill fotografera (dvs lägga ner tid och omsorg på det hela). Sedan har jag alltid haft en "mellankamera", dvs en kamera med bättre bildkvalitet än iPhonen men lättare/mindre än D700n, helst ska den ligga i axelremsväskan/ryggsäcken/jackfickan mest hela tiden.

Syftet är att jag ska kunna ta bilder när jag vill och känner för att lägga ner lite tid på fotandet men har inte lust/möjlighet att ta med D700n. Exempel ute och åker i jobbet och vill passa på att ta lite bilder, eller jag bara går ut på stan och känner för att fota hus/folk, eller ta lite bilder på jobbet när det händer nåt intressant, etc, etc. Jag hoppas ni förstår.

Hittills har jag haft en Powershot S90, en S100 och nu en G16. Alla dessa kameror är bra kameror men jag har inte hittat något som jag verkligen trivts med. Mitt problem är att jag har blivit bortskämd av D700 och blir lite störd av bruset vid dåligt ljus - jag gillar att fota i dåligt ljus - från min G16. Om det är bra ljus så är bilderna OK men bruset kommer lite för snabbt för min smak.

Jag förstår naturligtvis varför bruset finns där och jag antar att lösningen på mitt (lyx-)problem är att skaffa en kamera med större sensor och/eller bättre ljuskänslighet än G16.

Så jag har börjat titta runt för att försöka hitta något och surfat runt en del. Det som jag sett är naturligtvis Fujis olika kameror i X-serien, Sonys RX100, olika M43. Jag vet alltså inte ens om jag vill ha något med fast optik eller om det är bättre med utbytbara objektiv. Och för att komplicera lite mer har jag funderat på DxOne,Olympus Air ...

Jag har aldrig hållit i någon av dessa kameror så jag vet inte hur de känns, hur de fungerar, etc. Jag har bara läst olika tester och kan konstatera att alla kamerorna har sina förespråkare som tycker att deras val är bäst :D

Vad har jag för krav då? Något inte alltför stort, bra ljuskänslighet, bra hanterbarhet, i övrigt är jag beredd att överväga det mesta. Idealet vore väl en fullformatssensor, ett zoomobjektiv 14-200mm/f1.2 med fantastiska optiska egenskaper allt i S90/S100 storlek och för ca 2500 kr ... :D :D

Mer seriöst, vad tycker ni jag ska titta närmare på?
 
Vilken kamera?

Hallå!

Jag har en D700 som nu ligger oanvänd. Det är en superkamera, men en riktig klumpeduns. Anledningen stavas Fujifilm X-T1. Mycket smidig, robust, behändigt format och så är optiken i toppklass. Jag har 18-55 och 55-200 objektiven som täcker in det mesta. Lurar på ett macro som nästa inköp. Den här kan man ha med sig överallt och länge utan att tröttna. Efter en månads flitigt användande av Fujin, så tog jag upp D700:an och blev förvånad av dess storlek och tyngd och undrade i mitt stilla sinne hur jag hade orkat släpa på den! Jag har en Sony RX100 också, den tar bra bilder och går ner i fickan, men jag saknar en sökare. Skärmen syns dåligt en solig sommardag och så är menyerna jobbiga. Tacka vet jag rattar och vred direkt på kamerakroppen och det har Fujin. Hoppas mina omdömen hjälper i ditt beslut.

Anders
 
Mitt problem är att jag har blivit bortskämd av D700 och blir lite störd av bruset vid dåligt ljus - jag gillar att fota i dåligt ljus

Jag känner att jag har lite samma problem.

Har idag en nikon d800 med massor av objektiv som jag fullkomligt älskar. Jag kan dock inte släpa runt den jämt pga stolek och tyngd.

Det jag vill ha är en kamera som är lika bra som den fast så pass liten att den går att ha i fickan. Något jag förstår inte existerar idag. Jag har prövat att fota med andra alternativ men jag blir bara olycklig då jag är spoilad av fullformats kameran.
 
Panasonic GM-1 är sanslöst bra för storleken.
ImageUploadedByTapatalk1439963628.903513.jpg

Plötsligt blev det roligt att fotografera igen, nackdelarna är mycket lätta att leva med med tanke på bildresultat och storlek. I andra fickan en 45-150 som också ryms i handen.
 
Som så många andra känner jag igen mig en del.
Jag har en Fuji X100S utöver min DSLR, men i mitt tycke är även den för stor för att få följa med varje dag. Jag har dammsugit kameramarknaden och för min del kommit fram till att ska det vara något som på ett rimligt sätt går ned i en jeansficka så är någon i RX100-serien bästa valet. Helst då trean eller fyran, pga sökare och optik.
DxO-kameran skulle vara intressant att undersöka om jag körde iPhone.

Kan man nöja sig med att den går ned i jackficka eller liten väska håller jag på Panasonic LX100. Men visst, på den nivån kan man även börja laborera med små systemkameror. Dock svårt spöa LX100 på kombinationen pris-prestanda-storlek.
 
Jag har en Nikon D90 som mest samlar damm eftersom jag inte orkar släpa på den. Har mer eller mindre bestämt mig för att sälja den och köpa något mindre. Det mesta talar just nu för en Olympus E-M10, med detta enbart utifrån research på nätet. Jag måste åka till en butik och känna lite också. Jag dreglar även över en del Fujikameror, med de är dyrare och har dyrare och tyngre objektiv.

Problemet, även med en E-M10, är ju att den inte går ner i fickan, vilket i värsta fall innebär att även den kommer att samla damm så småningom. Men ett alternativ som går ner i en byxficka kommer att vara så liten att jag måste kompromissa på en hel del andra områden, som t.ex. en riktig sökare. Dessutom blir skillnaden mot min Nokia Lumia 1020 (som alltid finns i fickan) då genast mindre.

Portabilitet vs kvalitet, ett olösligt problem?
 
Tack för kommentarerna, jag fick några till att titta på. Jag tror jag får göra ett projekt av det här och få ner alternativen till två-tre stycken så att det blir lättare.

Tur att det är kul att göra sådana projekt :)
 
Är lite i samma situation som du, fast med fn Canon S95 och Nikon D750.

Lutar åt att det med tiden nog blir en Sony RX100iv.

Ligger lite för högt i pris idag (har råd, men vill av princip inte betala mer för en P&S kompaktkamera än ett av mina FF-hus). Men gillar att de äntligen verkar ha fattat hur AutoISO skall fungera och fint med 1"-sensor i en såpass liten förpackning för lite knepigare ljusförhållanden (skiljer bara ca ett bländarsteg ifrån m43). Dessutom fint att det finns EVF, till skillnad ifrån Canon G7X, även om jag tycker den är lite i knöligaste laget att fälla ut och in (gillar inte 2-stegsprocessen).

Synd att Sony inte kan portera sin nya hantering av AutoISO ifrån RX100iv till RX100iii (som Fuji ofta erbjuder sina kunder). Då hade RX100iii varit ett solklart alternativ för mig.

Men m43 ifrån Panasonic, liten APS-C ifrån tex Sony eller Fuji, är ju alltid intressanta alternativ med pannkaksobjektiv (även om de inte blir lika fickvänliga som en kompakt G7X eller RX100).

Hör gärna av dig vad du kommer fram till.
 
Hej!

Jag tycker du ska överväga något som har formfaktorn av en kamera som Samsung NX10. Jag har en sådan mellan en D300 och en G15. Alla tre kameror har bra försett med knappar och reglage. Jag valde NX10 för sökaren, blixt, blixtsko, reglage, pannkaksobjektiv, APSC sensor, (och tro det eller ej orienteringssensor, saknades på vissa kameror då!) och pris. Bildkvaliteten för mig är inte "PRIO ETT" utan användbarheten jag anser de flesta kameror är så pass bra att man i princip kan kosta på sig lyxen är nästan välja enbart efter utseende. Modernare alternativ idag är väl NX30, EM10, G7, A6000.

Idag hade jag kanske sneglat på en Olympus EM10 med en motorzoom, jag tror att Lumix har en med automatiskt linsskydd som går att eftermontera, sedan 17/1,8 eller 20/1,7. Typ, trevliga grejer, men Samsung är inte fy skam det heller.
 
Precis som förra gången jag skulle köpa en kamera ändrade jag mig i butiken efter att ha hållit i kameran.

Hade mer eller mindre bestämt mig för en Olympus E-M10. Nu talar det mesta för en Panasonic GX7. Betydligt trevligare grepp tycker jag. E-M10 kändes lite plottrig med alla knappar också.
 
Mitt tripp trapp trull är iPhone 6, Sony RX100 (1), Nikon D7100 och Nikon D810. Telefonen är ju alltid med men det märks forfarande att det är en liten sensor. Sony RX100 kan hänga i en väska i livremmen och kan bäras med "alltid" på resa om man vill. D7100 är lagom resekamera med en 16-85 på men det blir ännu bättre med D810+24-70/2.8. Då blir det tungt dock och skall den med måste jag veta att det blir bilder som jag vill ta.

Hade RX100(4) kostat 5-6000:- skulle jag uppgraderat. Nu är den för dyr.
 
Hallå!

Jag har en D700 som nu ligger oanvänd. Det är en superkamera, men en riktig klumpeduns. Anledningen stavas Fujifilm X-T1. Mycket smidig, robust, behändigt format och så är optiken i toppklass. Jag har 18-55 och 55-200 objektiven som täcker in det mesta. Lurar på ett macro som nästa inköp. Den här kan man ha med sig överallt och länge utan att tröttna. Efter en månads flitigt användande av Fujin, så tog jag upp D700:an och blev förvånad av dess storlek och tyngd och undrade i mitt stilla sinne hur jag hade orkat släpa på den! Jag har en Sony RX100 också, den tar bra bilder och går ner i fickan, men jag saknar en sökare. Skärmen syns dåligt en solig sommardag och så är menyerna jobbiga. Tacka vet jag rattar och vred direkt på kamerakroppen och det har Fujin. Hoppas mina omdömen hjälper i ditt beslut.

Anders

Mja..RX100 III har en sökare, sedan fins det en dyr RX100 IV med lite extra finesser. jag använder för det mesta A= bländare eller tid = S. snurrar på ringen runt objektivet, super smidigt. +/- är en dutt på hjulet, kan inte vara enklare, eventuella Jpeg justeringar gör man i början i menyerna, det brukar klara av dom flesta motiv. Vitbalansen lärde mig Foto för många år sedan, där läge sol klarar det mesta.

Vill man ha stora knappar, kranar och vred, då skall man inte ens fundera på en fickvänlig kamera, för det går inte att tillverka en sådan.


//Bengt.
 
Vill man ha stora knappar, kranar och vred, då skall man inte ens fundera på en fickvänlig kamera, för det går inte att tillverka en sådan.


//Bengt.

Ja visst, är det så, - hur kan man ens dividera över, vilken kamera skall jag ha, som skall vara smidig och eventuellt gå ner i jackfickan?
Glöm små systemkameror, de blir ändå för stora, små kompaktkameror med fast optik från Canon och Sony är de enda idag på marknaden, som levererar riktigt bra bilder, när man är van vid bilder tagna med klumpiga systemkameror (APS-C eller FF).
Skillnaden i bildkvalité är faktiskt mindre än man tror, jämfört tagna med en 1" och en APS-C, den finns självklart, men vid normalförstoringar (A4) är det svårt att se en skillnad.
Jag har lämnat all klumpig utrustning hemma, vid resor och ofta vid vardaglig fotografering använder jag en Sony RX100, riktigt bra bilder, bekvämt att inte längre behöva bära stora kameraväskor.
 
Panasonic LX100 går ner i stora fickor, har riktigt bra reglage och mycket god bildkvalitet. Den är dock klart större än RX100 (alla versioner)
 
ANNONS