Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bättre skärpa i Canon Powershot A70??

Produkter
(logga in för att koppla)

Athena

Medlem
Jag har en Canon Powershot A70 som jag köpte ganska nyligen. Tyvärr får jag inte till skärpan som tänk. Om jag använder inställningen auto och tar kort på ex tre personer som sitter brevid varandra men på olika avstånd från kameran (ytterst litet avstånd) så blir ex två skarpa men inte en. Det är ofta jag blir missnöjd över skärpan. Någon som har tips på vad jag kan göra för att öka skärpan på alla bilder??

Hur långt bort sitter motivet? Det låter som att du bara har ett för kort skärpedjup. Prova att fotografera med en mindre bländare så ska du se att skärpedjupet ökar, t.ex med helt manuella inställningar eller bländarprioriterat.

/A

Använder du AiAF?
Har själv stängt av den finessen, eftersom jag föredrar att låsa fokus själv och sen komponera om bilden.
Ibland väljer trots allt kameran fel fokuspunkt...
Så testa med AiAf avstängt och se om du lyckas bättre!

ANNONS
Götaplatsens Foto