Annons

böjt skärpeplan Tamron 17-50

Produkter
(logga in för att koppla)

Grimmer

Aktiv medlem
Hej!
Jag har skickat efter ett Tamron 17-50 F2,8 som beter sig konstigt. Alla utom en har ju rosat skärpan ända ut i kanterna men det funkar inte för mig. Har jag skärpa i mitten så är det suddigt i kanten men sätter jag skärpan i hörnet så blir mitten suddigt. Det är värst i vänstra övre hörnet. Jag har tagit två bilder som visar på problemet, ett rakt fram med fokus i mitten och en på ett lutande plan med fokus nära framkanten.
Rakt plan >>
Lutande plan >>
(Jag har tagit samma bilder med mitt fasta 50mm och kan ana lutningen men inte på långa vägar så mycket som med 17-50:an. Min sensor lutar mao. aningens.)
Ni som har 17-50:an hemma, kan ni se samma fenomen med böjt skärpeplan eller har jag ytterligare ett defekt ex.? Det är andra objektivet som jag provar, det första åkte tillbaka till Cyberphoto för samma fel, så jag börjar ana oråd med 17-50:an över lag.
 
Mitt beter sig likadant. Inget att bry sig om tycker jag. Det syns inte om man bländar ner lite, och hur ofta behöver man fota saker med kort skärpedjup och skärpa ända ut i kanten?
Photozone.de påpekar också att deras exemplar har välvt skärpeplan, så det är nog så på alla.

"The lens showed a moderate degree of field curvature - somewhat less than in the equivalent EOS test which is a little puzzling."

Tillägg: Mitt är lika oskarpt i alla hörn dock.
 
Ja då är det väl så. Synd. Det hade varit bättre om fokusplanet hade böjt sig åt andra hållet så slapp man att bakgrunden blev skarp i hörnet när den borde vara suddig.

Tack för svaret!
 
ANNONS