Annons

börja med canon (eos 1d) frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

boon

Aktiv medlem
ska nu svika mitt kära märke konica minolta för canon.
kameran som jag ska skaffa är en eos 1D, mest pga sekvenstagningen (fotar skate). lite mindre beskärning.
pixlel antalet funkar för tryck där mina bilder annvänds, så dom är inget problem.
men...
nu vill jag ju så klart veta allt om denna kamera.
hur slitna börjar dessa hus bli? dom har ju ett par år på nacken.
funkar mitt gamla SanDisk CompactFlash 1GB Extreme III kort till den?
vilka canon objektiv funkar till denn? sigmas 15 mm fisheye?
behöver också ett typ 75-200/300 mm objektiv, tips helst beggat.
all annan info, kritik och annat om detta hus är välkommet.

edit: eller är detta ett dumt byte?
är det en förgammal kamera?

Senast ändrad:
boon skrev:

hur slitna börjar dessa hus bli? dom har ju ett par år på nacken.

Det beror ju helt på.. du kan ju hitta en , även om det är mest troligt att de flesta är yrkeskörda/hårt körda. Men det är en tålig kamera som klarar mycket smällar.

boon skrev:
funkar mitt gamla SanDisk CompactFlash 1GB Extreme III kort till den?

Javisst..inga problem.. men räkna inte med mer än 3MB/s i skrivhastighet (vilket förmodligen inte är mycket mer än vad du har i din KM idag?)

boon skrev:
vilka canon objektiv funkar till denn? sigmas 15 mm fisheye?
behöver också ett typ 75-200/300 mm objektiv, tips helst beggat.
/B]

Alla objektiv med EF-fattning passar. Inte EF-S alltså.

Kameran är "gammal" men fortfarande en riktigt stryktålig sak som levererar riktigt bra bilder.
Menyhanteringen kan kännas krånglig för den ovane.

Många av oss pressfotografer vägrar att lämna 1D - dels för att den är en pansarvagn, dels för snabbheten vid sportfoto.

Det är fortfarande en makalöst bra kamera, trots 4MPixel.

Du borde kunna få en begagnad i bra, normalslitet skick för runt ~9000-10.000:-

Min har gått ca 100000 exponeringar och är lite skavd i färgen. Normalt skick för en 1D. Levererar utmärkta bilder. Snabb som tusan. Sökaren är underbar och känslan av ett 1-hus är stabil.
Se till att överexponera 1/3 när du kör på högre ISO så är inte bruset något problem IMO.
Ska du göra större förstoringar så interpolerar 1D-filer bra.

Runt 10000kr är rimligt för ett normalt ex med laddare och 1-2 batterier.

A

jag har hittat ett hus+laddare på blocket för 7500:-
alltså ett bra pris om den inte är för sliten.
eller ska man sattsa på en dyrare?
har också hittat några på ebay för rimliga priser, men vill nog köpa ett (helst) samma dag jag sålt mina minolta prylar.
behöver man två batterier?
kan man utnyttja kamerans 8fps med mitt minnes kort?

boon skrev:
jag har hittat ett hus+laddare på blocket för 7500:-
alltså ett bra pris om den inte är för sliten.
eller ska man sattsa på en dyrare?
har också hittat några på ebay för rimliga priser, men vill nog köpa ett (helst) samma dag jag sålt mina minolta prylar.
behöver man två batterier?
kan man utnyttja kamerans 8fps med mitt minnes kort?

Ett slitet yttre gör ju inte så mycket, bara den är ok mekaniskt. Det finns ett program som man kan kolla hur många bilder kameran gått. Sök på CanCount här i forumet.

Man har absolut nytta av ett par extra batterier. Plåtar man sport så rasslar det snart iväg ett par hundra bilder när man avlossar några 8b/s-serier. Zebra Media har batterier för 390:- som fungerar mycket bra. Original är svindyrt!

Visst kan du utnyttja 8b/s med vilket minneskort som helst. Kameran har en bildbuffert på 21 bilder vid låga ISO och 14 på högre ISO (typ på >ISO1250). Just det, att man kan justera ISO i steg om 1/3 är helt underbart! Skrivhastigheten är ju inte den snabbaste, men bilderna är ju mindre än de i dagens moderna kameror, så det jämnar väl ut sig. Med mitt Ultra II-kort och i JPG-läget går det snabbt att skriva tycker jag. Har bara någon enstaka gång haft problem med att bufferten tar slut.

Själv gillar jag min 1D mycket skarpt! Huset är helt underbart tycker jag, perfekt grepp och lagom tungt för bra balans med tyngre objektiv.
Fotar du skate på låga ISO är 1D perfekt! På höga ISO är nog 20D ett bättre alternativ. 1D har även en blixtsync på 1/500 vilket du kanske kan ha nytta av?

Mvh

Daniel

Jag kør mina flesta bilder idag med en till det kosmetiska yttre vældigt væl slitet hus,, liknar lite en rysk ubåt på kantringskurs...hmm..

Hehe,, men vad spelar det før roll.. Fick den relativt billigt i sommras i Norge..

4,15mp klarar jag mig længe med,,, Tänk dig ett kvalitativt boktryck på bredde, 25cm.. det kirrar en 1D lætt... det ær till stora delar mitt krav.. Dagspressens krav ær ju lægre men de bryr jag mig heller inte så mycket om.

Många kalgar på att sensorn (CCD) fort blir skitig,,, hehe har inte gjort ett piss åt min på över ett halvt år nu...

Löp och köp om du får den till fint pris!

Mvh Niclas,

Ps, min tror jag har gått ca 150 000 exp,:)

Re: Re: börja med canon (eos 1d) frågor

Jeppe skrev:
Kameran är "gammal" men fortfarande en riktigt stryktålig sak som levererar riktigt bra bilder.
Menyhanteringen kan kännas krånglig för den ovane.

Ja den inger förtoende helt klart!

Sjælv så var jag van med menyn på ett par timmar, utan handbok och vana av dslr... Men har hørt av andra att den skall vara lite krånglig, jaja..

Mvh Niclas,

har mejlat ägaren på annonsen, väntar på svar om hur många exponeringar den gått osv.
hoppas bara att han svarar snabbt då jag har en köpare på min minolta utrustning för 14000, vilket ger mig lite utrymme för ett fisheye, och ett tele.
men han väntar nog inte hur länge som helst.
nån som vet några andra eos1d som är till salu för ett bra pris?

boon skrev:
nån som vet några andra eos1d som är till salu för ett bra pris?

Robin,

Jag kanske skall sälja en av min 1D (fast det tar emot). I så fall har min gjort 40.000 exponeringar, 2 batterier (1 pirat som är bättre än orginalbatteriet + 1 orginal), komplett med orginalkartong, manualer och allt som följde med orginal till kameran. Laddare och möjlighet att köra kameran från ström via en adapter. Med andra ord, helt komplett. Jag är pedantnoga med mina grejer, skicket är gott.

Jag vill dock ha lite mer än han begär på blocket.
10000:-

Peter.H skrev:
Robin,

Jag kanske skall sälja en av min 1D (fast det tar emot). I så fall har min gjort 40.000 exponeringar, 2 batterier (1 pirat som är bättre än orginalbatteriet + 1 orginal), komplett med orginalkartong, manualer och allt som följde med orginal till kameran. Laddare och möjlighet att köra kameran från ström via en adapter. Med andra ord, helt komplett. Jag är pedantnoga med mina grejer, skicket är gott.

Jag vill dock ha lite mer än han begär på blocket.
10000:-

du har mail.

om kameran skulle vara sliten är det väl "bara" att skicka iväg den för ett slutar-byte? Nu går väl det på några tusenlappar iofs, men ändå, det måste ju vara värt det om man är ute efter hastigheten och robustheten men inte tycker att man behöver en 1D mkII?

ANNONS