Annons

Börja organisera..

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Hej. Jag har ett bildarkiv med cirka 7500 råbilder och det kanske är dags att börja sortera på riktigt. Just nu har jag en mappstruktur som ser ut ungefär såhär:

>Nikon D70
>2005-12-06[Julfirande]
>ored
>DSC_0034.NEF
>red
>DSC_0034.TIF
>jpeg
>print

Ja. Jag tror ni förstår principen. Men jag vill hitta ett sätt att kunna söka efter bilderna. Sortera med "taggar" vilken sorts bild det är, vilka som är med i bilden osv. osv. Jag har tittat lite på till exempel iView som verkar vara ett trevligt program men det är svårt.

Jag vet inte hur jag ska sortera. Det blir så sjukt mycket på en gång. Vilka kategorier ska man ha osv? Någon som har några tips?

EDIT: Jag har också kollat in Extensis Portfolio 8 vilket faktiskt verkar lite bättre. Åsikter?

Senast ändrad:
Hej. Jag fastnade för iMatch. Kanske största nackdelen med den är att den bara finns för PC/Win. Vet inte vilken plattform du använder. Den har en finess jag använt några gånger där man "ritar en bild" och den försöker hitta matchningar. Inte för att jag tror man ska tillskriva denna finess för mycket vikt men den har räddat mig vid två tillfällen från att gå igenom hela min samling. Jag visste ungefär hur bilden såg ut men kom för allt i världen inte ihåg när eller var den var tagen. Dessutom var bilderna inte upptaggade helt vid tillfället. Det är möjligt att fler program har den funktionen vilket isf är positivt. Är man ordentlig och taggar upp bilderna så behövs det kanske inte på samma sätt :)

Två andra fördelar med iMatch är att det är förhållandevis billigt mot de andra alternativ jag tittade på och att man kan skripta mycket för att utöka funktionalitet. Skriptmöjligherna gör också att jag känner mig säker på att kunna exportera min katalog i framtiden om programmet tappar support.

När det gäller upptaggning är det nog svårt att ge några generella råd, det beror mycket på vilka behov man har. För egen del är det ofta personer på bilden, plats och tid som är viktigt. Ibland även om det är någon form av evenemang så vill man kunna söka på det. Jag har redan nu ett skript som automatiskt gör datumkategorier i iMatch, den har ingen inbyggd kalender.

Skulle jag haft mer pengar och en verksamhet där jag sysslade mer med foto kanske jag skulle glutta mer åt hållet med Extensis, men jag har svårt att motivera $199 just nu.

Som svar på din andra fråga så såg jag att iMatch hade fått nya användarforum och ett av dem heter just Image Organization där folk diskuterar och delar med sig av sina tankar på hur man kan organisera sin samling. En del saker, som kodsnuttar till skript är så klart specifika för iMatch, men det kan nog finnas en del allmängiltigt där också. Jag ska ta och läsa lite annat än fotosidan en stund...

Jag har precis för några dagar sedan laddat hem just Portfolio 8.
Jag satt också och funderade på det där med hur man ska indexera sina bilder så att dom lätt går att hitta.
Slängde ihop denna struktur. (Tips på förbättringar eller andra sätt mottages tacksamt):
--------------------------------------
Huvudkategorier:

årtal

kamera
- modell (ex: contax s2)

människor
- kön (ex: kvinna)
- namn (ex: ulrika)
- barn

djur
- art (ex: hund)
- ras (ex: irländsk setter)
- namn (ex: molly)

natur
- typ (ex: berg)
- land (ex: österrike)
- område (ex: alperna)
- plats (ex: werfen)

växter
- typ (ex: blommor)
- art (ex: blåsippa)

städer
- land (ex: italien)
- namn (ex: rom)
- plats (ex: spanska trappan)

föremål
- typ (ex: tyghund)
- färg (ex: vit)
- plats (ex: soffan)
- namn (ex: vincent)

miljö
- plats (ex: café)
- namn (ex: Santa Fé)
- stad/område (ex: kärrtorp)
- land (ex: sverige)

livsmedel
- sort (ex: äpple)

mat
- maträtt (ex: pasta bolognese)

kommunikation
- typ (ex: bil)

yrke
- typ (ex: polis)
--------------------------------

En idé kan vara att ha "djupare" kategorier.

Till exempel

- Platser
-- Asien
-- Europa
--- Danmark
---- Köpenhamn
--- Sverige
---- Stockholm
----- Slussen

På så sätt kan man lägga en bild i den kategori som är mest specifik och om programmet är duktigt nog så kan man klicka på tex Europa och få se alla bilder i både Sverige och Danmark osv.

ANNONS
Götaplatsens Foto