Annons

B&W i kameran eller efteråt?

Produkter
(logga in för att koppla)

goranlin

Aktiv medlem
Jag använder en Fuji Finepix 6800 Zoom som kan ställas in för att ta svartvita bilder. Ibland behöver jag svartvita bilder, mest porträtt, som ska tryckas i tidskrifter. Bör jag då ta svartvita bilder redan i kameran eller ska jag ta vanliga färgbilder och sen göra om dem till svartvita bilder i Photoshop? (eller på något annat sätt?)

Jag tar alltid bilderna i färg i kameran, även om jag vill ha dem i s/v..då får man ju både och, blir svårt annars att lägga till färgerna senare..om man vill ha färgbild oxå.

mvh
/Kim

Alternativt kan man ju så klart ta både och i kameran..om det är ett stilla motiv.
mvh
/Kim

Mycket bättre att ta färg.

Då kan du, om du har något bra program, få till dom svartvita bilderna bättre än om du tar dom direkt. Man kan exempelvis i Photoshop blanda rött, grönt och blått i olika mängder till sin svartvita bild. På det sättet kan man trolla fram bilder med lite olika känsla i. Jag skulle tippa på att detta på något sätt simulerar olikfärgade filter...

Jag håller med Marco. Med ex. Photoshop kan du ställa exakt hur mycket varje färg ska svärta bilden. Knappt man tror det är sant om man stått i mörkrum halva livet...(som jag)
Tar du sv/v i kameran direkt har du ingen koll alls på hur den gör.

Om kameran ska kunna göra om bilden till svartvitt, kräver det ju att vitbalansen fungerar bra för att det ska bli rätt.

Om du tar bilden i färg, kan du justera nivåerna i PhotoShop innan du gör om den till svartvitt. Även om du inte vill använda det för att simulera färgade filter, så får du kontroll över att färgerna stämmer innan de görs om till svartvitt.

Du kan ju ta några bilder i både svartvitt och färg, och se om slutresultatet blir detsamma. Ifall kameran klarar av det mycket bra, så blir ju trots allt en svartvit bildfil något mindre än en i färg...

ANNONS
Götaplatsens Foto