Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips inför timelapse fotografering, tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

jjoocke

Ny medlem
Hej allihopa!

Det här blir mitt första inlägg här och jag hoppas att ni har många kloka och bra tips att komma med :)

Så här är det:
Jag jobbar inom fastighetsbranschen och vi ska nu måla ett riktigt läckert motiv på en stor husfasad och jag tänker försöka mig på att få till en timelapse på det.
Det kommer att ta 7 arbetsdagar för konstnären att göra målningen och han kommer att använda sig av en skylift för att nå överallt på fasaden.

Jag har endast sysslat med hobbyfotografering med min drönare och min GoPro och har därför inte stenkoll på vad som gäller för att få till en bra timelapse på detta. Jag tänker inte köpa någon ny kamera för detta utan jag tänker försöka använda min GoPro Hero 5 black. Vad tror ni om det?
Jag tänker montera kameran på ett bra ställe och koppla in min powerbank, sedan får den sitta där under dagtid när han jobbar och på nätterna tar jag ner den.

Jag behöver svar på följande för att kunna få till en timelapse:
1. Ska man köra timelapse photo eller timelapse video? Jag har fått för mig att photo kommer ge ett snyggt resultat?
2. Isåfall, vilken intervall på bilderna skall man ha? 5,10,30,60? Känns som 60 sekunder räcker?
3. En inställning heter Field of view och sedan kan man välja wide, linear, medium och narrow. Ska jag välja wide?
4. Vilket avstånd bör jag sätta upp min GoPro på?
5. Är det något mer jag bör tänka på?

Tack så hemskt mycket om någon av er har lust att svara på detta!!

Mvh Jocke

Jag är inte bekant med Gopros produkter men timelapse photo låter som den tar rena stillbilder du kan sätta ihop en timelapse av i efterhand. Det hade jag valt isf då det ger ett rent grundmaterial att arbeta med. Annars får du en komprimerad film, vilken nog ser bra ut med speciellt om GoPron kan göra en 4K timelapse. Men det finns nog ingen anledning att välja bort stillbilderna för en produktion som denna.

Vad för bildhastighet ska din slutfilm hålla? 24, 25, 30, 50 eller 60 fps? Hur länge ska målaren arbeta per dag?

Om han arbetar 8 timmar per dag och 7 dagar och du tar en bild per minut så blir det 3360 bilder. Sätter man det till en 24 fps video så kommer din timelapse bli två minuter och tjugo sekunder. Kör du i 60 fps så blir det lite under en minut. Men det räcker kanske? Eller så tar du en bild var 30 sekund så har du det dubbla och kan krympa ner till rätt tidslängd genom att snabbspola det lite. Men har fortfarande en lång och mjuk om du behöver.

Har inte mycket råd om resten men då du har ett ganska så fast objektiv på kameran så blir du ju mer eller mindre tvungen att sätta kameran där du kan se hela väggen medans den tar bilderna.

Inställningen där hade jag tittat vilken som ger minst förvrängning av bilden. Du kommer nog ha ganska långt avstånd så det ser nog ok ut ändå men du vill nog ha så raka linjer du kan på en vägg. Men det är ju lite personligt med förstås :)

Viktigt än nog att se till att kameran kan stå kvar på exakt samma plats i sju dagar så att du behåller perspektivet. Om du har ett stativ eller liknande kanske du behöver sätta fast det i väggen eller marken. Ifall du behöver lägga undan kameran på natten eller liknande.

ANNONS
Götaplatsens Foto