Annons

backpackingresa - do`s and dont´s

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade VISA-kort med SEB och det fungerade överallt - hela tiden. Har man dessutom numret till SEB ifall man skulle råka bli av med sitt kort så kan man få ett nytt inom några dagar.
 
Kanske inte några fotorelaterade tips men här kommer lite till att tänka på.
För det första, jag är inte alls avundsjuk... :p
Min resa i Australien varade i två månader. Något som slog mig efter resan var att jag undrade vad det var jag oroade mig för innan resan. Jag stötte inte på ett enda problem egentligen så att oroa sig innan resan är helt onödigt. ;)

Om någon frågar dig om din resa ska du alltid säga att du är på väg hem. Då blir du inte lika intressant om den som frågar är oärlig. En resenär på väg hem brukar inte ha så mycket pengar kvar.

Packa lätt! När du har packat klart allt till resan tar du bort hälften (gäller inte fotoprylar givetvis, hehe). Det går alltid att köpa billiga kläder under resans gång.

Det som slog mig mest under min resa var Australiensarnas vänlighet. Nu var det iof tio år sedan jag var där men de flesta (egentligen alla jag pratade med) var så snälla att man blev misstänksam. Ett härligt land att resa i är det iaf. Ha så skoj!
 
Såklart du inte behöver mer än ett kort. Är du i Australien kan du få ett nytt ICA-kort på två dagar, ifall man är så klantig och tappar bort det.

Har varit på en del långresor och vill tipsa om att packa lätt, även när det gäller fotoprylar! På en resa genom Marocko, Italien, Kroatien, Bosnien, Montenegro, Albanien och Grekland förra sommaren blev jag lite övermodig och tog med mej kamrerahus och 10-22/3,5-4,5, 30/1,4, 17-55/2,8, 50/1,8, 24-70/2,8 samt ett 100-400/4,5-5,6 plus alla småsaker som batterier och dubbla laddare etc. Så det slutade med att jag gick runt med en obekväm 10kg's fotoväska på ryggen en hel sommar.

Resan efter blev till Borneo och Filippinerna nu över vintern, då dumpade jag lowepro-väskan och köpte en riktigt skön 18l haglöfs istället och jag lämnade allt utom kamera, 10-22, 50/1,8 och 100-400 + laddare 3 batterier och 3x4gb cf kort.
Mycket bekvämare och alldeles tillräkligt med objektiv.

Min första långresa på ett halvår så klarade jag mej fint med en 300d + kitgluggen, 50/1,8 och ett sigma 70-300 som vägre 500g. Jag tog bättre bilder på den resan än dom två andra tillsammans och jag tror mycket beror på att det hela tiden var enkelt och bekvämt att fota, man behövde inte släpa på 5kg övervikt pga. tunga objektiv, inte heller behövde man vara så rädd om ett 1500kr zoom eller ett 700kr normaobjektiv som med ett 100-400 för runt 16.000kr.

Håller på att planerar nästa halvårs-resa och den genom många outvecklade länder, och då brukar det vara extra skönt att resa lätt. Problemet är bara att jag måste ha med en dator den här gången. Får bli en liten "HP mini note" eller motsvarande bara för bildlagring. Och sen så kommer jag helt klart lämna 100-400 objetivet hemma, det är inte värt allt slit och släng. Tror det får bli ett fast 200/2,8 som får agera tele istället.

Som lagring har jag tidigare haft en extern 2,5" usb-disk. Men nu när det finns så pass billiga och snabba 32gb usbminnen kanske man ska överväga det?
 
Damme skrev:
Haken med icabankens kort är att det inte alltid funkar av någon anledning jag aldrig förstått, så åk inte iväg med bara icakort, men för det mesta så fungerar det fint.

Det har jag råkat ut för ett flertal gånger, senast på Teneriffa v9 och 10 i år, har dock ett Visa bankkort sedan mitten av 90-talet och det funkar alltid, överallt, utomlands, även i bushen i Australien. Men ett bankkort vill man inte använda hur som helst.

Senast krånglade ICA-kortet på Coop här hemma. En orsak till att ICA:s kort krånglar är att chipet på kortet inte används till det man tror, nämligen att höja säkerheten, utan bara av kortläsaren man använder när man gör ärenden på internetbanken. En annan anledning verkar vara att ICA-banken är svår för affärerna att få kontakt med (=liten och ovanlig?). En tålmodig expedit lyckas ofta fixa det, men ofta har de för bråttom.
 
bildsten skrev:
En orsak till att ICA:s kort krånglar är att chipet på kortet inte används till det man tror, nämligen att höja säkerheten, utan bara av kortläsaren man använder när man gör ärenden på internetbanken.
Jo, jag har också råkat ut för att t ex en servitör på en krog kommit tillbaka med Icakortet och sagt att "det funkade inte". Om man då berättar att hen måste använda magnetremsan, inte chipset, så löser det sig.

För övrigt kommer nya Icakort med fungerande chips om några veckor.
 
ICA om några har väl bra kvalitet på chipsen. För övrigt är väl ICA-korten också Visa-kort liksom "alla" andra bankers kort? Och har därmed samma internationella användbarhet.
 
Aton_ skrev:
För övrigt är väl ICA-korten också Visa-kort liksom "alla" andra bankers kort? Och har därmed samma internationella användbarhet.
Nja, mitt Icakort är MC. Det är möjligt att de har någon Visa-variant också, men det har jag inte sett. Men visst funkar det utmärkt utomlands.
 
Kristofer:"ICA om några har väl bra kvalitet på chipsen. För övrigt är väl ICA-korten också Visa-kort liksom "alla" andra bankers kort? Och har därmed samma internationella användbarhet."

Du verkar inte ha ICA-kort själv.
ICA-kortet är ett MasterCard och det jag har är ett kreditkort, alltså inget bankkort även om det fungerar ett sånt när jag handlar på ICA och Statoil. Det är nog inget fel på chipet men det har hittills inte använts för att höja säkerheten vid köp och fungerar alltså inte i den typ av kortläsare som är vanligast nere i Europa sedan många år. Chipet används bara tillsammans med den kortläsare som man använder när man betalar räkningar från ICA-bank.

ICA-kortet fungerar då och då utomlands i Europa och då med magnetremsan, men riktigt säker är man aldrig så jag har ett Visa bankkort (med säkerhetschip) från Nordea i reserv så att säga. Utanför Europa verkar ICA-kortet fungera bra, inte haft några problem vad jag minns, men säkerheten är ju rätt låg. Eftersom det är ett kreditkort töms ju dock inte kontot bakom ryggen på en utan det finns en chans att hejda felaktiga dragningar.

ICA Bank kommer nu i år att byta ut korten till sådana som har ett säkerhetschip. Mitt kort går ut i sommar så jag kommer kanske att få ett nytt snart.

Det är annars ett bra kort, låga avgifter vid handel och uttag i ATM utomlands. Dock åker man på en avgift på ett antal tior om man t.ex. köper valuta på Forex här hemma. Där tycker de f.ö. att ICA-kortet är besvärligt eftersom det ska göras en speciell kontroll per telefon. Istället drar de en slip och gör manuell kontroll av ID-kortet eller passet.
 
Senast ändrad:
ErlandH skrev:
Nja, mitt Icakort är MC. Det är möjligt att de har någon Visa-variant också, men det har jag inte sett. Men visst funkar det utmärkt utomlands.

Nu handlar detta mer om vilket kort som är bäst och det var ju inte det som efterfrågades.
ICA-kortet är bra på så sätt att du inte drabbas av extra avgifter vid uttag utomlands. Därför tog jag med mig ett sånt.
MEN, jag skulle ändå rekommendera dig att ta med 2-3 olika kreditkort just in case.
När jag ville ha ett nytt kort från ICA (och nej, detta är säkert inget unikt för dem) krävde de en fast adress att skicka till. Jag planerade sällan längre än 5-6 dagar framåt varför det var omöjligt för mig att ge dem en adress. Alternativt betala ett expressbud med DHL vilket kostar en slant till andra sidan jorden.

Allt beror alltså på hur du själv hade tänkt resa.
 
Ska du resa längs östkusten ska du naturligtvis ut på öarna och barriärrevet lite längre upp. Då måste du självklart ha med dig undervattensfotoutrustning. Ikelite gör prisvärda undervattenshus till din 350D som ger skitfina bilder. Har sett närbilder fotade med Canons 60mm macro och 350D i Ikelitehus uppförstorat till 50x70 met snuskigt bra kvalitet. Du behöver åtminstone en, gärna två undervattensblixtar. Botanisera bland de olika fronter som kan passa dina objektiv. Generell regel för undervattensfoto är att antingen gå så vidvinkligt det bara går (och gå nääära) eller fota macro.

http://www.ikelite.com/web_pages/2dslr_350d.html

Inför resan skall du rensa ut allt utom pass och kort (alla kläder och sandaler köper du till överpris på flygplatsen). Be till allehanda gudar och övernaturliga väsen, borsta tänderna innan du checkar in och lukta gott. Det finns nämligen inte en chans i världen att du får igenom denna utrustning utan att betala övervikt om du inte tokcharmar incheckningspersonalen. Men det är det VÄRT!

Lycka till!

/Peter
 
Ett par tips i norra NSW:
Border Range NP, ett världsarv som ligger på gränsen mellan NSW och QLD.
Där finns också Mt Warning som jag gick upp på 2005, men som eventuellt inte längre går att besöka eftersom området återgått till förvaltning av aboriginerna. Berget är en helig plats i deras tro.

Protestors Falls ligger lite lägre söderut, det är ett område med s.k. torr regnskog.

Nimbin är en lite lustig stad, hemvist för hippies som invaderade området i början av 70-talet. Hampan vajar högt i området, men jag såg för några dagar sedan att polisen ägnar särskild uppmärksamhet åt trakten. Men miljön är märklig med flowerpowermålade hus mm.

Ute vid kusten söder om gränsen till QLD finns en rad mindre städer och samhällen dit alltfler människor i alla åldrar söker sej. De yngre för strandlivet och surfen, de äldre pensionerar sej där.

Byron Bay, som är den mest östliga punkten på Australiens fastland, Ballina, Lennox Head och Evans Head är bara några

Staden Lismores hemsida kan vara en utgångspunkt:
<http://www.nnsw.com.au/lismore/tourism.html>

En bit in i landet, söder om Lismore ligger Ebor Falls NP som kan vara sevärt om det har regnat lite.

Ett annat besöksmål som är värt att besöka är <http://www.australiazoo.com/> som ägs av familjen Irwing. Steve Irwing dog ju för något år sedan i en dykolycka. Se showen med "salties" så förstår du varför saltvattenkrokodilen förtjänar respekt. Det ligger i QLD, norr om Brisbane, något tiotal km in från kusten. I den lilla staden Eumundi inte så långt därifrån har de marknad då och då, rätt kul upplevelse.
 
Jag ska själv till östkusten igen snart då min flickvän kommer från Brisbane. Missa inte Blue Mountains som ligger en bit inåt landet från Sydney, fantastiskt vackert! Längs med kusten finns en massa pärlor också och t ex området runt Noosa är väldigt trevligt. Bridgewalk i Sydney rekommenderas också, där får man dock inte ta med egen kamera.
 
bildsten skrev:
ICA-kortet fungerar då och då utomlands i Europa och då med magnetremsan, men riktigt säker är man aldrig så jag har ett Visa bankkort (med säkerhetschip) från Nordea i reserv så att säga.
Är det ett stort problem att det ibland inte går att läsa information från kortet maskinellt? Man kan väl alltid göra en underskrift på en kortslip? Eller har butiker och restauranger upphört med det?
 
På en del ställen går det bra, men de flesta bara kastar till en kortet med en axelryckning.

I övriga Europa har de till stor del gått över till chipläsare för att höja säkerheten. Här i Sverige ligger vi efter säkerhetsmässigt, men det börjar dyka upp chipläsare här och var.
 
ANNONS