Annons

Backup av det jag gör i Elements 5

Produkter
(logga in för att koppla)

Turid

Avslutat medlemskap
Hur ser jag nu till att allt det arbete jag lägger ned på samlingar, taggar, mm inte försvinner nästa gång jag blåser datorn, eller ve o fasa om man får datorhaveri, vilka filer är det elements vill ha för att taggningar med mera inte ska gå upp i rök?? Det känns ju jätteviktigt att även detta kommer med på backuperna framöver.

Jag har för mig att Elements har inbyggt stöd för backup av katalogen. När jag Googlade på "Elements backup" hittade jag denna, men jag kan inte se vilken version den är skriven för. Eftersom du har 5:an bör funktionaliteten finnas där men kanske ser menyerna annorlunda ut om denna var skriven för en äldre version.

ahaaa

då förstår jag, läste om den här backupen men jag tolkade det som att det var mina bilder som backades upp... men så är det förstås.. Tack snälla!

Hej!

Jag använder Elements 3. Där finns en inbyggd backupfunktion som gör backup på hela katalogen, bilder, taggar, allt. Jag kan inte tänka mig att denna funktion skulla ha försämrats i Elements 5.

Jag har aldrig provat att återställa från dessa backuper, och jag har i andra forum läst om många som haft problem med backupfunktionen i Elements. Främst verkar problemen uppstå om man gör backuperna till CD/DVD-skivor. Själv gör jag dem till extern hårddisk.

Nu gör jag regelbundet backuper på hela hårddisken också, och då följer ju både bilder och katalogfiler med där. Någon av de två backupvarianterna borde väl fungera.
Men efter vad jag läste om backupstrulet med Elements inbyggda funktion skulle jag inte förlita mig på enbart denna, i synnerhet om backuperna är brända på CD/DVD-skivor.
Detta läste jag innan Elements 5 kom. Förhoppningsvis fungerar det bättre nu.

Mvh.
Lasse C

njaa förresten...

nu när jag testade att backa upp "katalogen" så läser den in alla bilder jag länkat ned i katalogen och just nu är jag inte ett dugg intresserad av detta.

Det är taggningarna jag vill åt, allt jag har taggat på ett hundratal bilder finns ju kvar varje gång jag startar om programmet utan att jag har gjort någon "mega"-backup. Så därför måste ju informationen finnas någonstans i nån fil annars skulle ju inte PS hitta alla mina taggningar...

Det är ju jättebra med stora backupen men som sagt just nu är det bara det "lilla" jag vill åt..

Får väl testa den tunga vägen genom att söka efter ändringstid på alla filer i datorn före och efter en taggning.. någonstans uppdateras en fil, gäller bara att hitta den. :)

Hej Lasse
Jodå precis som du säger så finns denna backup även i 5:an och anledningen till att jag så gärna vill ha tag på filen där enbart taggningarna sparas är att jag ännu inte har någon extern hårddisk och jag vill inte balta med dvd:er, gjorde en test igår till en annan dator hemma men 12 GB över trådlöst känns tröstlöst!!

Måste återhämta mig ekonomiskt efter julen innan inköp av extern disk kan ske,,,, sen är väl inte detta nåt stort problem längre...

men som sagt tidigare... programmet håller ju reda på taggningar jag hitintills gjort (utan backup) och den informationen måste ju då finnas någonstans... VAR???

/turid

Hej, Tyrid!

Jag vet inte vad du använder för OS. Själv använder jag XP Home. Där ligger katalogfilerna i C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Adobe\Kataloger

Dessa katalogfiler innehåller alla data som är förknippade med en viss katalog, taggar och allt annat.
Jag brukade också göra backup på dessa katalogfiler innan jag hade någon extern hårddisk. Det är ju bilderna som tar den största platsen. En av mina katalogfiler t ex är 21 MB och innehåller c:a 4.500 bilder som tillsammans är 5,3 GB.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

ohh du är en pärla Lasse.... jag var inne och råddade i min profil (alltså inte "all users") och där hittade jag nåt som hette kataloger men den var lika tom som jag visst är i huvet emellanåt... tänkte aldrig på att kolla under all users...

och visst har du rätt där ligger det precis som du säger...

tackar så hemskt mycket!!

/turid

Varsågod, det var så lite.
Och jag håller med dig. De borde ligga under en viss användare istället för All Users.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto