Annons

Backuptrubbel. Syncback. Olika tid när filerna skapades...

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Backup:ar mina bilder med Syncback. Alternerar ett par externa hårddiskar som jag backup:ar mot varannan gång.

Källa: Hårddisken på datorn
Destination: Extern hårddisk

Har ställt in Syncback så att:

-Filer som finns i källan men inte i destinationen kopieras till destinationen

-Filer som finns i destinationen men inte i källan raderas i destinationen. D v s om jag rensat på datorns hårddisk så rensas även de externa hårddiskarna i samband med backup:en

-Nyare filer skriver över äldre filer. D v s eventuella nya njusteringar i gamla bilder förs över till externa hårddisken

Kör en prognos varje gång och brukar (har jag för mig) få 10-15 sidor med filer som ska göras något med. Det varierar förstås med aktivitet och hur ofta jag backup:ar o s v. En sån backup tar några timmar. Men nu när jag kör får jag över 130 sidor med åtgärder! Som det verkar är anledningen till detta att alla filer som ligger på den externa hårddisken (backup:ade dit vid tidigare körningar) är exakt en timme "äldre" än de på hårddisken i datorn. Så Syncback vill föra över ALLA filer till den externa, på nytt. En sån backup skulle ta betydligt längre tid än vanligt.

Hur kan det bli så? Tidpunkterna för när filerna skapades skiljer sig exakt en timme mellan hårddisken på datorn och den externa hårddisken.

Ex:

För IMG9966 som ligger på datorn gäller "Skapades den 15 april kl 19.45.02"

För IMG9966 som ligger på externa hårddisken gäller "Skapades den 15 april kl 18.45.02"

Varför har det blivit så här?
Kan man ändra inställningar någonstans så att man slipper köra en total ny backup???

Tacksam för tips om detta!

Någon av apparaterna vet inte om att det är sommartid, kanske? Eller du har ställt om manuellt till sommartid, och apparaten justerar automatiskt också?

Per.

Någon av apparaterna vet inte om att det är sommartid, kanske? Eller du har ställt om manuellt till sommartid, och apparaten justerar automatiskt också?

Per.

Det där med sommartid kan säkert vara en bov, men "apparat"...finns sommartidsinställningen på fler ställen än i datorn?

Det där med sommartid kan säkert vara en bov, men "apparat"...finns sommartidsinställningen på fler ställen än i datorn?

Njae, jag vet ju inte exakt vad du kopierar till. Om det bara är en vanlig extern disk, har du bara en källa. Men något hände nog när du ställde om tiden. Gör experiment på en liten katalog, så kan du väl hur det uppför sig.

Det finns en inställning i SyncBack där du kan ange att skillnader som beror på sommartid ska ignoreras. Du måste använda "expert"-inställningar och du hittar den under: "Jämförelse Alternativ"->"Datum && Tid".

Det finns en inställning i SyncBack där du kan ange att skillnader som beror på sommartid ska ignoreras. Du måste använda "expert"-inställningar och du hittar den under: "Jämförelse Alternativ"->"Datum && Tid".

Tack! Det där verkar vara lösningen!

Jag fyller i 3602 sekunder (en timme plus ett par sekunders marginal) i fältet "Ignore date & time changes of"

Vad tror ni om det? Antalet sidor med förändringar sjunker till 27.

Enda faran med det är väl att eventuella ändringar gjorda på bilder på interna hårddisken inom 3602 sekunder efter backup:en inte kommer med när jag kör backup nästa gång? Eller har jag snurrat till det på något sätt? Vill bara dubbelkolla med er innan jag börjar dribbla med det här...

Konstigt att detta inte dykt upp tidigare...

Men vad händer om du bara fyller i att den ska bortse från DST-skillnader, hjälper inte det? Just för att inte riskera det du beskriver, att ändringar inom en timme annars inte kommer med.

Men vad händer om du bara fyller i att den ska bortse från DST-skillnader, hjälper inte det? Just för att inte riskera det du beskriver, att ändringar inom en timme annars inte kommer med.

Vad menas med "DST-skillnader"? Jag hittar inget sådant alternativ...

(Kör SyncBack V3.2.14.0)

Se bifogad bild. Kan nämnas att jag använder köpversionen av SyncBackSE och inte "frivaran", eventuellt finns det skillnader dem emellan.

Edit: ser nu att du har angett din version och själv använder jag 5.4.0.7.

Bilagor

• syncback2.jpg
    syncback2.jpg
    10.7 KB · Visningar: 170
Ok, det verkar vara skillnad mellan frivaran och betalversionen på den här punkten. Är det någon annan särskild funktion i betalversionen som du var ute efter när du köpte istället för att använda gratisversionen?

Ok, det verkar vara skillnad mellan frivaran och betalversionen på den här punkten. Är det någon annan särskild funktion i betalversionen som du var ute efter när du köpte istället för att använda gratisversionen?
Det var flera saker jag ville åt där en del var FTP-backup (inte för bilder, men för settings, dockument etc). Sen ville jag kunna ställa in automatiska backup-profiler som ska kunna köras utan att jag ska behöva göra något (exvis backup direkt är en specifik hårddisk kopplas en). Att sen programmet inte kostade så värst mycket, med tanke på hur viktigt det är med backup, gjorde valet för mig lätt. Här ser du en bra jämförelse mellan de olika versionerna.

Kan även nämna att jag har använd Brightsparks support ett par gånger och den har varit väldigt bra; kunnig och snabb.

ANNONS
Götaplatsens Foto