Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Badad 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Nessler

Aktiv medlem
Hej!

Har fått en badad 350D i min ägo,
tänkte försöka återuppliva den.

Den kan inte ha badat mycket för att
det finns ingen fukt på objektivet eller vid spegeln.
Tittar man ned i batterifacket så syns det lite här...

Någon som har några bra tips?

Tack på förhand!
//Peter

Ta helst inte T-röd, Använd isopropanol och en liten pensel med träskaft (om du inte har tillgång till riktiga ESD-säkra penslar). Du kan frisera penseln lite så att borsten blir lite styvare.
Skölj i rent isopropanol.

Lycka till!

Monty skrev:
Ta helst inte T-röd, Använd isopropanol och en liten pensel med träskaft (om du inte har tillgång till riktiga ESD-säkra penslar). Du kan frisera penseln lite så att borsten blir lite styvare.
Skölj i rent isopropanol.

Lycka till!

Liten undring...
Vart köper man det?

Hälsningar,
Peter

Även färghandeln brukar ha isopropanol (även kallad isopropylalkohol). Troligen billigare än apoteket.

Skillnaden mellan ett dopp i söt och saltvatten är samma som behålla eller slänga.
En kamera som badat i saltvatten och sedan torkat in är i princip omöjlig att rädda. Det man kan göra om den trillar i havet är att genast lägga den i en hink med sötvatten när den kommit upp, och sedan köra den snabbt till en reparatör, då kan det finnas hopp.
Framför allt om det är en hederlig mekanisk kamera utan elektronik.

carpelux skrev:
Skillnaden mellan ett dopp i söt och saltvatten är samma som behålla eller slänga.
En kamera som badat i saltvatten och sedan torkat in är i princip omöjlig att rädda. Det man kan göra om den trillar i havet är att genast lägga den i en hink med sötvatten när den kommit upp, och sedan köra den snabbt till en reparatör, då kan det finnas hopp.
Framför allt om det är en hederlig mekanisk kamera utan elektronik.

Ajdå...
Ja, vi får väl testa o se om den har lust att återuppstå, annars får jag väl behålla objektivet o gå över till Canon ;)

//P

En sak du ska komma ihåg - sätt aldrig i batterierna före kameran är helt ihopsatt! Det är lika med att önska att bränna säkringarna i DC/DC-konvertern. Se också till att alla bandkablar sitter rakt och inga stift går över varandra.

Lite bilder från min reparation av min 300D: http://www.abo.fi/~jskata/300Drepair .

jeskata skrev:
En sak du ska komma ihåg - sätt aldrig i batterierna före kameran är helt ihopsatt! Det är lika med att önska att bränna säkringarna i DC/DC-konvertern. Se också till att alla bandkablar sitter rakt och inga stift går över varandra.

Lite bilder från min reparation av min 300D: http://www.abo.fi/~jskata/300Drepair .

Toppen, tipset mottages med tacksamhet!

Hälsningar,
Peter

Ps, snyggt jobbat med din 300D DS

ANNONS
Götaplatsens Foto