Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bakåtkompabilitet minolta Mc/Md mm
- Trådstartare nyman
- Start datum
Jag har en Yashicamat som har det.
Men varför vill du ha det? Ett litet batteri stör väl inte så värst? De håller riktigt länge de där knappcellerna, i Minolta SR-T 101 håller batteriet flera år.
Jag tror att selenmätare åldras och försämras med tiden och kan vara dåliga val av det skälet. Är dock inte helt säker på detta.
Men varför vill du ha det? Ett litet batteri stör väl inte så värst? De håller riktigt länge de där knappcellerna, i Minolta SR-T 101 håller batteriet flera år.
Jag tror att selenmätare åldras och försämras med tiden och kan vara dåliga val av det skälet. Är dock inte helt säker på detta.
objernulf
Aktiv medlem
Ingen systemkamera efter säg 1965 har haft selencell i ljusmätaren och ingen har någonsin haft det det för strålgångsmätning.
Den tidiga X-serien kräver batteri för ljusmätare, automatik och manuella tider utom X-synken (1/100 eller 1/125) samt B.
XG-serien och X-300/500/700 har ingen funktion alls utom batteri.
Den tidiga X-serien kräver batteri för ljusmätare, automatik och manuella tider utom X-synken (1/100 eller 1/125) samt B.
XG-serien och X-300/500/700 har ingen funktion alls utom batteri.
PeterH
Aktiv medlem
x-700 komplement
Hej!
Jag är en glad x-700 användare. Jag har f.ö. en x-300, en xg-1 (som ej fungerar längre) och en srt 101. Jag kan varmt rekomendera en beg srt101 till dig som gillar att vara ute i naturen. Den är byggd som en stridsvagn, använder endast batteriet till ljusmätaren och alla manuella minolta linser passar. Jag köpte min för rimliga 200 sek. Tyvärr, verkar de moderna kamerorna med alla funktioner fungera bäst för sk "city slickers" som har nära till stugvärmen. Jag skulle vilja se den canon eos 300 eller konkurenternas alternativ fungera efter en vecka ute på vinterfjället...
god tur!
Hej!
Jag är en glad x-700 användare. Jag har f.ö. en x-300, en xg-1 (som ej fungerar längre) och en srt 101. Jag kan varmt rekomendera en beg srt101 till dig som gillar att vara ute i naturen. Den är byggd som en stridsvagn, använder endast batteriet till ljusmätaren och alla manuella minolta linser passar. Jag köpte min för rimliga 200 sek. Tyvärr, verkar de moderna kamerorna med alla funktioner fungera bäst för sk "city slickers" som har nära till stugvärmen. Jag skulle vilja se den canon eos 300 eller konkurenternas alternativ fungera efter en vecka ute på vinterfjället...
god tur!
bengtjakobsson
Aktiv medlem
Hej! jag äger SRT101 , X-700 , XD-7 och en XM .
Använder mest XD-7 som är en härlig kamera .
X-700:an har dock ljusare sökare och bättre elektronik . XM kameran var Minoltas motsvarighet
till Nikon F2 men den blev aldrig någon succe .
Jag använder den ihop med AE-prismat . Den är
otroligt gedigen och väger ett ton ! Använder
mest normaloptiken MC Rokkor-PG 1,4 som är väldigt
skarp ,även på dom största bländarna men antireflexbehandlingen är inte lika bra som på nyare objektiv .
Jag TROR gamla minolta SR hade selen mätare .
Hälsningar Bengt J
Använder mest XD-7 som är en härlig kamera .
X-700:an har dock ljusare sökare och bättre elektronik . XM kameran var Minoltas motsvarighet
till Nikon F2 men den blev aldrig någon succe .
Jag använder den ihop med AE-prismat . Den är
otroligt gedigen och väger ett ton ! Använder
mest normaloptiken MC Rokkor-PG 1,4 som är väldigt
skarp ,även på dom största bländarna men antireflexbehandlingen är inte lika bra som på nyare objektiv .
Jag TROR gamla minolta SR hade selen mätare .
Hälsningar Bengt J