Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bakgrundsupphägning i tak

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Lestander

Aktiv medlem
Hej!
Jag står i begrepp att bygga en hemmastudio och har i nuläget två Lastolite pappersbakgrunder (2,75m*11m), och funderar nu kring det här med upphängning.

Att fästa bakgrunderna i väggen är inte ett alternativ, därför gäller min fråga takupphängning.

Har ni tips på smidiga system för att enkelt kunna rulla bakgrunder upp och ned? Både hemmagjorda och färdiga lösningar är av intresse. Ordspråket så billigt men bra som möjligt är av vikt.
 
Hej, så här löste jag det när jag ville ha bakgrund men inte göra någon åverkan på taket. Skruvar i väggarna med stålvajer mellan och vantskruv på andra sidan så man kan sträcka vajrarna. Sedan har jag krokar som jag hänger upp bakgrunderna när de behövs. Fungerar bra för mig.
 

Bilagor

  • 100302 Huset 023.jpg
    100302 Huset 023.jpg
    10.9 KB · Visningar: 2,053
Hej!
Jag står i begrepp att bygga en hemmastudio och har i nuläget två Lastolite pappersbakgrunder (2,75m*11m), och funderar nu kring det här med upphängning.

Att fästa bakgrunderna i väggen är inte ett alternativ, därför gäller min fråga takupphängning.

Har ni tips på smidiga system för att enkelt kunna rulla bakgrunder upp och ned? Både hemmagjorda och färdiga lösningar är av intresse. Ordspråket så billigt men bra som möjligt är av vikt.

Här är en billig och väl fungerande lösning. Har för mig att krokarna kostade 395 kr. Tror det var av märket Manfrotto. Mellan krokarna sitter vanliga gardinstänger från Ikea.
 

Bilagor

  • _JPG5255.jpg
    _JPG5255.jpg
    83.9 KB · Visningar: 1,586
Hur låser ni rullen så att inte allt papper hamnar i en hög på golvet?

En liten tving på ena sidan hindrar det. Skulle beställt expanders för länge sedan, men det har inte blivit av :). Dessutom är det sällan jag använder de stora bakgrunderna, jag har ett fototält och fotobord istället när det är små produkter.
 
Senast ändrad:
ANNONS