Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Barn som stjäl bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Rabalder

Medlem
Jag vet inte om ni kanske känner till en sida som heter stallet.se? Iallafall så är det någon slags fantasivärld för småungar där de låtsas att de exempelvis har en katt, hund eller häst. Djuret i sida får en egen sida där ungen kan lägga upp bilder på "sitt" djur... Nu är det så att dessa ungar struntar i allt vad lagar heter och tar helt enekelt första bästa bild de hittar på nätet och påstår sedan att bilden är deras.
Jag vet att det "bara är barn" som gör det men jag tycker INTE att det är ok för det, för det är stöld! Hade det varit godis eller grejjer de snattat i en affär så hade det nog fått mer uppmärkasamhet, men tydligen är bildstöld inte lika illa?!
Det tycker jag och jag tycker det är förfärligt att deras föräldrar inte talar om för dem vilka regler som gäller på internet. Vet man inte vilka lagar som gäller vid uppladdning av bilder ska man heller inte ladda upp bilder. Jag har mailat ägaren till det här comunnityt men inte fasiken har jag fått något svar.
Jag tycker det är rent ut sagt för j*kligt att ingen bryr sig... Men vad kan man göra? Man kan ju inte polisanmäla en 12-14 åring?! Hade de frågat så hade dt väl varit ok mom de velat låna en bild utav mig, men nej det gör dom inte....

Äsch.. i just det fallet tycker jag inte det är något att åma sig om. De gör väl ingen vinning och bildern lär ju stanna där.

Är man så nojjig så ska man inte lägga upp sina bilder på nätet. Det är faktiskt som att ha en utställning i en publik park utan vakter och där man lämnar fotografierna när man går hem. Och sedan ringa polisen för att de blev stulna under natten.

Klart att det inte är rätt enligt lag men finns det inget annat att fokusera på? Målat klart påskäggen inför helgen förresten? =)

Jo jag tycker det är ngt att bli upprörd över, det är inte rätt och i princip alla bilder är stulna på sidan och varken föräldrar eller ägarna till sidan bryr sig. Hade det arit exempelvis låtar de snott, hade du tyckt det var ok då? m de tog en låt som någon gjort och påstod att de var dem som gjort det.... Nej ska man låta sina ungar sitta vid internet ska man banne mig ha koll på vad de gör också.

Att vissa föräldrar inte förstår bättre förvånar mig inte. Jag har sett ett antal collage från olika högstadieskolor där källor och bilder kommer från "internet". Det är nog mer skrämande att rektorer och lärare inte förstår bättre. Att källhänvisningen bara uppges komma "från internet" är ju dessutom helt vrickat.

Mycket "rabalder" för ingenting....:)

Nä, då är det viktigare att låsa in folk som smakar av godis affärerna ellar kastar fimpar omkring sig......

Har en dotter som brukar hålla på på dessa siter. Faktum att vuxna har sådana siter med. Vildawebben t.ex. med massor av lustiga lånade bilder. Tror inte någon överhuvet taget kommit på tanken att hitta den ursprunglliga fotografen eller tecknaren för att be om lov.

Alla dessa bildserier som skickas runt med humoristiskt innehåll. Samma sak...

Det är ju rätt skönt att ungarna in spolierats av lagar och ägandetänkande utan bara lever och har kul. Sinom tid får dom lära sig att det finns regler och lagar.

Visst förstår jag att de inte gör det med ågot ont i sinnet, men det betyder inte att det är ok för det är det inte det är olagligt att publicera bilder utan lov.

Rabalder skrev:
Visst förstår jag att de inte gör det med ågot ont i sinnet, men det betyder inte att det är ok för det är det inte det är olagligt att publicera bilder utan lov.

Vill du att jag ska berätta en hemlighet? Barn är en ung individ som inte känner till alla regler ännu. De har inte själva bett om dessa regler utan det är de vuxna som har skapat dem och därför är de inte naturliga i vårt sätt att uppfatta världen som liten.

Barn gör dumma saker hela tiden. Ibland är de också mot lagen. Men de flesta lär sig tids nog (du själv t ex).

Fokusera istället på vuxna som strider mot våra lagar.

Ur ett rent upphovsrättsligt perspektiv bryr jag mig inte om någon unge använder min bild, däremot skulle jag bli lite putt om MIN HUND skulle ligga ute till "försäljning" under helt fel namn och med någon snorig småunge som "ägare".

Och nyfiken som man är så var jag ju tvungen att regga mig och kolla runt lite på stället...
Där slog det mig att men får betala med SMS för att få "StallPengar" för att kunna köpa sin virtuella hund. Alltså tjänar företaget bakom stallet.se pengar på när ungarna snor era bilder.

Är det rättsligt hållbart att hålla företaget bakom sidan ansvarigt för bildstölderna? Det är trots allt de som tar pengarna.

Tycker nog att sajtägarna borde ansvara för att informera barnen, alltså medlemmarna om rätt och fel vad gäller att hämta bilder från nätet i sin info. Kanske de kunde samla upp ett eget bildarkiv barnen fick hämta bilder ur också? Om de inte redan gör det vill säga.. Deras sida går inte att läsa helt på min mac så jag kanske missar något.

Det borde faktiskt inte vara svårare för dem att informera där om lagar/regler än för en ridlärare att informera om reglerna på ridskolan, en gymnastikfröken att informera om reglerna i gympahallen, en lärare att informera om reglerna i skolan etc. Att barn får lära sig rätt och fel från början borde vara viktigt och faktiskt är det inte enkom föräldrarnas ansvar när andra vuxna också finns bakom aktiviteterna.

Ingen som bett dem ta in något i sin information?

lottawe skrev:
Tycker nog att sajtägarna borde ansvara för att informera barnen, alltså medlemmarna om rätt och fel vad gäller att hämta bilder från nätet i sin info. Kanske de kunde samla upp ett eget bildarkiv barnen fick hämta bilder ur också? Om de inte redan gör det vill säga.. Deras sida går inte att läsa helt på min mac så jag kanske missar något.

Det borde faktiskt inte vara svårare för dem att informera där om lagar/regler än för en ridlärare att informera om reglerna på ridskolan, en gymnastikfröken att informera om reglerna i gympahallen, en lärare att informera om reglerna i skolan etc. Att barn får lära sig rätt och fel från början borde vara viktigt och faktiskt är det inte enkom föräldrarnas ansvar när andra vuxna också finns bakom aktiviteterna.

Ingen som bett dem ta in något i sin information?

Läste medlemsavtalet...
Där står det faktiskt att man inte får ta bilder lite hursom, men kan man som siteägare bara avtala bort allt ansvar som man inte vill ha?

FILM) (Caffe skrev:
...kan man som siteägare bara avtala bort allt ansvar som man inte vill ha?...

Egentligen är det som på FS. Det finns inte en chans för sajtägaren att kolla upp om det är ett foto som medlemmen stulit som läggs upp.
Iofs, händer det att en snodd bild blir upptäckt här så plockas den bort snabbt som...

I övrigt, bilder på communitys som vildawebben o stallet, där inte medlemmen har någon ekonomisk vinning av att visa en bild - varför bry sig?

F.G. skrev:
Att vissa föräldrar inte förstår bättre förvånar mig inte. Jag har sett ett antal collage från olika högstadieskolor där källor och bilder kommer från "internet". Det är nog mer skrämande att rektorer och lärare inte förstår bättre. Att källhänvisningen bara uppges komma "från internet" är ju dessutom helt vrickat.

Det här är nog en bra sammnfattning, ingen har koll på vad för regler som gäller.

Lärare är inte bättre än andra vuxna! ;)

Så barnen, dom upptäcker, testar och kollar, och uppfostrar sig själva, i brist på vuxna förebilder, brist på gränssättningar... ;)
Både hemma och i skolan....

För de flesta går det bra,
men för vissa så stannar det inte vid att bara "norpa internet-bilder" utan dom testar "friheten" ytterligare på andra områden, då ingen "förälder är hemma" och sätter gränser...

Och dom flesta "medborgare" tycker bara det blir ett problem då det drabbar dom själva ekonomiskt..!?

Senast ändrad:
Alltså jag måste förtydliga mig lite, det är inte ungarna jag är arga på, jag förstår faktiskt att en tolvåring kanske inte kan alla lag ar utantill, det är de vuxna i deras omgivning jag blir lite putt på, det är ju faktiskt deras ansvar att se till att deras barn sköter sig.

F.G. skrev:
...har sett ett antal collage från olika högstadieskolor där källor och bilder kommer från "internet"...

Men inte måste man göra källhänvisning för ett kollage som man gör i klassen, och som visas på kanske en föräldraträff?
Eller har jag fel?

Tycker dock att man redan tidigt ska lära kidsen att källhänvisa eftersom det kommer krävas av dem senare i skolarbetet.
Men är det rättsligt fel att inte göra det på ett kollage?

FILM) (ulltand skrev:
I övrigt, bilder på communitys som vildawebben o stallet, där inte medlemmen har någon ekonomisk vinning av att visa en bild - varför bry sig?

Jag är lite kluven faktiskt.

Å ena sidan kan ungarna gärna få använda mina bilder för att leka stall och hundgård. (Nu har jag inte lagt upp så många hundbilder, men jag har rätt många icke-publicerade.)

Å andra sidan så retar jag mig rätt friskt på upplägget att företaget tjänar en massa pengar på när ungarna laddar upp bilderna och så... känns lite som de (företaget) använder snodda bilder för att få pengar...

FILM) (ulltand skrev:
Men inte måste man göra källhänvisning för ett kollage som man gör i klassen, och som visas på kanske en föräldraträff?
Eller har jag fel?

Tycker dock att man redan tidigt ska lära kidsen att källhänvisa eftersom det kommer krävas av dem senare i skolarbetet.
Men är det rättsligt fel att inte göra det på ett kollage?

Poängen med mitt inlägg var att bilder stals hej vilt från internet med rektorer och lärares godkännande. Ska man nämna källor så ska de anges korrekt och inte från "en bok" eller "från internet" Jag har inte påstått att det är rättsligt fel att utelämna källor(!)

F.G. skrev:
...bilder stals hej vilt från internet med rektorer och lärares godkännande...

Men inte stjäls bilderna om man gör ett kollage med bilder och text från tidningar o webben?!
Klart att det vore toppen om kidsen redan då får lära sig källhänvisning, men inte stjäl dom!?

I så fall, var går gränsen? Kan mina ungar sitta hemma och klippa ur tidningar för att sedan klistra ihop till en ny bild utan att vara kriminella?

ANNONS
Götaplatsens Foto