Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Barnpool - bilder av det viktigaste vi har

Produkter
(logga in för att koppla)
FYI - man kan dela på jobbet så fler än en person har rättigheter att ta bort bild tex, men det är alltid en person som står länkad som "Poolvärd".

Du är inte blind, men servern sparar lite resurser genom at inte generera om menyer mer än en gång om dygnet. Så imorrn finns den där ivartfall.

Att gallra i poolen

Många fina bilder har hamnat i poolen. Dock händer det att det slinker med en och annan snap shot-bild.

Jag tycker att det krävs lite mer än att bara rikta kameran mot ett barn och trycka av. Kanske en tanke bakom bilden innan man knäppte den.

Därför har jag tänkt att börja gallra lite. Jag tror att det blir roligare att titta i poolen då.

åsså jag som alltid ska lägga mig i allt:

kanske en motsättning mellan:

" Poolen är tänkt att vara en inspirationskälla för alla som vill göra det egna familjealbumet bättre."

och:

"Bilden ska gärna vara intressant för andra än de som har en personlig kontakt med barnet."

Var inte tanken att man skulle få hjälp att gå från "snapshot" (eller "familjealbumsbilder")till något bättre?
Hur ska det gå till om de bilderna gallras bort?

Jesper

Senast ändrad:
Jesper: Jag är så pessimistisk att jag inte tror att dessa bilder får några kommentarer överhuvudtaget. Därför gör de ingen nytta i poolen.

Ok,men trist för dom som vill ha hjälp och istället får sina bilder borttagna ur poolen.
Det var så jag tänkte.

Funkar det så i andra pooler också?
Att poolvärden bestämmer vilka bilder som platsar?

Jesper

Vore det inte betydligt mer konstruktivt att poolvärdarna i så fall kommenterade bristen på fotografiska ambitioner, och kom med förslag att göra något åt problemet, snarare än bara ta bort bilder. Onekligen känns det lite ironiskt att det även i denna pool bestämms att det visas bilder som är så kassa att de inte får finnas på sidan. Jag tycker jag läst samma sak om katt-, hund- och barnbilder i de mer allmäna forum vi har och hoppades att det inte skulle vara så lågt i tak i denna pool. Snälla, tänk om.

Ja, jag skulle iaf bli väldigt ledsen och besviken om jag lade upp bilder i en pool för att få hjälp att göra bättre familjealbumsbilder och dom togs bort för att dom inte dög. Då skulle iaf inte jag våga/vilja lägga upp flera bilder i den poolen.

Jesper

Kan man inte göra som så, att de bilder som inte har en förfrågan om vad som kan göras bättre tas bort?

Eller snarare att det finns ett krav på att man vill ha förslag om förbättringar eller kommentarer om det man vill att bilden skall visa verkligen fungerar?
Bilder som saknar detta tar ansvariga bort med ett sardoniskt leende

Jag är ju ganska trött på alla bilder som läggs in i de vanliga albumen som en sorts portfölj.
(Tycker fortfarande att det är heltokigt att jag kan lägga upp 400 bilder som guldmedlem, 25 hade räckt.)
Det är synd om en bildpool med inriktning på barnbilder riskerar att bli ett skrytalbum om hur duktig man är på barnporträtt.

Det kanske är dags för ett förtydligande. Jag har inte tänkt ta bort bilder för att de är mindre bra.

Jag har försökt att göra en tydlig poolbeskrivning. Om bilden avviker allt för mycket från den så kanske bilden blir bortplockad.

Jag tror din tanke är bra Per, men det kräver nog som sagt en tydlighet. Det finns oxå en poäng i att kanske kommentera en del bilder före att plocka bort dom rakt av.
Man vill ju förbättras...o att dela med sig av din kunskap ger mer än att enbart radera. Iaf i de bilder du ser hopp...:D

//Liza

Jag vill inte att poolen ska bli ett skyltfönster för att visa upp söta barn. Därför vill jag att det gärna finns en tanke bakom bilden.

Jag håller med dig Per. Men för att inte skyltfönstret ska bli fullt av söta barn så tror jag att poolen vinner på att hjälpa fotograferna framåt mer än att bara radera.

//Liza

Edit: Dvs..jag tror att man kan radera oxå..men kanske med en kommentar först. Eller nåt. Jag tänker ännu.

PerFogelberg skrev:
Jesper: Jag är så pessimistisk att jag inte tror att dessa bilder får några kommentarer överhuvudtaget. Därför gör de ingen nytta i poolen.

Om bilder skall raderas i poolen så är det ju någon person som gör jobbet att tänka ut vilka bilder som skall raderas.

Istället för att bara grubbla och ta bort så skulle man ju kunna skriva en kommentar och berätta hur man grubblar. Då får alla bilder kommentarer :) och alla utvecklas :)

ANNONS
Götaplatsens Foto