Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Basiso 200 (D700)

Produkter
(logga in för att koppla)

Kusligt

Aktiv medlem
Har en sak jag funderat på lite.

När man läser recensioner och specifikationstolkningar av exempelvis D600 och D800 så framställs alltid det som en fördel gentemot D700:an att den har 100 som basiso i och med att man får med ett stopp till. Praktiskt när man vill ha rörelseoskärpa i bilder och därför längre slutartid exempelvis. Det är absolut en fördel.

Men det jag har funderat på är följande. Med 100 som basiso är det den iso som ska ge minst brus. Med 200 som basiso är 200 den som ger minst brus. Detta borde väl betyda att om man hypotetiskt sätt aldrig använde 100 utan alltid körde 200 eller mer så är det bättre att ha 200 som basiso.

Någon som har koll på detta och kan förklara?

Har en sak jag funderat på lite.

När man läser recensioner och specifikationstolkningar av exempelvis D600 och D800 så framställs alltid det som en fördel gentemot D700:an att den har 100 som basiso i och med att man får med ett stopp till. Praktiskt när man vill ha rörelseoskärpa i bilder och därför längre slutartid exempelvis. Det är absolut en fördel.

Men det jag har funderat på är följande. Med 100 som basiso är det den iso som ska ge minst brus. Med 200 som basiso är 200 den som ger minst brus. Detta borde väl betyda att om man hypotetiskt sätt aldrig använde 100 utan alltid körde 200 eller mer så är det bättre att ha 200 som basiso.

Någon som har koll på detta och kan förklara?

Nej. D800 brusar mindre även vid 200 i ISO än D700. Rätta mig om jag har fel. Med dessa kameror får du dock leta efter brus med lupp och förstoringsglas så jämförelsen är de facto meningslös att göra.

Jo det har du förstås rätt i, att det inte spelar så stor roll.

Jag är bara nyfiken rent hypotetiskt. Inte heller hur det är mellan olika modeller utan snarare huruvida ex D800 hade haft mindre brus på iso 200 om det varit dens basiso. Kanske inte går att svara eftersom sensorn skulle se annorlunda ut då?

För att få minimalt med brus, kör på basISO för varje modell. Det går att gå ett steg lägre på många kameror, t ex D700 och det man förlorar då är litet kontrast och dynamiskt omfång har jag läst mig till. /Frode

Jo, det handlar ju helt enkelt om att de har optimerat sensorerna för att ge minst brus på olika ISO-tal.

Att D800 brusar mindre än D700 är mer en generationsfråga, men hade man optimerat D800 på ISO 200 hade man troligen fått mindre brus där än det är nu, men å andra sidan hade man inte någonstans fått lika lågt brus som D800 har på ISO 100. Vissa mellanformatare har ISO 50 som bas-ISO, men de är trots sin sensorstorlek inte alls bra på höga ISO.

Går man under bas-ISO tar kameran en överexponerad bild på bas-ISO som den sedan gör ett steg mörkare i efterbehandlingen. Tack vare den första överexponeringen på ett steg tappar man ett stegs dynamiskt omfång och är det stora kontraster blir högdagrarna blåsta.

ANNONS
Götaplatsens Foto