Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt bättre tele än mitt kitzoom SMC-DA L 50-200/4-5,6 ED WR

Produkter
(logga in för att koppla)

patrick.ericson

Aktiv medlem
Hej.
Försöker kika runt efter ett bättre telezoom.
Då mina kitobjektiv är vädertätade, och lika så min k-50, kikar jag även efter liknande.
Pentax har ju sina 50-135/2.8 och 60-250/4. Finns det några andra märken med Pentaxfattning som har vädertätning?

Så till nästa fråga som kanske inte helt hänger ihop m den första. Vad finns det för fördel med att ha ljusstyrka 2.8 på ett tele, om man bortser från just ljusstyrka?
Jag har varit på speedway och försökte ta lite bilder i farten och då kan jag inte ha för stor bländaröppning eftersom skärpedjupet blir så kort och därför hamnar jag ändå på minst 5.6.
Lika så har jag varit m grabben på innebandy och då kan jag behöva ljusstyrkan då hallarnas belysning inte alltid är vad man skulle önska.

Ni som har någon av dessa zoomar, hur skulle ni tala till dess fördel? Skulle ett 60-250/4 duga eller blir det ljussvagt i jämförelse m 50-135/2.8. Blir skärpedjupet för lite med brännvidden på 135 och 2.8 att jag ändå vrider upp till 5.6?

Är kvaliteten så mycket bättre på 60-250 och 50-135 med bländaren inställd på 5.6 att jag absolut skulle märka skillnaden från mitt kitzoom om jag har 5.6 inställd på den och jämför?

Sigma och Tamron har 70-200/2.8 zoomar. Troligtsvis inte vädertätade men är sigman så överlägsen Tamron att det är värt prisskillnaden?
Prismässigt ligger Sigma den Sigma 70-200/2.8 och pentaxzoomarna likvärdigt i pris. Om man bortser fr vädertätningen, vilket objektiv skulle ni föredra? Finns det några bra recensioner gjorda som man kan gotta in sig i?

Mvh Patrick
 

eskil23

Aktiv medlem
Så till nästa fråga som kanske inte helt hänger ihop m den första. Vad finns det för fördel med att ha ljusstyrka 2.8 på ett tele, om man bortser från just ljusstyrka?
Förutom just ljusstyrkan så finns det två fördelar till.
1) oskarpare bakgrund
2) man kan hänga på en 2x telekonverter och få ett f/5,6 objektiv med dubbelt så lång brännvidd.
 

patrick.ericson

Aktiv medlem
Hej!
Tackar för svaren!
Hur stor skillnad på skärpedjupet upplever ni att ni får mellan 1/2.8 och 1/4?
Det är ju i alla fall två stopp tidsmässigt, eller hur är det man räknar? 1/3 stopp?
Än så länge har Scandinavian fortfarande kvar ett sigma 70-200/2.8 medans Cyberphoto har tagit bort produkten helt. Antagligen pga att den utgått från Sigmas sortiment och därför inte går att få tag på.

Finns det risk att vi Pentaxianer inte kommer att ha några andra objektiv än ´Pentax att välja på?

Skall man slå till eller kommer Pentax med ett eget 70-200 (om man nu kikar på deras "map" så skall det kanske komma en om marknaden efterfrågar en sådan.
Priset lär väl då hamna i stil med 50-135 och 60-250. Blir det alltför dyrt lär väl kanske ändå inte någon köpa det, eller?
/P
 

FotoZ

Aktiv medlem
Hej!
Tackar för svaren!
Hur stor skillnad på skärpedjupet upplever ni att ni får mellan 1/2.8 och 1/4?
Det är ju i alla fall två stopp tidsmässigt, eller hur är det man räknar? 1/3 stopp?
/P
Det är ett EV-stopp mellan f/2.8 och f/4, det gäller även tiden. Men kameran kan visa även mellanliggande tider mellan EV-stegen.

Hela EV-steg i tid är: 1/500 - 1/250 - 1/125 - 1/60 - 1/30.
En tid som exempelvis 1/90 eller 1/45 är alltså inte ett helt EV-steg.
Så om du kör f/2.8 stället för f/4 så kan du använda ett EV-stopp snabbare tid under samma ljusförhållanden.
Jag tycker det är en märkbar skillnad i skärpedjup mellan f/2.8 och f/4 på teleobjektiv, men på vidvinkel är det mycket mindre skillnad...
 
ANNONS